معاون حمایت و سلامت کمیته امداد از راه‌اندازی اورژانس اجتماعی و توسعه نقاهت‌گاه همراه بیمار خبر داد و گفت: تا پایان سال، پشت نوبتی‌های دریافت جهیزیه را به صفر می‌رسانیم چراکه هم اکنون 45 هزار نو عروس پشت نوبت دریافت جهیزیه هستند.

به گزارش مرور نیوز، فاطمه رهبر در نشست خبری، در خصوص طرح پالایش مددجویان کمیته امداد گفت: این طرح از ابتدای سال جاری آغاز و در تیرماه به نقطه اوج خود رسید اما در این پالایش‌ها یکسان سازی نداشتیم بلکه در مناطقی که دارای محرومیت بیشتری بودند پالایش کمتری صورت گرفت.

وی ادامه داد: علت خروج مددجویان از چرخه حمایت بنا به دلایلی چون فوت، ازدواج، ساخت مسکن، اشتغال به کار سرپرست، ایجاد درآمد، بازگشت سرپرست خانواده و... بوده است و محورهای هزینه کرد ارقام صرفه جویی شده در طرح پالایش مددجویی هزینه در مناطق محروم، درمان، جهیزیه، وام کارگشایی و پرداخت اقساط معوقه خواهد بود.

رهبر تاکید کرد: این سیاست تا آخر سال جاری اجرا خواهد شد تا بتوانیم این خروج و پالایش را تا پایان سال جاری به 10 درصد برسانیم و پیش بینی می کنیم حدود 90 میلیارد تومان از این پالایش در منابع امداد صرفه جویی شود تا بتوانیم این رقم را در محورهای اعلام شده به طور صحیح هزینه کنیم.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد اظهار کرد: بخشی از اعتبارات آزاد شده در نتیجه این پالایش برای 48 هزار خانوار ورودی به چرخه حمایت کمیته امداد از ابتدای سال جاری هزینه شده و در نظر داریم تا پایان سال پشت نوبتی‌های دریافت جهیزیه را به صفر برسانیم. این در حالیست که تا کنون از ابتدای سال به 55 هزار نفر نوعروس جهیزیه پرداخت شده و 45 هزار نو عروس نیز پشت نوبت دریافت جهیزیه هستند.

وی درباره نحوه ارائه این جهیزیه‌ها تصریح کرد: بخشی از این جهیزیه‌ها طی تفاهم نامه کمیته امداد با خیریه حضرت رقیه (س) تامین و بخشی از آن به صورت نقدی در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت که استان‌ها نیز با توجه به صلاحدید خود این مبلغ را یا به صورت نقدی یا از طریق معرفی فرد به فروشگاه‌ها جهت دریافت کالای ایرانی در اختیار مددجو قرار می‌دهند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد ادامه داد: سرانه جهیزیه پرداختی کمیته امداد به نوعروسان 3 میلیون تومان است و بخش محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز طی تفاهم با کمیته امداد تامین بخشی از این جهیزیه‌ها را بر عهده گرفته است. در هفته وحدت به مناسبت میلاد حضرت رسول حدود 10 هزار و 500 جهیزیه نیز تقدیم نوعروسان و مددجویان نیازمند خواهد شد.

وی افزود: کمیته امداد یک میلیون تومان وام نیز به نوعروسان علاوه بر پرداخت جهیزیه ارائه می‌کند. این در حالیست که دامادهای تحت پوشش این نهاد نیز از هدیه ازدواج برخوردار خواهند شد.

رهبر همچنین در خصوص پرداخت مشوق‌های ازدواج به زنان سرپرست خانوار گفت: زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد در صورت ازدواج مجدد مبلغ 2 میلیون تومان نیز به عنوان هدیه ازدواج دریافت خواهند کرد.

وی درمورد مددکاران نیز اظهار کرد: تا سال گذشته 1900 مددکار با کمیته امداد همکاری می‌کردند که در حال حاضر تعداد آنها به 3300 نفر رسیده است. 70 درصد مددجویان کمیته امداد زن هستند و در حال حاضر 900 مددکار زن با این نهاد همکاری می‌کنند به طوریکه مددجویان زن زیر 45 سال حتما با مددکاران زن ارتباط داشته و بالای 45 ساله‌ها دارای مددکاران مرد هستند.

رهبر درباره خدمات مشاوره این نهاد نیز اظهار کرد: در حال حاضر 400 نفر مشاور زن تحصیل کرده در معاونت حمایت و سلامت کمیته امداد حضور دارد. در حال حاضر طرحی را به آن منظور که هر مسئول و هر کارمند در مجموعه کمیته امداد بتواند یک مددیار نیز باشد، در شورای معاونین کمیته امداد مطرح و با استقبال ویژه مواجه شده است.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد همچنین از توجه خاص به مناطق محروم نیز خبر داد و گفت: در حال حاضر چندین طرح در رابطه با محرومیت زدایی در مناطقی به ویژه با ضریب 8 و 9 محرومیت در دستور کار کمیته امداد قرار گرفته به طوریکه در حال حاضر در مورد رفع مشکل منبع آب، اعتبارات تامین منابع آب مورد نیاز تامین و منابع آب در اختیار این افراد قرار گرفته است.

