سید کامل تقوی نژاد بیان کرد: تاکنون ۲۵۲ پرونده برای جان باختگان نظام سلامت در مبارزه با کرونا تشکیل شده است که حدود ۱۴۵ پرونده کامل شده و به تایید ستاد ملی مقابله با کرونا رسیده است.

به گزارش مرور نیوز، سیدکامل تقوی نژاد در نشست خبری ویدیوکنفرانسی بخشی از اقدامات حوزه معاونت توسعه مدیرت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت طی یک سال گذشته را تشریح کرد.

وی گفت: در یک سال گذشته در کنار مدیریت بهینه مبارزه با کووید۱۹، اقدامات وزارت بهداشت در زمینه توسعه زیرساختها متوقف نشد و بلکه رشد قابل توجهی داشت و کارهایی انجام شد که بخش عمده ای از تلاشهای موفق نظام سلامت مرهون این زیرساختها خواهد بود.

وی افزود: تا سال۹۲ حدود ۹۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور داشتیم که از سال ۹۲ تا ۹۸ حدود ۲۸هزار تخت به مجموعه تختهای بیمارستانی کشور اضافه شد. در سال ۹۹ نیز حدود ۳۵۶۲ تخت بیمارستانی اضافه شد و به این ترتیب در مجموع در بخش دولتی ۳۰ درصد از ظرفیت فیزیکی تخت های بیمارستانی مربوط به دولتهای تدبیر و امید است.

تقوی نژاد گفت: همچنین حدود ۱۵ هزار تخت بیمارستانی در دست احداث داریم که در صورتی که اعتبارات کافی اختصاص یابد مجموع تختهای بیمارستانی این دولت به ۴۶ هزار تخت بیمارستانی خواهد رسید. همچنین مجموعا پنج هزار میلیارد اعتباراتی بوده که در این زمینه اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: ۷۴۶۰ پروژه بهداشتی به بهره برداری رسیده است. به دنبال اقدامات انجام شده، نسبت تخت بیمارستانی از ۱.۶ نسبت به هر هزار نفر به ۲.۳ صدم رسیده است.

تقوی نژاد اقدام مهم انجام شده در سال ۹۹ را بحث توسعه تختهای ویژه دانست و در این باره گفت: شاهدیم قبل از سال ۹۲ مجموعا ۴هزار و ۹۶ تخت ویژه داشتیم که تا سال ۹۸ مجموعا ۲۱۵۸ تخت دیگر اضافه شده است که قابل توجه است. در سال ۹۹ نیز ۲۱۶۱ تخت اضافه کردیم و ۱۴۲۴ تخت نیز در دست احداث داریم. بنابراین در مدت اخیر سال ۱۳۹۹ معادل ۲۵ درصد تختهای آی سی یو کشور را احداث کردیم.

وی درباره اقدامات انجام شده برای توسعه ظرفیت اکسیژن سازها نیز گفت: موضوع قابل توجه در مدیریت کووید بحث اکسیژن سازهاست. می دانید که یکی از فاکتورهای اساسی در بهبود بیماران، ظرفیت هایی است که در زمینه اکسیژن ایجاد کردیم. افزایشی که در ظرفیت اکسیژن ساز از سال ۹۲ تا ۹۸ ایجاد شده ۱.۴ برابر و در سال ۹۹، ۳۳۰ درصد رشد کرده است. مجموعا از ظرفیتی که در کشور بوجود آمده است حدود ۹۲هزار لیتر در دقیقه در سال ۹۹ ایجاد کردیم. بنابراین اگر در سال ۹۲ ما همزمان ۲۰هزار بیمار را می توانستیم اکسیژن برسانیم در آذر امسال این رقم به ۶۵هزار بیمار افزایش یافته است که رشد بسیار قابل توجهی در این زمینه است.

معاون وزیر بهداشت همچنین گفت: در سال جاری موضوعی که در برنامه قرار داشت بحث ترمیم حقوق همکاران و بهبود وضعیت رفاهی آنها بود که در این زمینه تلاش هایی در دستور کار است و مجموع حقوق و مزایای همکاران نسبت به ۹۷ بالغ بر ۱۳۰ درصد رشد داشته است. همچنین بحث دیگر ایجاد عدالت در بین گروه های مختلف همکاران است که همپای رشد حقوق و مزایای همکاران رسمی و پیمانی تلاش کردیم حقوق و مزایای همکاران ضریب کا و شرکتی و ... نیز افزایش یابد. اکنون میزان حقوق همکاران غیررسمی ما بین ۷۰ تا ۸۰ درصد همکاران رسمی است.

