با اوج گیری مجدد ویروس کرونای انگلیسی در خوزستان و مشاهده نمونه هایی از این بیماری در برخی از استان ها، نه تنها محدودیت های جدیدی در استان خوزستان وضع شده که این امر باعث شده تا احتمال قرنظینه شهرهای بزرگ و ممنوعیت مسافرت های نوروزی نیز قوت بگیرد.

به گزارش مرور نیوز، درحالیکه چند هفته بیشتر تا پایان سال و آغاز تعطیلات نوروزی باقی نمانده است، انتشار ویروس کرونای انگلیسی در برخی از استان ها و بخصوص در استان خوزستان باعث شده تا نگرانی های جدیدی در مورد آغاز موج جدید این بیماری در کشور ایجاد شود. نگرانی هایی که باعث شده تا این سوال مطرح شود که آیا قرار است قرنطینه یا محدودیت های شدیدتری برای نوروز و مسافرت های آن اعمال شود؟ سوالی که حسین قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی کرونا در گفتگو با خبرنگار موج، گرچه به آن پاسخ منفی می دهد اما، در عین حال تاکید می کند که همه چیز بستگی به شرایط دارد. یعنی وضعیت شیوع کرونا و بخصوص کرونای انگلیسی ممکن است به گونه ای باشد که محدودیت های شدیدتری اعمال شود یا برعکس، اجازه برگزاری مراسم های آیینی نوروز و مسافرتهای عیدانه را به مردم بدهد.

با اوج گیری دوباره کرونا در برخی از شهرها ، شنیده می شود که قرار است محدودیت های جدیدی وضع شود. این مساله تا چه حد صحت دارد؟

محدودیت های جدیدی که اجرایی شده و یا در دست اجراست بیشتر در مورد خوزستان است که به خاطر انتشار وسیع ویروس کرونای انگلیسی در شرایط خطرناکی قرار دارد. 

در مورد خوزستان که گفته می شود قرار است این استان قرنظینه شود!

ببینید اصولا قرنطینه اصلا معنای خاصی ندارد. مبنای فعالیت ما بحث محدود سازی براساس طرح جامع مدیریت هوشمند محدود سازی است. در آنجا به وضوح شرح داده شده که هر شهری برمبنای رنگی که دارد چه محدودیت هایی باید در موردش اجرا شود. در مورد خوزستان نیز همین طرح ملاک عمل است. منتهی ما علاوه بر این طرح برای اینکه از انتشار این ویروس به سایر استان ها جلوگیری کنیم؛ یکسری محدودیت های جدی تری را نیز اجرا کرده ایم. مثل اینکه حرکت و فعالیت پروازها و اتوبوس ها و قطارهای به این استان یا خارج از آن را محدود کرده ایم. از سویی مرزها را نیز بسته ایم. فعالیت ادارات نیز در چارچوب طرح جامع با حداقل نیروها ادامه خواهد داشت. مراکز آموزشی نیز در این استان تعطیل هستند. ورود خودروهای غیربومی نیز به شهرهای قرمز و نارنجی آن ممنوع است. یعنی یک نوع محدودیت تردد شدیدتری در این استان اعمال شده است.

یعنی اصلا مجوزی برای ورود به استان خوزستان صادر نمی شود؟

فعلا تصمیم بر این است که به مدت دو هفته مجوزی برای ورود به استان خوزستان صادر نشود. در مورد طرح شهید سلیمانی نیز قرار است در این استان با شکلی جدی تر دنبال شود.

یعنی چطور؟

یعنی برنامه ریزی شده که این طرح در استان خوزستان با سرعتی به مراتب بیشتر از وضعیت کنونی ادامه پیدا کند تا مبتلایان سریعتر شناسایی و قرنطینه و تحت درمان قرار گیرند.

الان با توجه به افزایش نگران کننده تردد و حضور شهروندان در بازارها و پاساژها برای خرید نوروز و... بسیاری از کارشناسان اظهار نگرانی می کنند که در صورت ادامه این رویه ، چنین شرایطی می تواند باعث افزایش نگران کننده انتشار ویروس کرونا ، بخصوص در شهرهای بزرگی چون تهران بشود. در چنین وضعیتی ستاد ملی کرونا قصد ندارد محدودیت های جدی تری برای تردد و تجمع شهروندان در روزهای پایانی سال اعمال کند؟

همانطور که گفتم ، اعمال محدودیت ها براساس طرح جامع مدیریت هوشمند محدود سازی انجام می شود. یعنی اگر شهرها به رنگ قرمز یا نارنجی دربیایند یکسری محدودیت هایی برای فعالیت صنوف و تردد شهروندان – بسته به رنگ آنها – اعمال خواهد شد. الان هم همین طور است. یعنی بسته به وضعیت شهرها محدودیت ها تغییر خواهد کرد ولی بنا نداریم خارج از این چارچوب محدودیت جدیدی اعمال کنیم.

موضوع بعدی ، بحث جریمه خودروهایی است که در بین شهرها تردد می کنند. در چند روز گذشته تعدادی از هموطنان اعلام کرده اند که هنگام "خروج" از شهرهای محل زندگی اشان ، جریمه شده اند. در حالیکه اعلام شده بود که خودروها فقط هنگام " ورود" به شهرها جریمه خواهند شد. این تناقض از کجا ناشی می شود؟

همانگونه که شما هم اشاره کردید ؛ فقط خودروهای غیربومی ، هنگام ورود به شهرهای نارنجی و قرمز رنگ جریمه خواهند شد نه هنگام خروج از این شهرها. مثلا فرض کنید که شما قطعه زمین کشاورزی یا کارگاهی در جاده تهران – قم دارید و پلاک اتان متعلق به تهران است. در این صورت می توانید هر روز از شهر خارج شوید و دوباره به تهران بازگردید ؛ بدون اینکه جریمه شوید. حتی فرض کنید که شما می خواهید به یکی از شهرهای آبی رنگ مرکز کشور سفر کنید. در این صورت اگر وارد شهرهای نارنجی یا قرمز ، مثل قم نشوید اصلا جریمه نمی شوید. حتی اگر از جاده کمربندی قم هم عبور کنید جریمه نخواهید شد. 

برای نوروز چطور ؟ هنوز تصمیم جدیدی گرفته نشده است؟

هنوز خیر. البته در حال بررسی شرایط هستیم. باید ببنیم وضعیت انتشار ویروس کرونا و بخصوص کرونای انگلیسی چطور خواهد شد. اگر بخواهیم ویروس کرونای انگلیسی را ملاک عمل قرار دهیم باید کمی با طمانینه تر عمل کنیم ولی اگر روند بیماری در شرایط روند صعودی تر نشود و به ثبات نسبی برسد، ستاد ملی کرونا یکسری تدابیری را با محوریت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و دستگاه های خدمات رسانی به نوروز اتخاذ کرده که در حال برنامه ریزی و عملیاتی شدن هستند. بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم در یکی – دو هفته آینده وضعیت انتشار کرونا در کشور چگونه خواهد بود.