وی همچنین از تامین وسایل و دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی برای منازل مددجویان سراسر کشور تامین خواهد شد.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد گفت: در سال جاری تلاش کردیم تا تمامی پرداخت‌هایمان پیش از مهرماه در اختیار دانش آموزان و دانشجویان قرار گیرد و علاوه بر اختصاص سرانه آموزشی 50 بسته ویژه لوازم التحریر نیز ویژه مناطق محروم در نظر گرفتیم.

رهبر ادامه داد: در حال حاضر تمام مددجویان کمیته امداد با نسبت 45 درصد شهری و 55 درصد روستایی تحت پوشش بیمه حوادث قرار گرفتند که در صورت بروز حادثه و بلایای طبیعی از خدمات این بیمه برخوردار خواهند شد.

وی افزود: کمیته امداد در صدد به صفر رساندن پشت نوبتی‌های دریافت جهیزیه و وام کارگشایی است  همچنان که تقویت و احیای طرح شهید رجائی در روستاها را نیز در دستور کار خود دارد.همچنین به بند 1 ماده 6 اساسنامه کمیته امداد مبنی بر شناسایی نیازمندان توسط این نهاد دنبال می شود.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد از راه‌اندازی «اورژانس اجتماعی کمیته امداد» توسط این نهاد خبر داد و گفت: در حال حاضر طرح راه‌اندازی این اورژانس را ارائه و در انتظار تصویب آن هستیم، به طوری که در صورت موافقت با این طرح، کمیته امداد می‌تواند هر فردی را در هر نقطه‌ای از ایران که نیازمند دریافت خدماتی درچارچوب وظایف و خدمات کمیته امداد باشد، امدادرسانی کنیم.

وی با تاکید بر آنکه کمیته امداد مسئول فقر جامعه نیست، بلکه بخشی از فقر که در چارچوب خدمات این نهاد می‌گنجد، توسط کمیته امداد قابل پیگیری است، درخصوص انتشار تصاویری مبنی بر حضور همراهان بیماران در شب‌های سرد زمستان در اطراف بیمارستان‌های تهران گفت: سال‌هاست که کمیته امداد نقاهت‌گاهی را در میدان هفت تیر تهران دارد که در حال حاضر ظرفیت این مرکز 70 نفر است که بیماران با یک همراه می‌توانند در این نقاهت‌گاه حضور پیدا کنند و از خدماتی چون سه وعده غذای گرم و هزینه ایاب و ذهاب برخوردار شوند.

وی گفت: در حال حاضر 220 هزار زن سرپرست خانوار بالای 45 سال تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند تا با پرداخت 10 سال حق بیمه، بتوانند از مستمری این سازمان بهره‌مند شوند بدین ترتیب تا سال 1405 حجم بسیاری از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد می‌توانند مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی شوند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد با اشاره به مساله کودکان کار و متکدیان گفت: جامعه باید بداند که مسئولیت رسیدگی به این گروه‌ها برعهده کمیته امداد نیست بلکه بهزیستی و شهرداری‌ها در این حوزه موظف هستند، اما چنانچه نهادهای موظف به وظایف خود در قبال این گروه‌ها عمل کنند و پایش‌های لازم را به عمل آورند، چنانچه هر یک از این افراد نیازمند دریافت خدمات کمیته امداد باشند، این نهاد آمادگی کامل دارد تا این افراد را تحت پوشش خود قرار دهد.

رهبر در ادامه ضمن بیان آنکه در حال حاضر ساختار اقتصادی کشور معیوب است و به همین دلیل شاهد ورود مددجویان به این نهاد هستیم و با تاکید بر اینکه باید چرخه تولید فقر در جامعه را به حداقل برسانیم گفت: در حال حاضر یک میلیون و 600 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند و به طور کلی 3 میلیون نفر مستمری بگیر بوده و 270 هزار خانوار معادل 500 هزار نفر نیز از حمایت‌های موردی کمیته امداد بهره‌مند هستند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) درخصوص خانواده‌های زندانی نیز گفت: در حال حاضر طی تفاهم‌نامه با سازمان زندان‌ها آن دسته ازخانوارهای زندانی نیازمند به کمیته امداد معرفی می‌شوند که تاکنون 33 هزار خانوار معادل 110 هزار نفر خانوار زندانی تحت پوشش امداد قرار گرفته‌اند.

رهبر با اشاره به آنکه کمیته امداد درخصوص بیماران خاص و بیماران صعب‌العلاج نیز خدماتی را ارائه می‌کند، گفت: در حال حاضر 5100 نفر بیمار خاص و 21 هزار و 200 نفر بیمار صعب‌العلاج تحت پوشش کمیته امداد بوده و علاوه بر آنکه تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی هستند، کلیه خدمات درمانی را نیز دریافت و چنانچه نیازمند لوازم بهداشتی و ویژه‌ای باشند نیز این وسایل توسط کمیته امداد در اختیار آنها قرار می‌گیرد.