علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اعلام کرد: آمار بیماران سرپایی کرونایی در مراکز درمانی تهران افزایش یافت.

به گزارش مرور نیوز، علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره وضعیت کرونا در استان تهران، اظهار کرد: تعداد موارد جدید بستری شده در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۲ مورد بوده که حدود ۹۰ نفر از آنها در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده اند.

وی افزود: در حال حاضر تعداد کلی بستری در تهران ۱۹۶۶ بیمار است و این در حالی است که در هفته قبل به کمتر از ۱۸۰۰ نفر نیز رسیده بودیم.

زالی گفت: ۷۷۷ بیمار از این ۱۹۶۶ نفر، در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی با بیان اینکه در طول ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۰ نفر از بیماران ترخیص شده‌اند، افزود: آمارها حاکی از آن است که با یک شیب نسبتا ملایم هم در بخش سرپایی بهداشتی و درمانی و هم بخش سرپایی عمومی در مجموعه بیمارستان‌های تهران با افزایش رشد رو به رو بوده‌ایم.

 زالی تاکید کرد: با ادامه این روند قطعا لازم است که محدودیت‌های بیشتری اعمال کنیم؛ با توجه به اینکه در تهران نوسانات آماری زیادی وجود دارد، اگر در روزهای آینده نیز همین الگو تکرار پذیر باشد و فرآیند پذیرش بیمارستانی رو به افزایش باشد باید هشدارهای لازم برای تغییر رنگ شهر اعلام شود.

فرمانده ستاد  مقابله با کرونا در کلانشهر تهران یادآور شد: تجربه خیز سوم کرونا در تهران نشان داد که پرشدن بیمارستانها و افزایش تعداد بستری‌های روزانه در زمان کمتر از ۱۰ روز اتفاق افتاد و در یک بازه زمانی ۱۰ روزه به اوج رسیدیم، بنابراین حدس می‌زنیم اگر در تهران خیز جدیدی شکل بگیرد ممکن است با سرعتی بیش از گذشته و با فواصل خیلی کوتاه تر شاهد افزایش میزان مراجعان بستری بیمارستانی باشیم.

وی با بیان اینکه وضعیت تهران مانند ادوار گذشته شکننده و ناپایدار است، هشدار داد: اگر خیز آتی اتفاق بیفتد در زمان خیلی کوتاه تری آمار روزانه، به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

رئیس ستاد  مقابله با کرونا در کلانشهر تهران افزود: درباره بیماری کرونا دو مسئله وجود دارد، یکی ریشه کن شدن بیماری است که اساسا در عرصه جهانی تا امروز منتفی است و در هیچ کجای جهان راجع به ریشه کن شدن قطعی کرونا صحبتی نیست.

وی ادامه داد: بحث دیگر، کاهش جدی آمار به گونه‌ای که موجب دفع ویروس از محیط اجتماع شود است که در حال حاضر هیچ یک از این دو اتفاق در تهران و در کشور نیفتاده است؛بنابراین چون افول قطعی بیماری در تهران و بسیاری از شهرستانها اتفاق نیفتاده است، بسیار تصمیم زودهنگامی است که فکر کنیم به انتهای کرونا رسیدیم؛ فعلا معلوم نیست بشر چه زمانی به انتهای کرونا خواهد رسید زیرا این ویروس بر خلاف اسلاف خود، مطلقا دچار سقط خود به خودی در طبیعت نیست و کماکان در محیط های طبیعی به حیات خود ادامه می‌دهد.

زالی با تاکید بر ضرورت خودداری از هرگونه ساده انگاری درباره کرونا، گفت: بنابر گزارشات دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران عدد مجموعه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به عدد ۷۲.۳ درصد رسیده است که نسبت به عدد ۸۰ درصد در هفته گذشته، کاهش یافته است.

وی افزود: متاسفانه در تهران علی رغم رعایت بسیاری از پروتکلها مهمترین عامل مخدوش کننده پارامترها، بحث فاصله گذاری اجتماعی به ویژه در محیط های جمعی، محیط‌های مرکزی شهر و به ویژه در وسایل حمل و نقل عمومی است که کماکان یک معضل جدی و لاینحل است.

زالی یادآور شد: شاید مهمترین بخشی در تهران دستخوش تغییر می‌شود و باعث می‌شود آمار ما به شدت کاهش یابد بحث فاصله گذاری اجتماعی در وسایل حمل و نقل عمومی به خصوص مترو است.

رئیس ستاد  مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با ابراز نگرانی نسبت به تجمع و ازدحام جمعیت در شهر، افزود:بین تجمع و افزایش تصاعدی بیماری کرونا یک نسبت کاملا مستقیم وجود دارد.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رفت در طول یک سال اخیر با استفاده از روش‌های مدرن مجازی از ازدحام جمعیت جلوگیری شود، گفت: در خطوط مترو تهران نیز ازدحام جمعیت به شکل برابر باز توزیع نشده است و در بعضی از خطوط ازدحام بیشتر از سایر حد متعارف اتفاق می‌افتد و این مسئله‌ای نگران کننده است.

زالی تاکید کرد: باید برای شهروندان تهرانی یک الگوی متفاوت زیستی در عرصه خدماتی، اجتماعی و اقتصادی قائل شویم، کرونا فعلا با ما خواهد بود و ما لاجرم باید یک الگوی زیستی جدیدتری را تجربه کنیم.

فرمانده ستاد  مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: در برخی از روزهای هفته گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بار ترافیکی بیشتر از هفته‌های قبل را شاهد بوده‌ایم که همه از عوامل نگران کننده‌ای است که ممکن است به استمرار سرایت و بقای ویروس کمک کند.

وی با اشاره به آثار اجرای طرح شهید سلیمانی در به حداقل رساندن گردش ویروس کرونا در تهران، تاکید کرد: اما این شلوغی‌ها ممکن است دوباره ویروس خفته را بیدار کند و موجب شود که ما با بازچرخش جدی تر ویروس مواجه شویم.