وی ادامه داد: از مباحث دیگر افزایش تعداد همکاران وزارت بهداشت و تقویت نظام شبکه و نظام بیمارستانی و استخدام همکاران در بخش درمان و خصوصا پرستاری است. به طوری که طی دو سال ۹۸ و ۹۹ موفق شدیم ۵۲ هزار مجوز استخدامی را دریافت کنیم. این درحالیست که مجموعه استخدامی های وزارت بهداشت از سال ۹۲ تا ۹۶ سالی هفت هزار نفر اضافه شده است اما در دو سال گذشته به طور متوسط سالی ۲۶ هزار نفر اضافه شده اند و از این تعداد نزدیک ۲۰هزار نفر به کار اشتغال یافتند.

تقوی نژاد با اشاره به آزمون استخدامی وزارت بهداشت در ۲۴ بهمن امسال، گفت: در این آزمون نیز شرکت کنندگان برای ۳۹ هزار پست رقابت خواهند کرد. بنابراین از هر پنج نفر داوطلب یک نفر در صورت کسب حد نصاب نمره به کارگیری می شود. حدود ۱۵هزار نفر از استخدامی های جدید، پرستاران هستند که در این زمینه ۷۳هزار داوطلب وجود دارد. دو هزار نفر نیز در مشاغل دیگر درمانی اعم از پزشک متخصص  و عمومی و ... هستند که ۴۸۰۰ نفر در این زمینه داوطلب هستند. در حوزه بهداشت هم ۵۶۰۰ نفر به کارگیری خواهند شد که ۳۳هزار نفر در این حوزه رقابت می کنند و برای فوریتهای پزشکی نیز ۵۲۰۰ نفر به کارگیری خواهند شد. برای مجموعه پستهای بهداشتی درمانی در حوزه بهداشت نیز حدود ۸هزار نفر به کارگیری خواهند شد که ۵۱ هزار نفر رقابت خواهند کرد. در کل از مجموع استخدامهای سال گذشته و سال جاری ۲۱ هزار نفر پرستار خواهند بود.

وی درباره اکسیژن سازها افزود: میزان کل ظرفیت اکسیژن سازهای ما قبل از سال ۱۳۹۲ حدود ۹۸ هزار لیتر بر دقیقه بود و ظرفیتی که طی سال‌های ۹۲ تا ۹۸ ایجاد شد ۱۳۶ هزار لیتر در دقیقه است و در دوران کرونا از ابتدای سال جاری تا آذر ماه ۹۲ هزار لیتر بر دقیقه اضافه شده است؛ یعنی در شرایطی که از فاکتورهای اساسی در بهبود بیماران کرونا ظرفیت اکسیژن ساز است. همچنین ۶ هزار لیتر بر دقیقه امکان افزایش وجود دارد که اضافه خواهد شد. مجموع کل ظرفیت نصب شده اکسیژن ساز در کشور  به ۳۲۶ هزار لیتر بر دقیقه رسیده است.

وی در خصوص استخدام‌های وزارت بهداشت نیز اظهار کرد: نسبت پرستار به تخت در سال ۹۲ حدود ۰.۹ بوده و با استخدام‌هایی که انجام می‌شود به ۱.۱ افزایش پیدا می‌کند. مجموع استخدام‌هایی که از ابتدای ۱۳۹۲ تاکنون مجوز دریافت کردیم چه شاغلین و چه کسانی که همین هفته آزمون دارند، ۸۵ هزار و ۴۲۲ نفر است که مجموعا طی سال ۹۲ تا ۹۷ حدودا ۴۰ درصد آنها به کار گرفته شدند و ۶۰ درصد آنها طی این دوسال گذشته مجوز استخدامی آنها دریافت شده است. داوطلبینی که در ۲۴ بهمن ماه آزمون دارند دقت کنند که آینده نظام سلامت به دستشان خواهد بود و حدود ۴۰ هزار نفر قرار است آزمون دهند. در ضمن اگر مشاغل مربوط به دوره‌های مهندسی را درنظر بگیریم از هر ۴۰ نفر گروه مهندسی یک نفر به کار گیری خواهد شد و در رشته‌های حسابداری از هر ۳۰ نفر یک نفر ولی در گروه پرستاری از هر پنج نفر، یک نفر استخدام می‌شود.

