بلند شدن صدای آژیر خطر در اولین دقایق صبح روز شنبه باعث شد تا نه تنها مردم غرب تهران وحشت زده از خواب بپرند و بیدار شوند که منبعی شد برای انواع شایعات و اظهار نظرهای متفاوت در این زمینه. از ورود هواپیمای f35 تا دلیل بازگشت پرواز ترکیش به باکو و ترک آسمان هوایی ایران در همان دقایق.

به گزارش مرور نیوز، حدود ۳۰ دقیقه بامداد دیروز شنیده شدن صدای آژیر خطر در مناطقی از غرب تهران بویژه مناطق ۲ و ۵ و همزمان، پرواز مشکوک یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به ترکیش ایرلاین ، در فضای عمومی خبرساز شد. این اتفاق نادر گمانه‌زنی‌های زیادی را در فضای مجازی در پی‌داشت ازجمله احتمال حملات سایبری، احتمال حمله نظامی، وقوع انفجار و آتش‌سوزی در فرودگاه امام و برخی نقاط تهران و البته ورود جنگنده F-35 رژیم صهیونیستی به آسمان ایران.

درست چند ساعت بعد از بلند شدن صدای این آژیر،  آیدی کوهین، خبرنگار اسراییلی از پرواز جنگنده‌هایf35 در آسمان عراق و ایران در توئیتی که به سرعت در فضای مجازی منتشر شد مدعی شد که هک شدن چندین سایت دولتی از جمله سایت فرودگاهها، به صدا در آمدن آژیر خطر در غرب تهران و انتقال پرواز قطر-تهران به باکو، گویا از عوارض پرواز این جنگنده‌ها بوده است.

دقایقی پس از این ماجرا، حمید گودرزی معاون امنیتی استاندار تهران در گفتگو با تسنیم، صدای مشکوک را به دلیل اختلال در سیستم صوتی و هشدار یکی از مراکز مستقر در غرب تهران عنوان و تاکید کرد که این مسئله هیچ جنبه امنیتی نداشته است.

با بالا گرفتن شایعات ، روابط عمومی فرودگاه امام خمینی(ره) نیز در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که تغییر مسیر پرواز هواپیمای ترکیش‌ایر به دلیل شرایط بد جوی در فرودگاه بوده که خلبان تصمیم می‌گیرد بجای فرود در این فرودگاه به باکو برود. 

اما شهرام آدم نژاد، جانشین وزیر راه و شهرسازی در حوزه مدیریت بحران بعد از بروز این حادثه در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد :صدای آژیر شب گذشته ارتباطی به مجموعه وزارت راه و شهرسازی  و البته ارتباطی به فرودگاه امام خمینی هم نداشته است.

وی افزود: پرواز ترکیش ایر از استانبول به مقصد تهران تنها به دلیل بدی آب و هوا و شرایط جوی نامساعد، به تشخیص خلبان از فرود در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) خودداری کرده و تا فراهم شدن امکان فرود، به فرودگاه باکو به عنوان فرودگاه جایگزین مراجعه کرده است.  

آدم نژاد با اشاره به اینکه خلبان ‌بر اساس مقررات و الزامات ایمنی پرواز و به دلیل شرایط جوی نامساعد و وجود ابرهای خطرناک CB این تصمیم را اتخاذ کرده است گفت: این پرواز ساعاتی پس از مهیا شدن استانداردهای لازم برای فرود در تهران، به تهران بازگشته و در فرودگاه امام خمینی به زمین نشسته است.

سکوت منابع رسمی

 با این وجود تا این لحظه هنوز هیچ مقام دفاعی و ارتشی و هوایی و امنیتی کشور در مورد ادعای پرواز جنگنده های F-35 اظهار نظری نکرده است که همین مساله باعث بالا گرفتن شایعات در این زمینه شده است. تنها خبری که در این زمینه منتشر شده، خبری است که خبرگزاری تسنیم به نقل از یک مقام "آگاه" منتشر کرده و نوشته است:  یک مقام آگاه در نیروهای مسلح نیز ، شایعه ورود جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان کشور را تکذیب کرد و گفت ماجرای دیشب هیچ ارتباطی با تهدیدات هوایی که منجر به فعال شدن سیستم پدافند هوایی کشور بشود نداشته است. پرواز هواپیماهای F-35 در آسمان ایران پیش از این نیز به شکل شایعاتی در فضای مجازی مطرح شده بود.

