با وجود وعده وزیر فناوری اطلاعات در مورد تکمیل شبکه اینترنت در استان سیستان و بلوچستان و برخورداری ۴۰۰ هزار دانش آموز محروم از تحصیل این استان از این فناوری، به نظر می رسد هنوز نیمی از این وعده نیزمحقق نشده است! ضمن آنکه مسئولان استانی مدعی اند که اصلا اینترنت، دلیل جا ماندن دانش آموزان این استان از تحصیل نیست!

به گزارش مرور نیوز، ماههای پایانی سال گذشته بود که انتشارویدیویی از دانش آموزی سیستان و بلوچستانی که مدعی شده بود به خاطر نداشتن اینترنت، نمی تواند در کلاس های مجازی درس هایش شرکت کند، آنچنان انعکاسی پیدا کرده که باعث شد تا آذری جهرمی، وزیر فناوری و اطلاعات در سفری که به این استان داشت اعلام کرد که تا ابتدای سال آینده، اکثر نقاط این استان زیر چتر پوشش اینترنت قرار می گیرد و دیگر دانش آموزی در این استان و در این شرایط کرونایی از تحصیل باز نخواهد ماند. اما اینکه آیا واقعا این وعده تا چه حد محقق شده سوالی است که در گفتگو با حمیدرضا رخشانی،  مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان ، تلاش کرده ایم تا پاسخ مناسبی برای آن پیدا کنیم.

آقای رخشانی، اواخر سال گذشته بود که جنجالی در مورد محروم بودن ۴۰۰ هزار نفر از دانش آموزان سیستان و بلوچستان از تحصیل مطرح شد. محرومیتی که گفته می شد دلیلش، دسترسی نداشتن بخش زیادی از دانش آموزان این استان به اینترنت است. با این وجود، وزیر فناوری و اطلاعات به استان شما آمد و وعده داد که تا همان اوایل سال مشکل اینترنت همه دانش آموزان این استان محروم و پهناور حل خواهد شد. حالا بعد از چند ماه می خواهم بدانم واقعا این وعده وزیر جوان دولت محقق شده است؟

البته با اقدامات صورت گرفته بخش هایی از استان تحت شبکه اینترنت قرار گرفته اند اما هنوز همه بچه، به اینترنت دسترسی ندارند. 

مثلا چند درصد الان دسترسی دارند؟

قبل از ورود وزیر از ۶ هزار و ۶۰۰ مدرسه استان ما، بیش از ۲ هزار مدرسه بیشتر از نعمت اینترنت برخوردار نبودند. اما با دستور وزیر و اقداماتی که در طول این چند ماهه انجام شده، این آمار افزایش یافته و هم اینک بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ مدرسه استان تحت پوشش اینترنت سراسری قرار گرفته اند.

آن زمان گفته می شد که حدود ۴۰۰ هزار دانش آموز به خاطر نداشتن اینترنت از ادامه تحصیل محروم هستند. قطعا با افزایش سطح پوشش اینترنت این آمار هم اکنون کمتر شده است. درست است؟

ببینید ، ایجا نکته ظریفی وجود دارد. اینکه ۷۱ درصد مدارس ما روستایی و عشایری و ۲۹ درصد شهری هستند. از لحاظ آمار دانش آموزی هم  ۵۱.۵ درصد دانش‌آموزان در شهرها ۴۹.۵ درصد در روستاها مشغول به تحصیل هستند. وقتی گفته شد که حدود ۴۰۰ هزار نفر از دانش آموزان ما از تحصیل محروم شده اند، منظورمان بیشتر دانش آموزان روستایی و عشایری بود که در گروه های بین ۵ نفر تا نهایت ۱۵ دانش آموزی در روستاها و عشایر تحصیل می کنند اما پراکندگی زیادی دارند. ما برای هر محدوده یک راهبر آموزشی داریم که ۱۰ تا ۱۵ مدرسه روستایی را تحت پوشش دارد و در طول سال تحصیلی مرتب به آنجا می‌رود.

بنابراین این دانش آموزان در کلاس های حضوری شرکت می کنند و نیازی به حضور در کلاس های مجازی ندارند. اما مشکل از جایی شروع می شود که خانواده های اکثر دانش آموزان این استان به خاطر تنگدستی قادر به تهیه گوشی و تبلت برای فرزندانشان نیستند تا آنها بتوانند در کلاس های مجازی شرکت کنند. 

الان با توجه به افزایش ضریب نفوذ اینترنت در استان و عدم دسترسی به گوشی و تبلت، بررسی شده که چه تعداد دانش آموز، همچنان از تحصیل محروم هستند؟

درحال بررسی این مساله هستیم و طی چند هفته آینده، آمار جدید دانش آموزان جا مانده از تحصیل در استان را اعلام می کنیم.

با این توصیفی که شما کردید، اصلا مشکل جا ماندن دانش آموزان سیستان و بلوچستانی، اینترنت نبوده است! پس چرا اینهمه جار و جنجال در مورد نبود اینترنت در سال گذشته به پا شد و آن را عامل اصلی ترک تحصیل دانش آموزان این استان معرفی می کرد؟  

بله. دقیقا همین طور است. ببینید، ما در این مقوله با دو تا مساله جدا از هم مواجهیم. یکی اینکه بالاخره دانش آموزان و مدارس برای تحصیل بهتر، نیاز به اینترنت دارند. این موضوعی غیر قابل انکار است. از این منظر نداشتن اینترنت می تواند مهم و چالشی برای سیستم آموزشی استان ما باشد ولی اینکه بخواهیم بگوییم نداشتن اینترنت باعث ترک تحصیل یا جا ماندن دانش آموزان از تحصیل شده است، اصلا درست نیست! چرا که همانطور که گفتم، بسیاری از کلاس های ما به صورت حضوری برگزار می شود.

با این حساب احتمالا امتحانات آخر سال بچه های استان شما هم حضوری خواهد بود.

هنوز مشخص نیست. باید ببینیم وضعیت کرونا به کجا می کشد و بعد تصمیم بگیریم.

در حال حاضر که وضعیت اکثر استان ها قرمز یا در مرز هشدار است چطور؟ آیا مدارس استان شما باز هستند؟

نخیر. دو هفته تعطیل شده اند. بعد از آن بسته به وضعیت و رنگ استان تصمیم می گیریم.