بهاره آروین عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور گفت: دی‌اکسید گوگرد با شدت عجیب و باورناپذیر در پایتخت وجود دارد و هیچکس پاسخگو نیست و جواب شفافی در این زمینه داده نمی‌شود.

به گزارش مرور نیوز، بهاره آروین عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در صحن امروز شورای شهر درباره آلودگی هوا در پایتخت اظهار داشت: آلودگی هوا مستقیم و بی‌واسطه سلامت شهروندان را هدف قرار گرفته و هر نوع راه حل فردی در جهت مقابله با آن بی‌اثر است و باید از طریق سیاست‌گذاری‌های جامع‌نگر مشکل را رفع کنیم.

وی افزود: در سه سال گذشته ترافیک و آلودگی هوا نه فقط اولویت‌دارترین مسأله از دیدگاه شهروندان تهرانی است بلکه اولویت‌دارترین موضوع در تمام تلاش‌ها و پیگیری‌های اعضای شورای پنجم هم بوده است از پیگیری‌های بی‌وقفه برای وصول اعتبارات مترو تا سیاست‌گذاری‌های معطوف به کاهش ترافیک ولی همچنان آلودگی هوا پابرجا بوده و حتی از زمان‌های دیگر هم تشدیدتر شده است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه پایتخت به دلیل شیوع کرونا تقریبا نیمه‌تعطیل است گفت: مدارس و دانشگاه‌ها به شکل مجازی فعال هستند و نیروهای دستگاه‌ها تا حدودی دورکار هستند و حالا این سوال مطرح است که چرا آلودگی هوا از همه زمان‌ها بیشتر شده است.

آروین تصریح کرد: دی‌اکسید گوگرد با شدت  عجیب و باورناپذیر در پایتخت وجود دارد و هیچکس پاسخگو نیست و  جواب شفافی در این زمینه داده نمی‌شود. در نیروگاه‌ها و صنایع اطراف شهرها مازوت می‌سوزانند یا گازوئیل استاندارد ولی این موضوع‌ها یک بار تکذیب و یک بار تأیید می‌شود و این در حالی است که نفس شهروندان در شهرهای مختلف به شماره افتاده است.

وی با بیان اینکه به مردم گفته می‌شود گاز و برق کمتر مصرف کنید تا مازوت سوزانده نشود صحیح نیست هیچکس نمی‌گوید مصرف‌کنندگان گاز و برق در کشور صنایع هستند باید فیش برق و گاز ساختمان‌های عریض و طویل دولتی که چندین برابر فیش ساختمان‌های خانگی است شفاف مشخص شود.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: از وزارت نفت و نیرو می‌خواهم فیش برق و گاز مشترکین پرمصرف در بخش دولتی و صنایع را شفاف کند تا معلوم شود بخش عمده مصرف انرژی کجاها است.

آروین با انتقاد از دولت گفت: چطور دولت می‌تواند به دلیل کرونا کسب و کار خرد و انبوه اصناف و مردم را به صورت تمام و کامل تعطیل کند و آن وقت با این حجم از آلودگی دستور تعطیلی صنایع پرمصرف داده نمی‌شود.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ما نمایندگان مردم نیز مستاصل ایم، هیچ‌کس پاسخ درستی نمی‌دهد. یکی از مسوولین چیزی می‌گوید و دیگری تکذیب می‌کند. در این آلودگی تاریک که چشم چشم را نمی‌بیند شفافیت کم‌هزینه‌ترین و ممکن‌ترین راهی است که اندکی از این حجم از تیرگی و آلودگی فشرده کم می‌کند. متاسفانه مقصر مردم دانسته می‌شوند در حالی که با مصرف بالای برق و گاز، نیروگاه‌ها را ناگزیر از مازوت‌سوزی کرده‌اند.

وی گفت: در شرایطی که دیگر خودروها منبع اصلی آلودگی هوا نیست سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات مدیریت شهری نیز چندان کمکی به حل مسأله نمی‌کند و تنها می‌توان سنجش میزان آلایندگی‌های منابع مختلف را در شهر انجام داد.