این شایعات اما از آنجایی مطرح و دامن زده می شد که در خرداد ماه سال 97 نیز شایعه‌ای مبنی بر ورود 2 فروند از این جنگنده به آسمان ایران و گشت‌ زنی آنها در مرکز کشور منتشر شده بود.

گر چه به نظر نمی رسد پرونده این صدای مرموز به این سادگی ها بسته شود! کما اینکه چند ساعت قبل  رسانه‌های ترکیه و از جمله تلویزیون AHaber گزارش داده‌اند که دلیل تغییر مسیر هواپیمای مسافربری ترکیش از تهران به باکو اعلام خطر حمله هوایی بوده است !

شنیده شدن صدای آژیر خطر

توانایی های یک جنگنده مدرن

با این وجود بسیاری از کارشناسان صنعت هوایی معتقدند که عملا، حضور جنگنده های F-35 اسراییلی در آسمان کشورمان و بخصوص تهران غیرممکن است. جنگنده F-35، جنگنده نسل 5 ساخت آمریکا و محصول یکی از پرهزینه‌ترین پروژه های نظامی این کشور است که البته مخالفینی هم در داخل دارد.

آمریکا این جنگنده را درحالی ساخت که از جنگنده رپتور F-22 نیز به صورت اختصاصی در ارتش خود بهره می‌برد و جنگنده F-35 در واقع با نگاه به صادارت و فروش به دیگر کشورها ساخته شد و آمریکا آن را به برخی همپیمانان و دوستان خود ازجمله رژیم صهیونیستی نیز فروخته است

براساس اظهار نظر کارشناسان هوایی، شعاع عملیاتی جنگنده F-35 -در حالت عملیاتی- حدودا 1200 کیلومتر است که این میزان بُرد -حتی اگر هواپیما در بالاترین ارتفاع به منظور کاهش مصرف سوخت حرکت کرده و مسیر کاملا مستقیم را هم طی کند- کفاف رسیدن به مرکز ایران را نمی‌دهد. به بیانی، این جنگنده باید برای انجام این عملیات ادعایی، یا بر فراز آسمان و یا روی زمین در یکی از کشورهای همسایه اقدام به سوختگیری کند که در این صورت امکان پنهان نگاه‌داشتن عملیات مقدور نیست.

"رادارگریز" بودن ، از دیگر شاخصه های مطرح شده در مورد این جنگنده هاست.  موضوع رادارگریز یا استیلز بون پرنده‌ها (با سرنشین و بدون سرنشین) همواره یکی از دغدغه‌های اصلی و مهم کمپانی‌های سازنده و به کارگیرندگان آنهاست چراکه امروزه با طراحی و ساخت انواع سامانه های پیشرفته راداری بسیاری از پرنده ها براحتی قابل کشف و رهگیری هستند.

به اعتقاد اکثر کارشناسان هوا – فضا؛ اصولا هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند هواپیمایی با قابلیت صددرصدی پنهان ماندن از رادارها را ساخته است. درواقع رقابت در این عرصه بر سر میزان پنهان ماندن از دید رادارهاست.

در سیستم پدافند هوایی کشورمان نیز با بکارگری انواع رادارهای پیشرفته از جمله نبو، کاستا و نمونه های دیگر بعضا بومی، هم اکنون این امکان رصد پیشرفته ترین تجهیزات کشف و رهگیری شوند.

یکی از این کارشناسان با اشاره به گزارش هایی از رصد هواپیماهای مثلا رادار گریز توسط تجهیزات پیشرفته راداری ایران گفت: به عنوان مثال، در آذرماه سال 90 هواپیمای بدون سرنشین RQ-170 آمریکایی در حالی در تور پدافند هوایی کشورمان گرفتار شد که این پرنده محصول یکی از پرهزینه‌ترین و محرمانه‌ترین پروژه‌های تاریخ نظامی آمریکا بود.

از سویی شایعات دیگری مطرح می شود که براساس آن گفته شده این هواپیما از کشور امارات پرواز کرده است در حالیکه موضوع فروش این جنگنده به کشور امارات در روزهای اخیر و پس از روی کار آمدن بایدن در آمریکا خبر ساز شده بود. با این وجود دولت جدید آمریکا فعلا قرارداد فروش این هواپیما به امارات را که در زمان ریاست جمهوری ترامپ بسته شده بود، معلق کرده است.