طبق اعلام نایب رئیس انجمن داروسازان ایران برای واکسیناسیون عمومی در همه گیری ها که از توان ساختارهای بهداشتی تمامی کشورها خارج است و واکسیناسیون باید در بازه زمانی کوتاه برای چند میلیون نفر صورت گیرد، تصمیم بر این است که این کار در داروخانه ها انجام شود.

به گزارش مرور نیوز، سیدعلی فاطمی در برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران مبنی بر تزریق واکسن ها از جمله واکسن کرونا در برخی داروخانه ها گفت: همه داروخانه ها فضای مناسبی برای واکسیناسیون ندارند. اما برنامه وزارت بهداشت و به طور مشخص تر سازمان غذا و دارو برای انجام واکسیناسیون برای برخی داروخانه های منتخب در نظرگرفته شده است. در ایران بیش از 12 هزار داروخانه وجود دارد که بسیاری از آنها فضای مناسب و امکانات کافی برای واکسیناسیون را دارند.

وی افزود: واکسیناسیون های اساسی همچنان در خانه های بهداشت انجام می شود ولی برای واکسیناسیون عمومی در همه گیری ها که از توان ساختارهای بهداشتی تمامی کشورها خارج است و واکسیناسیون باید در بازه زمانی کوتاه برای چند میلیون نفر صورت گیرد، تصمیم بر این است که این کار در داروخانه ها انجام شود. این امر در دستورالعمل شرکت‌های تولیدکننده واکسن و سیستم های بهداشتی کشورهای اروپایی و آمریکایی آمده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با تاکید بر اینکه در داروخانه ها هم فضای فیزیکی و هم امکانات احیاء وجود دارد گفت: برخی افراد نسبت به واکسن شوک آنافیلاکسی(شوک آلرژی) نشان می‌دهند به همین دلیل باید امکانات پزشکی و احیاء در داروخانه ها وجود داشته باشد. وزارت بهداشت ضابطه ای را تحت عنوان "استاندار خدمات ارائه خدمات مختص واکسیناسیون توسط داروسازان در داروخانه ها" تهیه کرده است. بر اساس این ضابطه داروسازان باید برای تزریق واکسن و موقعیت های اورژانسی آموزش ببینند و گواهی دریافت کنند.

وی افزود:داروخانه‌های داوطلب واکسیناسیون باید امکان ارائه خدمات اورژانسی و تزریق را داشته باشند ضمن اینکه این پتانسیل فقط مختص ایران نیست و در بسیاری از کشورها انجام می شود.

فاطمی با اشاره به اینکه تزریق بر اساس اولویت انجام می شود گفت: سازماندهی واکسیناسیون بر اساس اولویت انجام می شود. 6 سطح وجود دارد تا به واکسیناسیون عمومی برسیم. در سطح اول کادر درمان است که در ارتباط مستقیم با بیماران هستند و اولویت بعدی با سالمندان و بیماران زمینه ای است. واکسیناسیون عمومی در آخرین سطح قرار دارد که در داروخانه ها قرار است انجام شود. ممکن است واکسیناسیون عمومی در سال جاری انجام نشود و این امر به اوایل بهار سال 1400 موکول شود که ممکن است در آن زمان ازدحام جمعیت نگران کننده در مراکز تزریق واکسن به ویژه داروخانه ها به وجود آید.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اعلام این خبر که آموزش داروسازان در حال انجام است گفت: استاندارد و ضوابط واکسیناسیون توسط دارخانه ها در تاریخ 30 آذرماه سال جاری تدوین شده و برنامه ریزی آموزشی داروخانه ها در حال انجام است. امیدواریم تا پایان سال برنامه ریزی انجام شود که در بهار سال آینده واکسیناسیون در داروخانه ها انجام شود.

وی درباره افرادی که نمی توانند به داروخانه ها مراجعه کنند گفت: این گروه افراد معمولا بیمار هستند و مشکل حرکتی دارند و در اولویت بالاتر قرار دارند. پیش‌بینی واکسیناسیون این هموطنان باید توسط سیستم بهداشت و درمان انجام شود. ولی در واکسیناسیون همگانی افراد می توانند با مراجعه به داروخانه ها از این واکسن و واکسن های دیگری همچون آنفلوآنزا بهره مند شوند.

فاطمی در خصوص انسولین ذخیره شده در کشور بر اساس اظهارات سیدحیدر محمدی مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو مبنی بر کاهش ذخایر انسولین ویالی گفت: ما در داخل کشور با تامین انسولین های قلمی مشکل داریم چون بخش عمده ای از آنها وارداتی هستند. ولی تا جاییکه اطلاع دارم در مورد انسولین ویالی مشکلی نداریم اگر چه مسئولان غذا و دارو اطلاعات بیشتری در این زمینه دارند چون ما برای تامین مواد اولیه انسولین به وابسته به واردات هستیم. در حال حاضر در تامین انسولین ویالی مشکل نداریم. در مورد انسولین قلمی داخلی هم مشکل نداریم و مشکل عمده ما در تامین انسولین قلمی وارداتی است.

وی افزود: شرکت های داخلی با مشارکت شرکت های چینی انسولین های طولانی اثر قلمی(لانتوس) را به تولید انبوه رساندند. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده انسولین های کوتاه اثر هم در ایران تولید خواهد شد. با توجه به اینکه قیمت انسولین در کشور ما خیلی پایین است افرادی بوده اند که به خاطر مشکلات اقتصادی سهمیه خود را در بازار آزاد فروخته اند و خودشان انسولین ارزانتر ویال استفاده کرده اند. بیماران دیابتی فقط 10 درصد مبلغ انسولین سهمیه ای خود را پرداخت می کنند. تهیه انسولین به قیمت پایین و فروش آن تا ده برابر قیمت موجب قاچاق معکوس کالا شده است. امسال با وجود تولید و واردات بسیار بیشتر انسولین باز هم با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم.