پیروز حناچی با اشاره به پرونده دو شهردار دستگیر شده مناطق تهران گفت: این موضوع در حد اتهام است و قطعی نمی‌توانیم بگوییم علت دستگیری چیست.

به گزارش مرور نیوز، پیروز حناچی شهردار تهران در نشست خبری اظهار داشت: در دوره جدید شهرداری به مردم وعده دادیم و اعتقاد داشتیم اداره امور شهر به سبک قبلی ما را به بن بست می‌رساند لذا در صدد اصلاح برآمدیم.

وی افزود: ضوابط باغات را اصلاح، بازبینی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ را انجام و سیستم صدور پروانه را منطبق بر طرح تفصیلی کردیم.

شهردار تهران ادامه داد: اکنون پروانه دستی صادر نمی‌شود و ملکی بدون پروانه ساخته نمی‌شود.

حناچی با اشاره به انتشار کتاب «تهران در مسیر تغییر»خاطرنشان کرد: این کتاب تغییرات تهران در حوزه شهری و برنامه‌ها را نشان می‌دهد.

وی گفت: ادعا می‌کنیم به قولمان در ایجاد  انضباط شهرسازی وفا کردیم و دو موضوع مالیات بر ارزش افزوده و منابع مالی پایدار هم لایحه آنها به موازات این مسأله در نظر گرفته شد. تراکم فروشی هم قابل ادامه نبود و ترافیک و شهر را با مشکل همراه می‌کرد و ما تغییر رویکرد دادیم.

* فوت 26 راننده تاکسی به دلیل کرونا

وی در پرسشی درباره افزایش تخلفات ماده ۱۰۰ گفت: این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و بسیاری از پرونده‌های رها شده را هم مد نظر قرار دادیم.

حناچی در مورد واکسیناسیون کارکنان شهرداری در حوزه پسماند و تاکسی و اتوبوسرانی گفت: این موضوع مد نظر قرار گرفته است و درخواست‌ها شده است. ۲۶ راننده تاکسی به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند و این حوزه هم باید در اولویت اختصاص واکسن باشد.

*آخرین جزئیات از دستگیری دو شهردار منطقه تهران

شهردار تهران درباره ماجرای دستگیری دو شهردار منطقه پایتخت اظهار داشت: این موضوع در حد اتهام است و قطعی نمی‌توانیم بگوییم علت دستگیری چیست بازپرسی‌ها در حال انجام بوده و اگر خاتمه یابد دو شهردار منطقه با قرار وثیقه آزاد می‌شوند.

وی افزود: سوالات جدی در این زمینه مطرح است که باید پاسخ داده شود به هر حال سازمانی که 30 هزار میلیارد تومان بودجه دارد یک درصد خطا در آن هم که 300 میلیارد تومان می‌شود زیاد است.

وی با اشاره به اینکه دستگاهی به اندازه وسعت شهرداری نداریم گفت: این موضوع به معنای بی‌توجه بودن قضیه پیش آمده نیست ولی همه مدیران در شهرداری باید به صورتی کار کنند که بتوانند راحت پاسخ دهند.

شهردار تهران تصریح کرد: پرونده دو شهردار منطقه در مرحله بازپرسی است و تا موقع رسیدگی قضایی سعی می‌کنم در این راستا قضاوت نکنم.

* چرایی افتتاح نشدن قطار ملی در دهه فجر

حناچی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه قطار ملی 21 بهمن رونمایی شود ولی این موضوع محقق نشد و علت آن چه بوده است گفت: سه واگن را دوستان آماده کرده بودند و قرار بود در 22 بهمن افتتاح شود که تراکم برنامه‌ها و تعطیلی آخر هفته مانع از این قضیه شد وا ز طرفی قصد داشتیم که افتتاح دیگری در کنار این موضوع انجام گیرد بنابراین ان‌شاءالله رونمایی از قطار ملی در اسفند انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: مسأله قطار ملی اتفاق بزرگی است و تا قبل از این وجود نداشت شاسی، قطعات، سیستم برق و ترمز قطار ملی در داخل ساخته شده و قضیه امیدوارکننده‌ای است.

