مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان با اشاره به رد لایحه تجمیع بیمه‌ها در کمیسیون‌های تخصصی مجلس گفت: طرح پیشنهادی از پشتوانه کارشناسی کافی برخوردار نبود و با اجرای آن، ممکن بود در تحقق عدالت مشکل ایجاد می‌شد.

به گزارش مرور نیوز، علی‌رضا اعرابی در جمع خبرنگاران به تمجید از عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت پرداخت و اظهار کرد: در بین دولت‌های پس از انقلاب هیچ دولتی به‌اندازه دولت یازدهم به حوزه سلامت و رفع مشکلات مردم در این بخش تلاش نکرده است.

وی طرح تحول نظام سلامت را یک طرح بزرگ خواند و افزود: البته ممکن است نقدهایی هم به بخش‌های این طرح وارد باشد لذا با شناسایی و رفع این مشکلات می‌توان رضایت مردم از این طرح ملی را افزایش داد.

مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان از توانمندسازی گروه های هدف به‌عنوان یکی از اهداف این سازمان نام برد و افزود: باید از طریف اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی و جلب مشارکت‌های مردمی تلاش کنیم که کیفیت خدمات ارائه شده را افزایش و مهمتر از آن تلاش کنیم که منابع به درستی در جای خود هزینه شوند.

رضایت 86 درصدی مردم از طرح تحول نظام سلامت

وی با بیان اینکه طرح تحول در حوزه درمان با مشکلات و ایراداتی همراه است اضافه کرد: با اجرای این طرح قرار بود بخشی از اعتبارات ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها به صندوق‌ها و بیمه‌ها و...تزریق شود که در عمل این اتفاق نیفتاد. ضمن اینکه هزینه‌های بالا به کسری منابع انجامید و این مهم سبب شد که پرداختی به بیمارستان‌ها با تاخیر انجام شود.

اعرابی طرح تحول را در مجموع طرح موفق و ماندگار ارزیابی کرد و گفت: براساس پژوهش‌هایی که در بیمه سلامت انجام شده 86 درصد مردم از اجرای این طرح رضایت دارند.

وی از افزایش بالای هزینه‌ها به عنوان یک ایراد در اجرای این طرح ملی نام برد و افزود: شاید اگر کارشناسی بیشتری در اجرای طرح صورت می‌گرفت مشکلات امروز وجود نداشت.

مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان با بیان اینکه باید افزایش هزینه‌ها در این طرح بزرگ مدیریت می‌شد تصریح کرد: گذشته از این در اصلاح ارزش‌های نسبی و روند اجرای طرح باید رویکرد کارشناسی‌تری لحاظ می‌شد.

افزایش چشمگیر پرداختی به مراکز درمانی در استان سمنان

وی با بیان اینکه بخشی از هزینه‌های این طرح ناشی از طرح بیمه همگانی بود گفت: در حال حاضر دولت به دنبال یافتن راهی برای سوق دادن بیمه‌ها به سمت افراد نیازمند است و می‌کوشد که راهی بیابد که ارائه خدمت این بخش متناسب با وسع خانوارها انجام شود.

اعرابی با اشاره به بحث تجمیع بیمه‌ها گفت: اگر تجمیع بیمه‌ها با تجمیع منابع همراه می‌شد شاید طرح کامل‌تر به مجلس می‌رفت لذا طرح ارائه شده از پشتوانه کافی کارشناسی برخوردار نبود.

مدیر کل بیمه سلامت استان سمنان از افزایش چشمگیر پرداختی به مراکز درمانی در استان سمنان خبر داد و افزود: پرداختی‌های ما از دو میلیارد و 600 میلیون تومان در سال 92 امسال به هفت میلیارد و 700میلیون تومان افزایش یافته است.

خدمات‌دهی براساس"نظام ارجاع و پزشک خانواده"روش امتحان پس‌داده‌ای است

وی با بیان اینکه ارائه خدمات باید براساس نظام ارجاع که روش پذیرفته شده‌ای در کشورهای توسعه‌یافته است انجام شود گفت: استراتژی بیمه سلامت در حال حاضر سوق دادن خدمات به سمت نظام ارجاع و پزشک خانواده است که روش امتحان پس‌داده‌ای است.

این مقام مسوول در پاسخ به پرسشی در خصوص بدهی‌های این بیمه در استان سمنان اضافه کرد: در حال حاضر پرداختی بیمارستان‌ها را تا دی‌ماه 94 تسویه کردیم. ضمن اینکه بخش محدودی از پرداختی فروردین ماه امسال نیز پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه استان سمنان از نظر پرداخت‌ها وضعیت مطلوب‌تری از میانگین کشوری دارد گفت: در خصوص پرداختی‌ها به بخش غیربیمارستانی، داروخانه‌ها، بخش خصوصی و...نیز بدهی‌ها را تا خردادماه پرداخت کردیم.

اعرابی با اشاره به تخصیص اعتباراتی به این بخش اظهار امیدواری کرد: این بدهی‌ها ظرف دو هفته آینده در استان سمنان پرداخت شود.