سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در اظهاراتی به مناسبت دهه فجر بیان کرد: نتایج و دستاوردها پس از پیروزی انقلاب در حوزه سلامت چشمگیر بوده است.

به گزارش مرور نیوز، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: نتایج و دستاوردها پس از پیروزی انقلاب در حوزه سلامت چشمگیر بوده است و به اغلب اهدافی که در حوزه سلامت ترسیم شده بود دست یافته‌ایم.

وی با بیان اینکه میزان مرگ‌ومیرها در حوزه اطفال و کودکان زیر یک سال قبل از انقلاب 250 بود به زیر 9 رسیده است و میزان مرگ‌ومیر مادران باردار در هر 100هزار نفر 300 نفر بود که به شدت کاهش یافته است و امروز اغلب مردم در نقاط مختلف کشور دسترسی به آب آشامیدنی سالم دارند.

رئیسی با بیان اینکه در زمینه توسعه بهداشت و درمان زیرساخت‌های مناسبی که برکت انقلاب ایجاد شد نقش زیادی در مهار بیماری کرونا داشت گفت: طی 7 سال اخیر در قالب طرح تحول نظام سلامت شاهد بازسازی و نوسازی شبکه بهداشت و درمان بودیم و 3576 پروژه به بهره‌برداری رسیده است و بیش از 300 پروژه تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود و 900 مرکز بهداشت دیگر نیز افتتاح خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: توسعه بهداشت در سطح شهرها طی سال‌های اخیر رخ داد و بیش از 240هزار کارشناس بهداشت به نظام شبکه اضافه شد و 1600 نفر کارشناس بهداشت روان و سلامت به سیستم اضافه شده است که اینها جزو دستاوردهای ارزشمند بوده است.

وی تاکید کرد: طرح ملی فشار خون طرحی درخشان بود و طرح شهید سلیمانی از دستاوردها بوده است.

رئیسی در ارتباط با تعیین تکلیف واکسن کرونا و ابهاماتی که وجود دارد، با ذکر این نکته که در مدیریت بحران باید یک فرماندهی واحد وجود داشته باشد و آن ستاد ملی کرونا است، گفت: مردم حق دارند نگران باشند و البته این شامل کل دنیا است و این نگرانی، جهانی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، در پاسخ به این سوال که واکسنی که تزریق می‌شود روی بدن انسان عارضه ایجاد می‌کند یا خیر؟ توضیح داد: این سوال در فازهای بالینی پاسخ داده می‌شود و همه این مراحل قبل از تولید انبوه است. در فاز بعدی، اثربخشی و فاز بعد نیز برای اطمینان از تولید آنتی بادی و واکنش‌ها انجام می‌شود. فاز چهارم، حداقل سه تا پنج سال و بعضی مواقع تا هشت سال طول می‌کشد تا عوارض واکسن مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما سازمان جهانی بهداشت به دلیل مرگ‌های زیادی که رخ داده است، مجوز اضطراری را در فاز سه صادر کرده و هیچ واکسنی در دنیا هنوز فاز چهارم را طی نکرده است. نه اینکه نتواند، بلکه به خاطر مرگ و میر بالای کرونا، این اتفاق شکل گرفته است.

رئیسی گفت: واکسن‌هایی که در دنیا تزریق می‌شود از فاز یک تا فاز سه را شامل می‌شوند. کشوری مثل امارات متحده عربی در فاز یک واکسن چینی شرکت کرد و الان هم واکسن را می‌زنند. اکثر واکسن‌ها در فاز سه هستند و یا در حال گذراندن فاز سه هستند.

