رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به روند نزولی واردات دارو به کشور گفت: : توانمندی صنعت دارویی کشور باعث شد تا روند واردات دارو به لحاظ ریالی از ۳۰ درصد در سال ۹۷، به ۲۲ درصد در سال ۹۸ برسد و امروز این عدد به کمتر از ۱۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری آنلاین گفت: در زمنیه تامین واکسن بانک مرکزی اعلام کرده است که در زمینه ارز مشکلی وجود ندارد و وزارت امور خارجه نیز در حال رایزنی تدارکات لازم است، هنوز فازهای نهایی در بیشتر شرکت‌های تولید کننده واکسن انجام نشده است و هنوز این شرکت‌ها نتوانستند استانداردهای بین‌المللی را دریافت کنند و سفره آماده‌ای پهن نیست که کسی بتواند آن را دریافت کند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: انواع خوراکی داروی سلسپت در کشور تولید می‌شود و برخی پزشکان نیز داروهای خارجی را تجویز می‌کنند و دلیل کمبود برخی از این داروها موضوع کمبود ارز است که در صورت تامین ارز به وفور در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت.

شانه‌ساز اظهار داشت: برای یک بار دیگر رفتار زشت مدعیات حقوق بشر را برای تامین واکسن آنفلوانزا را تجربه کردیم، هزینه ۱۴ میلیون دوز به سختی تامین شد و به خارج از کشور ارسال شد اما متاسفانه ۲ میلیون عدد دریافت کردیم و همه گروه‌های حساس واکسن دریافت کردند اما به دلیل کارشکنی‌ها نتوانستیم مابقی آن را دریافت کنیم، قرار شد یونیسفت ۸۰۰ هزار واکسن تامین کند و تا آبان در اختیار ما قرار گیرد اما حالا که زمان طلایی آن گذشته از کره جنوبی حمل شده و در حال ارسال به کشور است.

وی با عنوان این مطلب که در حال حاضر تمامی داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی در داخل تولید می‌شود، گفت: خوشبختانه مشکلی در تأمین داروهای بیماران کووید ۱۹ در کشور وجود ندارد. هر دارویی که در زمینه بهبود کرونا وارد بازار دارویی جهان می‌شود، در کمتر از دو ماه تولید آن در کشور صورت می‌گیرد و حتی زمینه صادرات آنها نیز فراهم می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به روند نزولی واردات دارو به کشور، گفت: توانمندی صنعت دارویی کشور باعث شد تا روند واردات دارو به لحاظ ریالی از ۳۰ درصد در سال ۹۷، به ۲۲ درصد در سال ۹۸ برسد و امروز این عدد به کمتر از ۱۵ درصد کاهش یافته است. در حوزه غذا نیز توانسته ایم فرایند صدور پروانه تولید را به کمتر از ۲۴ ساعت برسانیم.

وی ادامه داد: با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته است، از ۱۵۰۰ پروانه تولید محصولات غذایی که تا ۶ ماه قبل در نوبت مجوز بودند، این تعداد به صفر رسیده است. در زمینه تأمین تجهیزات پزشکی نیز به رغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها، توانسته ایم نیازهای خودمان را تأمین کنیم.

وی با عنوان این مطلب که در روزهای اول که درگیر کرونا شده بودیم ظرفیت تولید ماسک در کشور روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار عدد بود که امروز این میزان به روزانه ۳۵ میلیون عدد ماسک رسیده است، افزود: سیاست ما در آن روزها ابتدا کمیت و بعد قیمت ماسک بود، اما بعد از گذر از بحران کمبود ماسک، ارتقا کیفیت محصولات تولیدی را مورد توجه قرار دادیم.

شانه ساز گفت: در زمینه انسولین نیز با تلاش‌هایی که صورت گرفته است، امروز توانسته ایم دو میلیون عدد انسولین وارد بازار دارویی کشور کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره قاچاق معکوس دارو گفت: درحال حاضر به دلیل تفاوت قیمت ایران به نسبت خارج از کشور شاهد تخلفاتی هستیم اما این موضوع توسط نیروهای انتظامی و امنیتی درحال پیگیری است و این داروها از طریق سامانه تیتک قابل ردیابی هستند و مشخص می‌شود که منشا خروج دارو از چه مرحله‌ای بوده است و از مردم تقاضا داریم در صورت مصرف داروی وارداتی به کد شناسه یکتا توجه داشته باشند و از اصلت دارو اطمینان یابند.