تقوی نژاد ادامه داد: امیدواری ما این است که از کسانی که در این آزمون شرکت می کنند عمده همکاران ما که به صورت شرکتی فعال هستند، به کار گرفته شوند. با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا کسانی که در ایام کرونا همکاری کردند به ازای هر ماه خدمت، دو امتیاز برایشان اضافه می‌شود.

وی در ارتباط با بحث شهدای خدمت دوره کرونا، تصریح کرد: تاکنون ۲۵۲ پرونده برای جان باختگان نظام سلامت در مبارزه با کرونا تشکیل شده است که حدود  ۱۴۵ پرونده کامل شده و به تایید ستاد ملی مقابله با کرونا رسیده است. در کمیته کرونا وزیر بهداشت، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان اداری و استخدامی و رییس بنیاد شهید در کمیته مربوطه حضور دارند. بر اساس آیین نامه و بند ز ، پرستاران، پزشکان و بهیاران که فوت شدند توسط این کمیته تعیین مصداق می‌شوند اما با توجه به درخواست مکرر عزیزان در تبصره بند ز قید شده علاوه بر این سه شغل چنانچه مشاغل دیگری وجود داشته باشد و کمیته شهرستانی و استانی این افراد را مصداق شهید خدمت تلقی کند و بنابراین این موارد هم اضافه خواهند شد. بیشترین افرادی که تاکنون به عنوان شهدای خدمت نام می‌بریم کسانی هستند که مطابق تبصره انتخاب شده‌اند و بیشترین مورد شهدای خدمت پزشکان عمومی و متخصص بوده‌اند. رتبه دوم شهدای خدمت مربوط به مشاغل عمومی و سپس پرستاران در رتبه سوم هستند.

وی درخصوص میزان پرداختی مطالبات کادر درمان، اظهار کرد: در ابتدای سال ۹۸ مطالبات کادر درمان به طور متوسط ۱۶ ماه بود، در برخی شهرستان‌ها مشاهده کردیم که همکاران ما ۲۴ ماه مطالبات را دریافت نکرده بودند. با پیگیری‌های انجام شده و همکاری سازمان برنامه و بودجه در اکثر دانشگاه‌ها اکنون مطالبات پرداخت شده و به طور متوسط میزان مطالبات به چهار ماه رسیده است و خیلی از دانشگاه‌ها هم مطالبات را بروز کرده‌اند. بیش از ۱۵ ماه از سازمان تامین اجتماعی طلب داشتیم که صورت وضعیت مربوط به ماه‌های آبان و در برخی دانشگاه‌ها در آذر نیز پرداخت شده است. تامین اجتماعی و سازمان‌های دیگر بیمه‌گر توانستند هم پای سایر بخش‌ها نسبت به پرداخت مطالبات اقدام کند.

معاون وزیر بهداشت در خصوص بحث پاداش‌های پرسنل نظام سلامت، گفت: در حال حاضر درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها کاهش یافته است و عمده پرداخت‌ها از محل درآمد اختصاصی دانشگاه است. ما ۲۱۰۰ میلیارد تومان برای جبران دریافتی همکاران به عنوان پاداش ایام کرونا به همکارانمان پرداخت کردیم و تاکنون علاوه بر این رقم نزدیک ۹ میلیارد تومان اعتباراتی است که برای پرداخت مطالبات عزیزان در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته است. تفکیک اضافه کار و کارانه اقدام مهمی بود که اضافه کار به موقع و کارانه با فاصله خدمتی حدود ۳ ماهه پرداخت می‌شود.

