مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: مردم اگر کودکان کاری را بر سر چهارراه می‌بینند به اورژانس اجتماعی اطلاع دهند.

به گزارش مرور نیوز، مدیرکل بهزیستی استان تهران بیان کرد: ما از ابتدای سال همه ما شاهد بودیم که در مراکز نگهداری باز شدند و حدود ۵ هزار نفر از این افراد آزاد شدند و چهره شهر کاملا برهم ریخت. مجددا این وظیفه بر کمیته ماده ۱۶ بهزیستی استان تهران افتاد و ما بعد از آن مراکز را مجددا بسیج کردیم تا بتوانیم افرادی که در سطح معابر هستند را جمع آوری کنیم. حدود ۱۸ هزار معتاد متجاهر را غربال کردیم و ۷ هزار نفر را در مراکز خودمان نگهداری می کنیم.

شاهرخی افزود: همچنین شاهد راه اندازی یکی از مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد بودیم. قبلا این افراد در مراکز ماده ۱۶ نگهداری و با دارو درمان می شدند. درصدی که موثر بود بسیار کم بود و ۵ درصد بود و ۹۵ نفر دوباره به چرخه اعتیاد برمی گشتند و با هم اندیشی اساتید و صاحب نظران به این نتیجه رسیدیم که مراکزی را افتتاح کنیم که پرهیز مدار باشند و حرفه آموزی انجام و اشتغال ایجاد شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران تصریح کرد: این مرکز به صورت پایلوت در شهریار راه اندازی شد و بعد از آن، در یک ماه گذشته در سراسر کشور ۳۰ مرکز درمان را افتتاح کنیم. ۴۰ درصد در درمان اعتیاد تاثیر گذار است.

وی با اشاره به حوزه اجتماعی،گفت: ما در بحث حوزه اجتماعی قسمت‌های مختلفی مانند زنان سرپرست خانوار داریم. در سطح استان تهران ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر هستند. ۴ هزار دانش آموز داریم و همچنین ۶۲۸ دانشجو تحت حمایت سازمان بهزیستی استان تهران داریم.  

شاهرخی با اشاره به جذب و حمایت از کودکان کار و خیابان، بیان کرد: اقداماتی را در جهت حمایت و جذب این کودکان و پاک کردن چهارراه از وجود کودکان کار و خیابان داشتیم و شایسته نیست که کودکی که باید کنار خانواده و مدرسه باشد در معابر و چهارراه به امرار معاش بپردازد. سازمان بهزیستی وظیفه خود می‌داند که این معضل را کاهش دهد، ما میخواستیم این طرح ساماندهی کودکان کار را شروع کنیم، اما با محدودیت‌هایی مواجه شدیم. اما باز همکاران ما فعالیت خود را ادامه و کار خود را شروع کردند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران ادامه داد: امروز باتوجه به بستر و زمینه‌های خوبی که در این زمینه آماده شده رسانه‌ها بازوی ما در طرح جذب کودکان کار شوند، مردمی که کودکان را مشاهده میکنند، به شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی اعلام کنند. اگر میخواهید کمکی کنید این کمک را به حساب مشارکت‌های بهزیستی استان واریز کنید تا در جای درست هزینه شود.

وی گفت: بعد از حدود ۵ ماه، امروز شاهدیم که ۶۲۸ کودک در مراکز ما جمع آوری و شناسایی شدند و کاری که در این طرح انجام میدهیم و حمایت و توانمندسازی خانواده‌های آنان است.

شاهرخی درباره افتتاح مراکز مثبت زندگی، گفت: بعد از ۴۲ سال از انقلاب اسلامی یکی از افتخارات ما این است که در آینده نزدیک به دست رئیس جمهوری مراکزی افتتاح خواهد شد که مراکز بهزیستی کوچک خواهد بود.

وی افزود: ما در آینده نزدیک شاهد افتتاح مراکز مثبت زندگی در سطح بهزیستی کل کشور بهزیستی استان خواهیم یود. البته این مراکز اکنون راه اندازی شده و مراکزی هستند که ۲۲ خدمت ما را جامعه هدف خواهند رساند.