ثبت نام کنکور سراسری به عنوان مهمترین آزمون کشوری در روزهای ۱۲ تا ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ انجام می شود.

به گزارش مرور نیوز، کنکور سراسری هر ساله به منظور پذیرش دانشجو از طریق آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه‌)، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی‌، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

ثبت نام کنکور سراسری به عنوان مهمترین آزمون کشوری در روزهای ۱۲ تا ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ صورت می‌گیرد و آزمون در روزهای ۱۰ و ۱۱ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

مهمترین تغییر در نظام آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ تغییر شیوه آزمون سراسری از طراحی دو نوع سوال به یک نوع سوال و مبنا قرار گرفتن نظام جدید متوسطه برای طراحی سوالات کنکور است. موضوعی که هنوز بر سر آن مناقشه است و برخی داوطلبان کنکور را معترض کرده است.

به تازگی منصور غلامی وزیر علوم، درباره برگزار نشدن کنکور ۱۴۰۰ برای داوطلبان نظام قدیم گفت: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی موضوع کنکور برای داوطلبان نظام قدیم را مورد بررسی قرار دارد و در آن جلسه اعلام شد که شورای سنجش و پذیرش دانشجو پیش از این سه بار موضوع را بررسی کرده است.

وی تاکید کرد: در کمیسیون از وزارت علوم تقاضا شد که موضوع کنکور برای داوطلبان نظام قدیم بررسی مجدد شود اما هیچ قولی برای برگزاری دوباره کنکور نظام قدیم داده نشده است و آزمون ۱۴۰۰ برای نظام قدیم‌ها برگزار نمی‌شود.

برای داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که در گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت می‌کنند، منابع درس امتحانی «فرهنگ و معارف اسلامی» کتاب‌های «اصول عقاید ۱، ۲ و ۳»، منابع دروس امتحانی «زبان عربی عمومی و تخصصی» کتاب‌های «عربی، زبان قرآن ۱، ۲ و ۳» و منابع درس امتحانی «تاریخ» کتاب‌های «تاریخ اسلام ۱ و ۲ و تاریخ ۳ (ایران در دوره اسلامی)» در نظر گرفته می‌شود.

در زمان ثبت‌نام آزمون سراسری در گروه علوم انسانی، داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی باید انتخاب کنند که صرفاً به یکی از دفترچه سوالات عمومی و تخصصی گروه علوم انسانی از «منابع دیپلم علوم انسانی» پاسخ می‌دهند یا به دفترچه سوالات گروه علوم انسانی که «منابع چهار درس الهیات و معارف اسلامی، زبان عربی عمومی و تخصصی و تاریخ آن»، کتاب‌های دیپلم علوم و معارف اسلامی است.

دفترچه راهنمای ثبت نام در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ نیز همزمان با ثبت نام از روز یکشنبه ۱۲ بهمن ماه ۹۹ در سایت سازمان سنجش در دسترس داوطلبان قرار می‌گیرد. تمامی فرآیند ثبت نام در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ به صورت اینترنتی انجام می‌شود.