*زورمان نمی‌رسد حمل  و نقل عمومی را پشتیبانی کنیم

وی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل محقق نشدن اوراق مشارکت سال 98 گفت:  اوراق مشارکت سال 98، 1500 میلیارد تومان بود که با همکاری وزیر کار هزار میلیارد تومان آن را گرفتیم و بخشی از اوراق را دستور پرداخت دادم اکنون حدود 500 میلیارد تومان که مربوط به اتوبوسرانی است با مشکل وثیقه است که ان‌شاءالله به زودی برطرف خواهد شد.

شهردار تهران تصریح کرد: واقعیت این است که زورمان برای پشتیبانی از حمل و نقل عمومی نمی‌رسد بیش از 5 میلیون نفر درگیر موضوع حمل و نقل عمومی هستند و روزانه فقط 4.5 میلیون نفر از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند و اگر تاکسی هم در نظر گیریم و شرایط کرونا نباشد به هر حال آمار بسیار زیاد است.

شهردار تهران گفت: اصلی‌ترین کمکی که می‌توان جهت رفع مشکل حمل و نقل عمومی انجام داد مسأله تحقق اوراق مشارکت است و باید برای مشکل پیش آمده راهی پیدا کرد.

وی گفت: همانطور که مسأله ساخت بیمارستان و جاده حاکمیتی است توسعه حمل و نقل عمومی مسأله حاکمیتی محسوب می‌شود و باید مدنظر قرار گیرد.

شهردار تهران در ادامه درباره افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو گفت: قرار بود تا آخر سال تعداد زیادی ایستگاه افتتاح شود ولی از آنجایی که همه پول اوراق مشارکت محقق نشد امسال در اسفند تعدادی از ایستگاه‌ها افتتاح و مابقی آنها تا خرداد 1400 به بهره‌برداری می‌رسد.

* سرانجام برنامه شهرداری ارتش بر سر پادگان 06

وی درباره سرانجام قرارداد شهرداری ارتش بر سر پادگان 06 گفت:‌ ما سر حرف‌هایی که در مورد این پادگان زده‌ایم هستیم البته ارتش خودش می‌خواهد موزه‌داری کند و شاید به مصلحت هم نباشد اگر آنچه ما می‌خواهیم اتفاق نیفتد مسلما مصوبات مربوطه باطل خواهد شد.

* اعلام عمومی پلاک‌های پرخطر تهران وجود ندارد

شهردار پایتخت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا اسامی پلاک‌های پرخطر تهران به صورت عمومی اعلام نشده است گفت: پلاک‌ها نقطه عطفی در وجه به ساختمان‌های ناایمن بود و تجهیزات امروز آتش‌نشانی به هیچ عنوان نسبت به قبل از پلاسکو قابل توجه نیست و حادثه کلینیک پلاسکو نشان داد هنوز خلاء‌ قانونی داریم که باید برطرف کنیم.

وی افزود: در دهه 50 پزشکان در داخل خانه مطلب داشتند به تدریج این قانون تبدیل به ایجاد دی‌کلینیک در پلاک‌های مسکونی شد و نشان می‌دهد که مسیر را اشتباه رفته‌ایم و نقص داریم.

وی با بیان اینکه 30 هزار پلاک خطرزا به طور کلی در تهران شناسایی شده است گفت:‌اگر این پلاک‌ها را اسامی‌شان را در پورتال بگذاریم که همه ببینند فضایی ایجاد می‌شود که برخی این املاک را ارزان بخرند و سوء استفاده اقتصادی کنند. بنابراین بازار غیررسمی جهت این موضوع ایجاد می‌شود.

* سامانه شفافیت هیچ مشکلی ندارد

شهردار تهران در مورد سامانه شفافیت گفت: این سامانه مشکلی ندارد و مناقصات به راحتی در این سامانه قرار می‌گیرد اینکه این سامانه را مورد نقد قرار دهیم بی‌انصافی است چراکه قبلا اصلا این سامانه وجود نداشته است.