وی در خصوص بودجه سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: بودجه سال ۱۴۰۰ در مجموع ۵۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است و ۱۵ درصد از اعتبارات عمومی دولت به بخش سلامت تخصیص داده شده است. بیشترین رشد در بودجه مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی بود که حدود ۷۳ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد داشته است. در سال ۹۹ دانشگاه‌ها در مجموع ۶۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان  بودجه داشتند که در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد. همچنین کل بودجه حوزه سلامت که به ۱۳۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ میرسد حدود۸۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد آن از محل درآمدهای عمومی و ۴۷ هزار و ۲۰۰ میلیاردتومان از محل درآمدهای اختصاصی است. از مجموع رشد ۵۷ درصدی، در بحث درآمدهای عمومی ۱۲۸ درصد است که بیشترین رشد اعتبارات ما در سال ۱۴۰۰ متوجه اعتبارات دولتی خواهد شد و به ۸۳ هزار و ۶۰۰ میلیاردتومان خواهد رسید، کلیلت لایحه رد شده است و طبیعتا باید شاهد تلاش‌های کمیسیون تلفیق باشیم و ببینیم این اعداد به چه وضعی رسیده است. ارقام اعلامی مربوط به لایحه بودجه بود.

معاون وزیر بهداشت افزود: در بحش طرح تحول هم حدود  ۵۲۰۰ میلیارد تومان داریم که رشد آنچنانی برای سال ۱۴۰۰ ندارد. بعلاوه آنکه در ارتباط با ارزش افزوده هم حدود یک درصد رشد داریم و به  ۷۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. اعتبارات طرح تحول و ارزش افزوده تاکنون تخصیص آنچنانی نداشته است. در بخش طرح تحول ۴۰ میلیارد و از محل اعتبارات ارزش افزوده ۱۴۰۰ میلیارد تخصیص داشته‌ایم  و به این مقوله باید توجه بیشتری شود.

تقوی‌نژاد ادامه داد: برای اولین بار مقوله‌ای تحت عنوان سهام کرونا شاخصی تعریف شد و از مردم خواسته بودیم کسانی که علاقه مند هستند در بورس و فرابورس سهامی به شکل مستقیم یا غیر مستقیم همکاری کنند. برخی سهام خریدند و هبه کردند و برخی سهام خریدند و منافع آن را هبه کردند. ۷۵۰۰ میلیارد تومان مجموع هبه‌ای است که در این زمینه صورت گرفته است. ستادی تشکیل شد که از نخبگان نظام سلامت و بازار سرمایه بود و تصمیم گیری شد که این اعتبارات در ایام طرح شهید سلیمانی برای افراد نیازمند در روستا و حاشیه شهر ماسک تهیه کنیم. بنابراین ۸ میلیون و ۵۶۰ هزار ماسک خریداری شد و در اختیار مردم نیازمند قرار گرفت.

وی افزود: نیروهایی که در تاریخ ۲۴ بهمن ماه آزمون می‌دهند به سرعت جذب خواهند شد و فرایند گزینش آنها طی ۸۹ روز صورت خواهد گرفت‌ تا وقفه در بکارگیری همکاران نباشد. در اولین ماهای سال بعد عمده این افراد به نظام سلامت خواهند پیوست.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در پاسخ به سوال ایسنا درخصوص بودجه ۱۴۰۰ بخش سلامت، گفت: عمده اعتبارات پیش‌بینی شده در لایحه بودجه مربوط به حقوق و مزایای همکاران ما در قالب بند "و" است و هر اتفاقی برای بودجه بیفتد قطعا حقوق همکاران بخش دولتی با وقفه مواجه نمی‌شود. ممکن است افزایش‌های قانون بودجه و قانون مالیات دچار وقفه شود اما اصل حقوق همکاران ما دچار آسیب نمی‌شود و پرداخت می‌شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد. بخش مربوط به ارزش افزوده و طرح تحول سلامت نیز اعتبار آنها نسبت به سال ۹۹ افزایش پیدا نکرده و تخصیص آن در پایان سه ماهه اول اعلام می‌شود و نگرانی نخواهیم داشت.

وی افزود: نگرانی ممکن است در مورد اعتبارات عمرانی باشد. ما حدود ۸۷ بیمارستان و تعدادی پروژه دیگر داریم که باید سریع‌تر به بهره برداری برسند و به ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که سعی میکنیم بخشی از آن را از محل فروش دارایی‌ها در هیئت امنا و سهام پالایشگاه اصفهان به دست آوریم.

وی در رابطه با شرکت‌های وابسته به وزارت بهداشت، اظهار کرد: ما چند اصل داریم شفافیت، فساد ستیزی و کارایی در اولویت است. باید انضباط مالی درنظر گیریم. تلاش می‌کنیم از منافع حاصل از آنها برای دانشگاه‌ها استفاده کنیم. حدود ۷۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات مورد نیاز برای تجهیزات مراکز جدید نیاز است که نصف آن از محل سود ناشی از سرمایه گذاری این شرکت‌ها و فروش بخشی از سهام به دست خواهد آمد.