رئیسی در واکنش به انتقاد سازمان نظام پزشکی به واکسن روسی، گفت: تقابلی در بحث واکسن وجود ندارد و نقطه نظرات علمی قابل احترام است و باید مستندات را خواند و به نتیجه رسید. مستندات فاز یک واکسن روسی موجود است و نکته کلیدی که وجود دارد این است که مرجع تأیید واکسن سازمان‌های غذا و داروی هر کشور هستند. پس سازمان غذا و داروی ایران، این اختیار را دارد که می‌تواند یک واکسن را رد کند یا تأیید کند و این شامل داروها نیز می‌شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه اولویت ما باید تولید واکسن ایرانی باشد، گفت: دیدیم که همین ماسک را که الان در کشور تولید می‌کنیم، به ما ندادند. بنابراین، اگر تولید کنیم می‌توانیم تحریم‌ها را بی اثر کنیم. در زمینه واکسن هم شرایط همین است، اگر دست به کار نشده بودیم و اکسن نمیساختیم، به راحتی واکسن به ما نمی‌دادند.

معاون بهداشت با بیان اینکه برنامه داریم ا تا پایان سال افراد آسیب پذیر را واکسینه شوند تاکید کرد: با توجه به اینکه ما «سبد واکسن» تهیه کرده ایم، قرار نیست واکسن را فقط از یک کشور یا شرکت خارجی وارد کنیم. بعد از آن هم آماده می شویم که از واکسن تولید داخل برای واکسیناسیون همگانی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با همتی که مردم انجام دادند هیچ شهر قرمزی در کشور وجود ندارد و ۱۸ شهر نارنجی داریم، ۱۲۴ شهر در کشور در وضعیت زرد قرار دارد و ۳۰۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارد. یکی از مشکلاتی که با شیوع بیماری ارتباط دارد بحث ترددها است، دو هفته قبل در زمینه سفر به قشم تذکر دادیم و امروز شاهدیم که قشم شاهد طی کردن پیک بیماری است و بیماری در این منطقه خیز برداشته است.

وی با بیان اینکه قبلا تردد در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع بود گفت: منع تردد به شهرای زرد تعمیم داده شد و منع تردد ترد شبانه از ساعت ۹ شب تا ۳ صبح در همه شهرها وجود دارد.

رئیسی عنوان کرد: مستندات و تفاهم کواکس بین‌المللی است و همه کشورها یک فرم یونیک را دارند و سازمان غذا و دارو باید این سند را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. کشورهایی که عضو سبد می‌شوند می‌توانند واکسن‌های مختلفی را انتخاب کنند اما برخی کشورها حق انتخاب واکسن ندارند اما ایران حق انتخاب واکسن را دارد و اگر واکسنی مشکل داشته باشد و کیفیت لازم را نداشته باشد آن را انتخاب نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا در خانه‌های بهداشت و در نظام شبکه انجام می‌شود گفت: واکسیناسیون باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود و به هیچ مسؤولی خارج از اولیت‌ها واکسن کرونا نمی‌دهیم.

وی با اعلام اینکه هفته ۲۲۰۰ نانوایی متخلف به مراجع قضائی معرفی می‌شوند، افزود: رعایت فاصله فیزیکی در نانوایی‌ها معنا ندارد. ضمن اینکه بیشترین مشکل در نانوایی‌ها، همچنان دریافت پول نقد است.

معاون وزیر بهداشت درباره تست‌های تشخیص سریع کرونا، گفت: ۲.۷ میلیون تست انجام داده ایم که میزان حساسیت آنها بالای ۷۰ درصد است و راضی هستیم و استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه از تست پی سی آر هم در کنار تست رپید استفاده می‌کنیم.

وی درباره خط تولید واکسن در کشور، افزود: در خرداد ۱۴۰۰ تولید صنعتی واکسن ستاد اجرایی آغاز می‌شود. خط تولید پاستور هم آماده است و قابلیت بالایی دارد و در مورد واکسن سازی رازی هم کارها در حال انجام است بعد از بهار ۱۴۰۰ هیچ مشکلی در تولید واکسن نخواهیم داشت و حتی قابلیت صادرات هم خواهیم داشت