* تذکر حق نمایندگان مردم است

حناچی درباره تذکرات نمایندگان شورا گفت:‌ تذکر حق نمایندگان مردم است گاهی سوال‌هایی هم غیررسمی پرسیده می‌شود و ما پاسخ می‌دهیم و اگر قانع نشوند یا در صحن مطرح می‌کنند یا کتبی به آنها پاسخ می‌دهیم.

* رابطه‌مان با دولت بد نیست

وی در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط شهرداری تهران و دولت و اختلافات پیش آمده بر سر جماران گفت: اکنون رابطه‌مان با دولت بد نیست و همانطور که دیدید افتتاح ایستگاه‌های مترو با حضور مجازی رئیس‌جمهور انجام گرفت همچنین افتتاح مسیر کمربندی نجفی رستگار با حضور معاون اول رئیس‌جمهور بود و رونمایی از قطار ملی نیز با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون فناوری رئیس‌جمهور صورت خواهد گرفت.

وی گفت: رابطه‌مان با دولت بد نیست ولی حضور نیافتن ما در دولت خیلی از کارها را سخت کرد و به جای اینکه از طریق محاوره مشکلات را حل کنیم این قضیه از طریق مکاتبه انجام می‌گیرد.

* ماجرای ناایمن بودن ساختمان عروس در خیابان جمهوری تهران

حناچی در مورد ناایمن بودن ساختمان عروس در خیابان جمهوری و پرسشی مبنی بر اینکه ستون‌های این ساختمان برای ایجاد تغییراتی برداشته شده و ساختمان به شدت ناایمن است گفت: این موضوع خاص است معمولا مسؤولیت ایمنی ساختمان‌ها با مالکین است که اگر به طور مثال مالک در خارج از کشور باشد باید مسأله به شکل خاص پیگیری شود.

وی گفت: منتشر کردن اسامی این ساختمان‌ها شاید وجه مثبتی داشته باشد ولی وجوه منفی هم دارد و سبب سوء استفاده برخی از فضای اقتصادی آن خواهد شد.

* قانون شهرداری‌ها نیاز به اصلاح دارد

شهردار تهران با تأکید بر اینکه ریشه بسیاری از مشکلات در شهرداری‌ها به روز نشدن قوانین است گفت: عمدتا قانون شهرداری‌ها مربوط به زمانی بود که دولت متولی شهرداری بوده است که اکنون این قوانین برخی از آنها اجرای آن امکانپذیر نیست و باید به روز شود.

وی تصریح کرد: اداره کلانشهرها موضوع حاکمیتی است و اتفاق نظر بین دولت و شهرداری‌ها برای بازبینی قوانین نیاز داریم که لایحه مدیریت یکپارچه شهری هم به دنبال این ایده است.

* تهران را خاکستری می‌بینم

حناچی در پاسخ به این پرسش که تهران را چه رنگی می‌بینید چه بودجه‌ای برای رنگ‌آمیزی شهر گذاشته‌اید، گفت: رنگ تهران به نظرم خاکستری است و برای تغییر شهر باید از الگوسازی‌ها استفاده کرد با همکاری مردم نمونه‌هایی انتخاب کردیم که از اتفاق کم هزینه و پربازده بوده ولی به هر حال برای اینکه این قضیه تبدیل به جریان شود نیاز به حضور بیشتر مردم داریم.

* شناسایی 249 گود پرخطر و رها شده در پایتخت

وی در مورد گودهای پرخطر پایتخت گفت: بر اساس بررسی‌ها مشخص شد که 249 گود رهاشده در تهران داریم که گود جماران از این دست گودها بود که ما اجازه دادیم ساخته شود و از حالت خطر  خارج شود.

وی گفت:‌10 گود نیز بعد از اخطار مقاوم‌سازی شده و با هماهنگی دادستانی پر شده است  12 اخطار نیز داده شده تا گود مقاوم‌سازی شود ولی هنوز اقدامی صورت نگرفته و لایحه‌ای هم در این راستا به شورا داده‌ایم.

* 768 ملک شهرداری باید تخلیه شود

شهردار تهران درباره پرونده املاک شهرداری گفت: 768 ملک شهرداری باید تخلیه و بازپس‌گیری شود به قولی که در این حوزه‌ها داده‌ایم پایبند بوده و پیگیر آن هستیم.