سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: تفاوتی که ویروس کرونای انگلیسی با ویروس ووهان دارد، این است که اگر در ویروس قبلی مدت زمان افزایش موارد سرپایی نسبت به زمان افزایش بستری هفت تا ۱۰ روز طول می‌کشید اما در این ویروس با ۷۲ ساعت می‌تواند خودش را وارد مرحله بستری کند

به گزارش مرور نیوز، سعید نمکی امروز از محل رصدخانه طرح شهید سلیمانی گفت: در این یک سالی که گذشت تلاش کردم که در اوج بی قراری، آرام جلوی دوربین‌ها ظاهر شوم و در اوج دل پریشانی، سعی کنم خاطر مردم کشورم را مشوش نکنم و آرامشی به جامعه بدهم تا نگران نباشند از اینکه کروناویروس و بیماری سرکش ناشی از این ویروس می تواند آرامش جامعه و نظام سلامت را بهم بریزد همچنین همکاران عزیز و سختکوشم در نظام سلامت، از سرباز تا افسر ارشد، احساس نکنند که فرمانده مجموعه دچار روانی پریشان و دلی آزرده از اوضاع است اما گاهی اوقات ترمز از دست در می‌رود و من هم در اوج تلاش برای آرامش ممکن است جملاتی را در اوج عصبانیت بیان کنم که این هم چیزی نیست جز عشق به مردم و دلسوزی از اینکه مبادا مردم عزیز سرزمینم دوباره گرفتار موج جدیدی از بیماری شوند.

نمی‌توان در برابر پروتکل‌شکنی‌ها سکوت کرد

وزیر بهداشت افزود: به هر حال روزهای بسیار سختی بر ما در این یک سال گذشت؛ تحریم‌ها، مشکلات ناشی از کمبودهای ریال و ارز، برخی از نامهربانی‌هایی که متاسفانه با مهار امواج قبلی دوباره ما را به دام موج‌های جدید انداخت و نمی‌توان در برابر همه این‌ها سکوت کرد.

پیش‌بینی وزیر بهداشت از اسفند بسیار سخت کرونا/ ارتباط معنی‌دار عدم رعایت پروتکل‌ها و خیز جدید بیماری

نمکی تصریح کرد: متاسفانه علی‌رغم دستور صریح رییس جمهوری، در همین ایام برخی عملکردهایمان با تاخیر مواجه بوده است. از طرفی من مکرر در این برنامه از مردم تمنا کردم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. با وضعیتی که در رعایت پروتکل‌ها می‌بینم، گفتم که پیش‌بینی من یک اسفند بسیار سخت است. دیروز یکی از همکارانم می‌گفت هر چه پیش‌بینی کردی، درست از آب درآمد اما امیدوار بودم که این پیش‌بینی آینده من درست از آب در نیاید، اما درست از آب درآمد. من همواره نگران یک اسفند پرماجرا بودم. برخی عزیزان در برخی نقاط بی توجهی کردندر و پروتکل ها را رعایت نکردند. در حالی که بارها اعلام کردم که ارتباط محکم و معنی داری میان عدم رعایت پروتکل‌ها، خیز جدید بیماری و مرگ و میر وجود دارد.

گردش ویروس موتاسیون یافته کرونا در کشور

وی در ادامه گفت: از حدود یک ماه و نیم قبل با همکارانم از طریق ویدیوکنفرانس صحبت کردم و نامه‌های مکرر محرمانه و غیرمحرمانه نوشتم و گفتم که اگر رعایت نکنیم، طوفانی از بیماری کووید-۱۹ با نوع موتاسیون یافته را خواهیم داشت و متاسفانه این اتفاق افتاد. اعلام کرده بودم که ویروس‌ها پاسپورت و ویزا نمی‌خواهد؛ همانطور که ویروس ووهان توانست خودش را از ووهان چین به قطب برساند، به همین میزان هم ویروس موتاسیون یافته در کشورهای جهان خواهد چرخید. امروز ویروس کووید-۱۹ موتاسیون یافته در سراسر کشور و اکثر استان‌هایمان خودش را نشان داد. اولین موارد را از استان قزوین و البرز مشاهده کردیم که خودم را به آنجا رساندم و خوشبختانه با کمک استاندار، مسئولان استانی و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی دو استان، ویروس در آنجا زمین‌گیر شد و خیلی خودش را به شکل حاد بروز نداد.

وضعیت کرونای جهش‌یافته در خوزستان

نمکی ادامه داد: متاسفانه در خوزستان خیز سنگینی از بیماری داریم، منشاء بیماری اکثرا ویروس موتاسیون یافته است.

افزایش موارد سرپایی کرونا در کشور طی دو هفته اخیر/ ویروس جهش یافته می‌تواند ظرف ۷۲ ساعت وارد مرحله بستری شود

وی تاکیدکرد: در کل کشور میزان بیماران سرپایی متاسفانه در دو هفته اخیر رو به افزایش است. تفاوتی که ویروس کرونای انگلیسی با ویروس ووهان دارد، این است که اگر در ویروس قبلی مدت زمان افزایش موارد سرپایی نسبت به زمان افزایش بستری هفت تا ۱۰ روز طول می‌کشید اما در این ویروس با ۷۲ ساعت می‌تواند خودش را وارد مرحله بستری کند و شکل‌های بسیار خطرناک و گرفتاری‌های سنگین ریوی ایجاد کند که بارها این را اعلام کرده‌ام.