قاضی ناصر سراج در رابطه با عناصر مختلف مبارزه با فساد گفت: از آنجایی‌که شفاف‌سازی، یکی از عناصر اصلی در مبارزه با فساد محسوب می‌شود، مخالفت‌های پنهان و آشکار با آن نیز فراوان است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، قاضی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در همایش مدیران سازمان بازرسی کل کشور به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد که با حضور کاوه مرادی سرپرست دفتر و مهراج سـینگ، مسوول بخش مبارزه با فساد واحد جرم، عدالت و مبارزه با فساد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، با بیان اینکه مبارزه با فساد یکی از مبارزات سنگینی است که در همه کشورها باید انجام شود، ضمن گرامی داشت روز جهانی مبارزه با فساد گفت:امیدواریم بتوانیم فساد را ریشه کن کرده یا به حداقل برسانیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: نام‌گذاری روز نهم دسامبر به‌عنوان روز جهانی مبارزه با فساد و برگزاری گردهمایی‌های مختلف در سراسر دنیا برای بزرگداشت این روز را نشانه‌ای از دغدغه جهان نسبت به مسئله فساد، افراد مفسد و روندها و ساختارهای فاسد یا فسادآور دانست و گفت: کارکنان سازمان بازرسی کل کشور، ضمن گرامیداشت این روز و آرزوی موفقیت برای تمامی همکاران خود در سراسر کره زمین در مبارزه دشوار و پرخطر با فساد، یک‌بار دیگر از پیمان جمعی خود برای پایداری در این راه و به‌کارگیری تجربه و دانش خویش، یاد می‌کنند. ما بخشی از ارتش بزرگ مبارزه با فساد هستیم که سودمندی پیروزی‌هایمان، نه‌فقط برای یک ملت که برای تمام ساکنان زمین خواهد بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تجربه جمهوری اسلامی ایران و سازمان بازرسی در خصوص مقابله با فساد در قالب یک بسته تجربی و دانشی افزود: این بسته شناختی و تجربی در دل خود از اجزایی تشکیل شده است که اولین آن عبارت است از «وجود اراده و خواست واقعی مسئولان برای مبارزه با فساد».

وی ادامه داد: تقریباً در تمامی تجربه‌های جهانی در مبارزه با فساد و مفسدان، از اراده و خواست واقعی مسئولان به‌عنوان اولین و مهم‌ترین پیش‌نیاز یک مبارزه واقعی یاد می‌شود. بدون وجود اراده واقعی، همه‌چیز، رنگ و بویی ظاهری به خود می‌گیرد و پای خود را از مرز تبلیغات جلوتر نمی‌برد.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران، مسوولان ارشد نظام به مناسبت‌های مختلف از میل باطنی و اراده واقعی خود در لزوم مبارزه جدی با مفاسد به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و اداری سخن گفته‌اند. رهبر معظم انقلاب اسلامی چه در فرامین و دستورالعمل‌های راهبردی خود از جمله فرمان 8 ماده‌ای و چه در اشارات و ارشادات موردی خویش به کرّات از این انتظار و خواسته عمومی از مسئولان کشور و برنامه ریزان و مجریان پرده برداشته‌اند. ایشان از مردد نشدن مسئولان مبارزه با فساد و شناسایی نقاط آسیب و همچنین پرهیز از رفتار شعاری، تبلیغاتی و تظاهر گونه به‌عنوان مواردی پراهمیت در هر مبارزه‌ای با فساد یادکرده‌اند.

قاضی سراج افزود: از سوی دیگر، ریاست قوه قضائیه نیز با تأکید فراوان بر ارزش‌های اخلاقی و لزوم حفظ و تقویت آن در مبارزه با فساد، این عنصر را عاملی دانسته‌اند که بدون آن، حتی سازوکارهای نظارتی قوی نیز، چهره‌ای ظاهری پیدا خواهند کرد. روسای دیگر قوا نیز به مناسبت‌های مختلف، نه صرفاً در کلام بلکه دربرداشتن گام‌های عملی، علاقه‌مندی و اراده خود برای وارد شدن در مبارزه‌ای جدّی و واقعی با فساد را ابراز کرده اند.

