دبیر علمی یازدهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با اشاره به ورود فناوری دیجیتال در عرصه پروتزهای دندانی و دهانی گفت: پروتز می‌تواند شامل جایگزینی تمام بافت‌های از دست رفته در صورت و دهان باشد.

به گزارش مرور نیوز، مهدی صدفی در مورد پروتزهای دهانی و دندانی اظهار داشت: پروتز می‌تواند شامل جایگزینی تمام بافت‌های از دست رفته در صورت، دهان و دندان ها باشد که این جایگزینی به صورت ثابت یا متحرک است و روی بافت، ایمپلنت و یا دندان قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در حوادثی که در اثر تصادفات جاده‌ای رخ می دهد و باعث از دست رفتن استخوان‌های صورت و فک بیمار می‌شود، از پروتزهای متحرک استفاده شده که . این پروتزها از جنس های مختلف هستند و می‌توانند روی ایمپلنت قرار داده شوند تا کارآیی بالایی داشته باشند.

صدفی ادامه داد: امروزه حتی با کمک فناوری های دیجیتال می توانیم آنها را روی کامپیوتر بازسازی کنیم و از مواد جدیدتر برای ساخت این پروتزها استفاده کنیم . حتی می توانیم این پروتزها را روی ایمپلنت ها سوار کنیم تا بیماران حس طبیعی تری نسبت به این پروتزها در مقایسه با پروتزهای قدیمی داشته باشند.

دبیر علمی بخش پروتزهای دندانی کنگره یازدهم انجمن دندانپزشکان عمومی گفت: یک قسمت از پروسه ساخت پروتز، بخش لابراتواری و فنی است و بخش دیگر نیز با استفاده از کدکم ها که پرینترهای سه بعدی هستند، انجام می شود.

صدفی با بیان اینکه به طور کلی فعالیت های حوزه دندانپزشکی به سمت کامپیوتری و دیجیتالی شدن در حرکت است، افزود: در ایران نیز ساخت پروتزها درحال کامپیوتری شدن است و حتی لابراتوارها و مطب هایی داریم که مجهز به کدکم هستند و مواد لازم را می آورند و خودشان پروتزها را می سازند.

وی گفت: در حوزه قالب گیری نیز در بسیاری از مراکز دندانپزشکی قالب گیری ها به صورت دیجیتال و با اسکنرهای داخل دهانی انجام می شود و حتی با طراحی های دیجیتالی پایان کار درمان را به بیمار نشان می‌دهند.

صدفی اظهار داشت: از آنجایی که بحث سازه دندانپزشکی مربوط به پروتز است، دیجیتال مانند یک کار مهندسی در تمام عرصه‌های این سازه‌ها وارد شده است و در کشور ما نیز خوشبختانه جایگاه خود را یافته و روز به روز در حال توسعه در این بخش هستیم.