معاون ستاد مقابله با کرونای شهر تهران گفت: خوشبختانه ویروس جهش یافته برزیلی و آفریقای جنوبی در تهران دیده نشده است اما تعداد زیاد همه گیری باعث افزایش مرگ و میر و تعداد بیماران بدحال شده است.

به گزارش مرور نیوز، رضا جلیلی خشنود معاون ستاد مقابله با کرونا ی شهر تهران در گفتگو با برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران درباره وضعیت کرونایی پایتخت گفت: بر اساس دستور وزیر در رنگبندی شهرهای کرونایی از رنگ قرمز فراتر نداریم اما واقعیت این است که ما از رنگ قرمز هم عبور کرده ایم و وضعیت طوری است که طبق دستورالعمل وزارت بهداشت تمامی اعمال جراحی و بستری های الکتیو در بیمارستان های دولتی و خصوصی به حالت تعلیق درآمده اند و بیمارستان با تمام ظرفیت به بیماران کرونایی اختصاص یافته اند. امیدواریم طی روزهای آینده با کاهش بیماری مواجه شویم در غیر اینصورت به همین منوال نمی توان ادامه داد.

وی تاکید کرد: هنوز به بیمارستان های صحرایی نیاز پیدا نکرده ایم ولی تمام ظرفیت بیمارستان ها به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده است. این بیماران اغلب بسیار بدحال هستند و به دارو دستگاه های اکسیژن ساز، کپسول اکسیژن، تخت های آی سی یو، دارو و دستگاه ونتیلاتور و ... نیاز دارند و نمی توان به دلیل محدودیت ظرفیت، تمامی امکانات و تجهیزات یک بیمارستان را به این بیماران اختصاص داد.

عضو ستاد مرکزی مقابله با کرونا تصریح کرد: با وضعیتی که من در پایتخت می‌بینم این روند در روزهای آتی کاهش نخواهد داشت. دلم می‌خواهد مردم از وضعیت بیمارستان ها مطلع شوند و حتی یکبار به بیمارستان بیایند تا وضعیت را ببینند. ما مدام بخش های جدیدی را به بیماران کرونایی می دهیم تا اورژانس خالی شود اما هنوز ساعتی نگذشته دوباره اورژانس پر از بیماران کرونایی می شود. ورودی اورژانس ها از نطر اسکن ریه و آزمایش خون تغییر کرده و اغلب بیماران به صورت خانوادگی مراجعه می کنند و بستری می شوند.

 رئیس بیمارستان شهدای تجریش افزود: روز شنبه 29 فروردین بیش از 220 بیمار مراجعه کننده به اورژانس را داشتیم که بیماران بدحال این گروه پذیرش و بستری شدند. درحال حاضر 4 بخش آی سی یو و 5 بخش بستری را به بیماران کرونایی اختصاص داده ایم و بر حسب دستور رئیس ستاد کرونای تهران یکی از بخش های بیمارستان به کلینیک درمان سرپایی بیماران در جهت دریافت داروی رمدسیویر و درمان سرپایی بیماران اختصاص داده شده است. ظرف امروز و فردا این بخش راه اندازی می شود و می توان به وسیله آن 700 بیمار را به صورت سرپایی درمان کرده و پیگیر حالشان باشیم تا اگر احیانا وخامت حال پیدا کردند در بیمارستان بستری شوند. در حال حاضر دو داروی رمدسیویر و فاوی پیراویر برای درمان بیماران سرپایی تجویز می شود. این دو دارو می توانند حجم ویروس را به خوبی کاهش دهند.

خشنود در ادامه درباره آمار فوتی ها نسبت به بیماران گفت: آمار دقیق به نسبت بیماران به زمان مراجعه هر چه سریعتر و تبحر کادر درمان بستگی دارد. در حال حاضر به واسطه افزایش تجربه کادر درمان، نسبت فوتی ها نسبت به تعداد بیماران بالا نرفته است ولی باز هم باید گفت مرگ و میر نسبت به ماه های قبل بالا رفته است. مراجعه کنندگان از 4 هزار نفر به 20 هزار نفر رسیده اند درمان درست بستگی به این دارد که بیماران هرچه سریعتر به مراکز مراجعه کرده، دارو را دریافت کنند و به دستورات کادر درمان به خوبی عمل کنند.

معاون ستاد مقابله با کرونای شهر تهران گفت: خوشبختانه ویروس جهش یافته برزیلی و آفریقای جنوبی در تهران دیده نشده است اما تعداد زیاد همه گیری باعث افزایش مرگ و میر و تعداد بیماران بدحال شده است. متاسفانه مردم نسبت به ماه های گذشته بی مبالات شده اند، قرنطینه بعد از ساعت 21 را رعایت نمی کنند، دورهمی دارند و خود را در گرفتاری می اندازند که پایان آن مرگ و میر و ناتوانی است.

خشنود اظهار امیدواری کرد، در جلسه روز پنجشنبه 2 اردیبهشت ستاد کرونا تصمیمات سختگیرانه تری اتخاذ شود و برخی رستوران ها بسته شوند و شدیدترین قرنطینه را داشته باشیم تا بتوانیم این موج را کنترل کنیم و تنفسی هر چند کوچک به همکاران کادر درمان بدهیم.