وی با بیان اینکه جزء دیگر این بسته تجربی «حرکت به سمت شفافیت و ارزش بخشی به آن» است، خاطرنشان کرد: از دیگر تجربه‌های مهم جهانی به‌ویژه در سه دهه گذشته، مطرح‌شدن بحث شفافیت به‌عنوان یکی از کلیدهای اصلی و بلکه شاه‌کلید مقابله با فساد است. فساد با همه ویژگی‌هایش، نیازمند وجود محیطی مناسب و مساعد برای بروز و ظهور می‌باشد و محیط‌های سایه‌روشن، پر ابهام و مه آلود با تصاویر مات و غیر شفاف، مناسب‌ترین زمینه‌های ظاهر شدن فساد و عملکرد آن هستند. ازآنجایی‌که شفاف‌سازی، عنصری اصلی در مبارزه با فساد محسوب می‌شود، لذا مخالفت‌های پنهان و آشکار با آن نیز فراوان است زیرا به هر میزان که محیط از روشنایی بیشتری برخوردار باشد، از احتمال پنهان‌کاری‌ها و کج‌روی‌ها کاسته خواهد شد.

قاضی سراج با بیان اینکه وضع و اصلاح قوانین جزء دیگر بسته جمهوری اسلامی ایران و سازمان بازرسی در مبارزه با فساد است، گفت: از دیگر عناصر مهم و موفقیت آفرین در کار مقابله با فساد، مرور بر وضعیت قوانین موجود و یافتن کاستی‌ها، نقص‌ها و ابهام‌ها در این زمینه است. اصلاح قوانینی که بیم آن می‌رود زمینه‌ساز بروز فساد باشند یا نبود قوانین اثربخش که راه را برای ارتکاب اعمال مجرمانه باز نگه می‌دارند، از تجربه‌های مهم مبارزاتی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با فساد است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: به همین منظور، قوه مقننه به‌عنوان دستگاه اصلی وضع قوانین در کنار قوای مجریه و قضاییه که می‌توانند پیشنهادهای وضع قوانین مورد نیاز را به این قوه تقدیم نمایند، به کمک مراکز پژوهشی خویش به کار بازنگری، پیشنهاد و اصلاح قوانین مقابله با مفاسد به‌ویژه در حوزه اقتصادی پرداخته‌اند که امیدبخش تقویت و کارآمدی این مورد در آینده‌ای نه‌چندان دور خواهد بود.

وی همکاری با نهادهای بین‌المللی را جزء دیگر بسته تجربی ایران و سازمان بازرسی کل کشور در مبارزه با فساد عنوان کرد و افزود: امروزه نهادهای بین‌المللی مانند (UNODC)، سازمان شفافیت بین‌الملل، آمبودزمان جهانی و آسیایی و نهادهای دیگر فعال در عرصه مقابله با فساد در سطح بین‌المللی، مراجع مطلوبی برای تبادل تجارب، داده‌های واقعی، آمارهای راهگشا و پیشنهادهای کاربردی هستند که تقویت همکاری میان آن‌ها، نه‌تنها به آشنایی با دستاوردهای فردی و جمعی در سطح جهان می‌انجامد بلکه امکان اجرای برنامه‌های مشترک در مقابله با فساد را نیز افزایش می‌بخشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و سازمان بازرسی کل کشور به‌عنوان نهاد پیشرو در مبارزه با فساد، در اجرای برنامه راهبردی خویش در قالب افزایش میزان همکاری‌ها و تبادلات بین‌المللی در طی سال‌های گذشته، زمینه‌ای مناسب برای شناخت خواسته‌ها و دغدغه‌های مشترک و همچنین تبادل تجربه‌های موفق در مبارزه با فساد در سطوح ملی و فراملی را فراهم آورده است. این تبادلات، ما را با روش‌های بکار گرفته شده از سوی همکارانمان در دیگر کشورهای جهان در مبارزه با فساد آشنا می‌سازد.

قاضی سراج با اشاره به اینکه «مبارزه با فساد، کاری سخت و طاقت فرساست» گفت: ما اطمینان داریم که مقابله با فساد، راهی طولانی و پرخطر است اما قاطعانه در این راه گام بر می‌داریم و از هیچ تلاشی در این زمینه برای رسیدن به جامعه‌ای پاک دریغ نمی‌ورزیم.