پیروز حناچی شهردار تهران اعلام کرد: اگر آلاینده‌ها افزایش یابند شرایط تنفس در شهر سخت می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم افتتاح فاز دوم بزرگراه شهید نجفی رستگار که صبح امروز برگزار شد اظهار کرد: امروز یک پروژه عظیم در جنوب تهران افتتاح شد و پروژه دیگری هم کلنگ زنی میشود.

وی ادامه داد: پروژه شهید نجفی رستگار به طول ۴ کیلومتر افتتاح شده است. در این پروژه ۳۰۷ میلیارد بصورت مستقیم هزینه شد و حدود ۴۹۰ میلیارد هم تملک کردیم و ۲۱ میلیارد تومان هم هزینه جابه جایی زیربنایی داشتیم.

شهردار تهران بیان کرد: انشاالله با بهره برداری از این مسیر بخشی از کمربندی جنوب تهران و بار ترافیکی افسریه کمتر می‌شود دو مسیر رفت و برگشت این بزرگراه فعال است.

حناچی با اشاره به پروژه دیگری که امروز کلنگ زنی آن آغاز شد گفت: محور شارباغ که می‌تواند شهرباغ باشد در منطقه ۱۸ و ۱۷ تهران اجرا شد. این پروژه به لب خط مطرح بود و عبور راه آهن در ساعات مختلف برای مردم مشکل ایجاد کرده بود و از اواسط دهه ۸۰ این تصمیم گرفته شده بود و با ۶۰۰ میلیارد اعتبار به زیر زمین منتقل شد.

وی ادامه داد: با توافقی که با راه آهن داشتیم شرایط خط مترو آن هم ایجاد شده است و در ادامه هم بحث ایمن سازی مسیر زیر و استفاده از پارکینگ‌ها در دستور کار است.

شهردار تهران با اشاره به پارکینگ‌های روی زمین گفت: این موضوع را به فراخوان گذاشته ایم و بیش از ۱۲۰ شرکت در این فراخوان شرکت کردند.

حناچی با بیان اینکه انشالله این محور به یکی از محور‌های مهم شهری به طول بیش از ۸ کیلومتر تبدیل خواهد شد گفت: مطمئنم این پروژه روی محلات همجوار خود تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: کرونا به معنای کاهش درآمد و افزایش هزینه‌ها است و با وجود این بیماری و تحریم پروژه‌های بزرگ شهر تهران به پایان رسیده است و انشاالله نسل جدید پروژه‌ها به کیفیت بیشتر می‌اندیشد و توسعه قلمرو عمومی را در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: از ابتدای دوره پنجم تاکنون ۱۷ پارک را افتتاح کردیم و انشالا ۱۷ پارک جدید را هم در دستور کار داریم و مناطق ۱۳، ۷، ۸، ۹، ۱۰ در دستور کار هستند

وی ادامه داد: ارزان‌تر اداره کردن شهر در دستور کار ما است و سرمایه گذاری روی ظرفیت‌های شهر سیاست ما خواهد بود.

حناچی با بیان اینکه در این دوره کاملا منطبق با طرح تفصیلی حرکت کردیم گفت: ظرفیت‌های قانونی وجود دارد و از آن‌ها استفاده می‌کنیم و تلاش می‌کنیم به موضوع کیفیت در تهران توجه کنیم و پروانه‌های دستی دیگر صادر نمی‌شود.

حناچی گفت: طرح تفصیلی با همکاری شورای شهر تهران و کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده و نهایی شده است.

شهردار تهران بیان کرد: کلانشهر‌ها دو عارضه آلودگی هوا و ترافیک را دارند و کنترل آلاینده‌های هوا در دستور کار تمام شهر‌ها است. مشکلاتی که در اواخر آذر و ابتدای دی ماه ایجاد می‌شود ناشی از کمبود باد در سطح شهر است و تا زمانی که سکون هوا ادامه داشته باشد اگر  آلاینده‌ها افزایش یابند، شرایط تنفس در شهر سخت می‌شود.

وی تصریح کرد: می‌دانم که دولت اقدامات عمیق و اساسی انجام داده است، اما آلاینده‌ها از مرز تقسیمات کشوری تبعیت نمی‌کنند. اگر آلودگی در جا‌های دیگر وجود داشته باشد به سمت تهران می‌آید و خواهشم این است که این موضوع توسط دولت تعقیب شود.