تقوی نژاد درباره استخدام پرستاران و نیروهای بهداشتی گفت: در بین ۵۲ هزار نفری که مجوز استخدام دریافت شده، حدود ۲۱ هزار نفر پرستار هستند که طی مراحل مختلف چه در گذشته و چه حال حاضر به کار گرفته می‌شوند. با توجه به قول وزیر بهداشت، ۴۰ درصد از استخدامی از بخش پرستاری است. در حوزه بهداشت نیز آن ۵۷۰۰ نفر فقط مربوط به بخش بهداشتی است و از حدود ۳۹ هزار نفری که در این هفته آزمون می‌دهند، نزدیک به ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش بهداشت به کار گرفته می‌شوند.

وی درخصوص پرداخت فوق العاده ویژه به نیروهای شرکتی بیان کرد: در مورد فوق العاده ویژه همکاران شرکتی نیز معمولا این همکاران تابع قانون کار هستند. اگر مقایسه‌ای بین پرداختی به همکاران ما و سایر دستگاه‌ها انجام شود، مشاهده می کنید که افزایش‌های خاصی برای همکاران ما در نظر گرفته شده است. عدد ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان نیز به تازگی اعلام شده که این موارد خارج از قواعد نظام کار است و از اختیارات هیات امنا استفاده کردیم و این اقدام نیز حتما تاکنون انجام شده است.

وی درباره حقوق رزیدنت‌ها نیز گفت: در مورد رزیدنت‌ها نیز بررسی شد و دیدیم که حقوق این همکاران ما در دوره تخصص و فوق تخصص  بسیار کم است. بنابراین تصمیم گرفته شد از محل اعتبارات طرح تحول سلامت در اولین تخصیص نسبت به بیمه این همکاران اقدام شود و این موضوع در دستور کار است.

تقوی نژاد در خصوص هزینه انجام شده برای واکسن کرونا نیز تاکید کرد: برای واکسیناسیون در دو مرحله اقدام شده است. یک مرحله درباره اعتبار کوواکس بود که حدود ۲۲۵ میلیارد تومان صورت حساب صادر و پرداخت شده است. اعتبارات برای واردات واکسن از روسیه نیز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در اختیار هیات امنای ارزی قرار گرفته و تاکنون حدود ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای واکسن داده شده است. البته با سازمان برنامه و بودجه تفاهم شده که از محل اعتبارات یک میلیارد یورو که تاکنون حدود ۷۰۰ میلیون یورو آن اختصاص یافته و ۳۰۰ میلیون مطالبه داریم، بقیه اعتبارات مورد نیاز واکسن نیز تامین شود. بنابراین هیچ نگرانی در مورد ارز و ریال مورد نیاز واکسن کرونا وجود ندارد.

او درباره تغییر وضعیت قراردادهای نیروهای شرکتی بهداشت، افزود: در بخش بهداشت و درمان تعداد قابل توجهی و نزدیک به ۵۰ هزار نفر به صورت شرکتی فعالیت می‌کنند. در بخش بهداشت سیاست دولت انجام شد واین واگذاری به بخش غیردولتی انجام شده است. نگرانی این است که اعتبار آن ناپایدار بود. اعتبار مربوطه به یک درصد ارزش افزوده متصل شد و در سال‌های اخیر این اعتبار به موقع تخصیص پیدا نکرد. قرارداد و تفاهم نامه‌ای بین معاونت توسعه، معاونت بهداشت و سازمان بیمه سلامت منعقد شده و حقوق این افراد از محل اعتبارات سازمان بیمه سلامت و بر اساس تفاهم نامه پرداخت می‌شود. تلاش این بوده که از ردیف‌های مختلف حقوق این افراد پرداخت شود، اما سیاست وزارت بهداشت در شرایط حاضر، درخواست برای تغییر وضعیت و قرارداد مستقیم است که با سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه بودجه نشست‌هایی داشته ایم. در این زمینه پیگیری‌های متوالی انجام شده و تلاش بر این است که کلیه این افراد به صورت مستقیم قرارداد داشته باشند.