درحالیکه شهرداری تهران بارها اعلام کرده بود که شهروندان می توانند در هنگام ورود به مترو تست کرونا بدهند تا یک غربالگری نیز صورت گفته شده باشد و در شرایطی که با ورود ویروس کرونای انگلیسی، هر لحظه احتمال اوج گیری مجدد و آغاز پیک چهارم کرونا انتظار می رود، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترودر گفتگویی اعلام کرده که دیگر تست کرونا در ایستگاه ها انجام نمی شود.

به گزارش مرور نیوز، اوایل دی ماه بود که معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری متروی تهران خبر از آغاز تست کرونا به صورت رایگان، در دو ایستگاه مترو از 20 دی ماه داد. وی چندی بعد از آن نیز خبراز تمدید تست رایگان کرونا در دو- سه ایستگاه جدید مترو داد و اعلام کرد: مسافران مترو طبق برنامه ارائه شده می‌توانند با مراجعه به پایگاه تست کرونا در دو ایستگاه علی آباد و شوش نسبت به انجام غربال‌گری رایگان اقدام کنند.

سید مجتبی تقوی نژاد با تأکید بر اینکه انجام تست کرونا و غربالگری شهروندان برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، گفت: اما بنا بر درخواست این وزارتخانه و شرکت شهر سالم در این زمینه اعلام آمادگی و با آنها همکاری کردیم. به همین منظور ماه گذشته طی مراجعه‌ای که به منظور بازدید از اقدامات فرهنگی و آموزشی مترو انجام گردید، تصمیم گرفته شد که برنامه تست سریع کرونا به مترو هم تسری پیدا کند، بنابراین مقرر شد که شرکت مترو ایستگاه‌های خلوت‌تر را در اختیار شهر سالم بگذارد تا مسافرانی که نسبت به ابتلا بیماری کرونا مشکوک هستند، پیش از ورود به ایستگاه مترو، تست سریع کرونا بدهند که در صورت بروز مشکل وارد ایستگاه نشوند و سلامت دیگر مسافران به خطر نیفتد.

پس از اعلام آمادگی شرکت مترو در این باره، دانشگاه علوم پزشکی تهران هدف و گام نخست این برنامه را ایستگاه‌های جنوب شهر تهران اعلام کرد. در نهایت دو ایستگاه «علی‌آباد» و «شوش» توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران برای انجام تست سریع کرونا و غربالگری مشخص و تعیین شد.

تقوی نژاد ادامه داد: مکاتبات دیگری با دانشگاه علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی انجام شد تا ارزیابی دیگری روی باقی ایستگاه‌های مترو برای ادامه این برنامه داشته باشند چرا که شرکت مترو برای توسعه این اقدام اعلام آمادگی کرده است.

همچنین بعد از چند هفته اعلام شد که علاوه بر ایستگاه‌های علی آباد و شوش در ایستگاه‌های گلشهر، محمدشهر و کرج نیز تست رایگان کرونا انجام می‌شود.

تقوی نژاد افزود: این کار با همکاری دانشگاه علوم پزشکی است و از وزارت بهداشت تقاضا داریم همکاری بیشتری را با ما داشته باشند تا در ایستگاه‌های بیشتری از مترو که یکی از محیط‌های شلوغ است این طرح را اجرا کنیم. این کار باعث می‌شود تا هر کسی که احساس می‌کند مبتلا به کرونا شده با انجام تست سریع وضعیت خود را بررسی کند.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی متروی تهران گفت: حداکثر زمانی که تا اعلام نتیجه برای این تست‌ها لازم است، ۲۰ دقیقه است و به صورت اختیاری این کار انجام می‌شود، البته اگر ماموران ما در ایستگاه‌ها متوجه حضور افراد شوند تقاضا می‌کنند تا فرد برای انجام تست مراجعه کند.

اما چند روز قبل فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران به یکباره خبر از توقف انجام این تست ها در ایستگاه های مترو زد. وی با ذکر اینکه از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ۴ نفر از کارکنان شرکت بهره‌برداری مترو تهران به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند و ۵۰۰ نفر نیز در این مدت مبتلا به این بیماری شده‌اند گفت: این موضوع در حال حاضر متوقف شده است و ما آمادگی داریم که در صورت نیاز دوباره فضاهای مورد نظر را در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی و دستگاه‌های مربوطه قرار دهیم.

پشت پرده توقف تست ها

اما روایت معاون امور فرهنگی و اجتماعی متروی تهران از توقف انجام تست های کرونا در ایستگاه های مترو ابعاد جدیدی از این دلایل این امر را مشخص می کند.

سید مجتبی تقوی نژاد گفت: انجام تست های کرونا براساس توافقی بود که با ستاد ملی کرونا و دانشگاه علوم پزشکی داشتیم. البته ما نه متولی این موضوع بودیم و نه از لحاظ فنی و علمی می توانستیم به صورت مجزا این تست ها را انجام دهیم ولی از آنجاییکه مترو تهران روزانه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مسافر دارد و از آنجاییکه گفته می شود، وسایل حمل و نقل عمومی و نقاط پر تردد از مهمترین گلوگاه های انتشار ویروس کرونا هستند از آبان ماه داوطلبانه اعلام کردیم که حاضریم در ایستگاه های مترو، بخش هایی را برای تست کرونای شهروندان و بخصوص شهروندانی که جزء اقشار کم بضاعت جامعه هستند تست سریع کرونا بگیرد و چرخه انتقال ویروس را قطع کنیم.

وی یا ذکر اینکه اتفاقا این اقدام با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم همراه شده بود گفت : برای همین، ابتدای اسفند ماه طی نامه ای به دکتر زالی، فرمانده ستاد کرونای تهران اعلام کردیم که آماده ایم تا در تمام 130 ایستگاه مترو خود برای انجام تست سریع کرونا، فضاهای مناسبی را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهیم. 

اما گویا ستاد ملی کرونای تهران چندان تمایلی به ادامه این مسیر نداشته است چرا که به گفته تقوی نژاد، تاکنون پاسخی به این پیشنهاد نداده است. وی در این زمینه گفت:من به شخصه تلاش زیادی کردم تا با معاونین دکتر زالی ارتباط برقرار کنم تا از نتیجه این پیشنهاد آگاه شوم و باز هم تلاش کنم تا آنها را قانع کنم ولی متاسفانه تاکنون موفق به ارتباط با هیچ یک از آنها نشده ام!

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما پیرو اعلام وزیر بهداشت  بود که همان زمان گفته بود که هر سازمانی که خواستار تست کرونا باشد، ما حاضریم هر چقدر کیت که بخواهند دراختیارشان قرار دهیم! 

اما ماجرا به همین جا نیز خاتمه پیدا نکرد. تقوی نژاد ادامه این داستان  را اینگونه روایت کرد: هفته گذشته به یکباره دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت به ما اعلام کرد که دیگر کیت برای انجام تست کرونا نداریم و بدین ترتیب عملا فعلا رویه انجام تست کرونا در مترو متوقف شد.

تقوی نژاد با اشاره به اینکه در طول مدتی که تست کرونا در چند ایستگاه مترو تهران انجام می شد، چیزی حدود  6 تا 7 هزار نفر از مزایای تست سریع و رایگان کرونا برخوردار شدند تاکید کرد: با این وجود متاسفانه در برخی رسانه ها سخنان مدیرعامل مترو به گونه ای منعکس شده که گویا مترو باعث توقف انجام تست ها شده است درحالیکه ما نه تنها همچنان به پیشنهادی که به ستاد ملی کرونا دادیم پایبندیم بلکه حتی اعلام آمادگی کرده ایم تا در صورت آغاز تزریق فراگیر واکسن کرونا، در ایستگاه های مترو فضاهایی را برای انجام واکسیناسیون عمومی مردم در اختیار ستاد کرونا قرار دهیم.