بعد از حواشی به وجود آمده در مورد سوء استفاده برخی از مسئولان در تزریق واکسن کرونایِ شهروندانی که در اولویت تزریق واکسن بودند، به خودشان؛ اکنون نوبت به اطلاعیه هلال احمر و اخبار ضد و نقیضی می‌رسد تا سردرگمی و عصبانیت شهروندان شعله ور شده و موج جدیدی از انتقادها و هجمه ها را علیه مسئولان ارشد کشور و مدیران سلامت شروع نمایند.

به گزارش مرور نیوز، همه حواشی مطرح شده در مورد فروش خارج از نوبت واکسن کرونا به شهروندان از اطلاعیه صادر شده هلال احمر آغاز شد؛ هلال احمر در این اطلاعیه رسما اعلام کرده بود: این جمعیت در روز‌های آتی واکسن کرونا وارد می‌کند، اما این واکسن‌ها رایگان نخواهد بود.

بعد از این اطلاعیه، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر در توضیح ماجرای واردات واکسن کرونا به کشور توسط این جمعیت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: پنجشنبه هفته گذشته از طریق صلیب سرخ چین ۴۰۰ هزار دوز واکسن در اختیار جمعیت هلال‌احمر قرار گرفت که در همان روز این واکسن به وزارت بهداشت تحویل داده شد. این واکسن‌ها به‌صورت رایگان به جمعیت هلال‌احمر داده شده بود تا بدون اینکه یک عدد از این واکسن در اختیار نیروهای جمعیت هلال‌احمر در مرزها قرار داده شود، تماما به وزارت بهداشت تحویل شد، همچنین مکاتبه‌ای با وزارت بهداشت برای اختصاص تعدادی واکسن به نیروهای هلال در مرزها شده که هنوز پاسخی به آن داده نشده است.

وی تاکید کرد: در این بخش تلاش زیادی برای ورود بیشتر واکسن کرونا انجام خواهیم داد، همچنین در این مراحل واکسن به‌صورت رایگان وارد نخواهد شد.

 این اطلاعیه و توضیحات بعدی آن، در حقیقت خبری رسمی در مورد فروش واکسن کرونا بود. آنهم پس از افشای قصه کرونا زدن زیر میزی برخی از مسئولان در استان های مختلف و در شرایطی که طی ماههای گذشته مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا بارها اعلام کرده بودند که واکسیناسیون کرونا رایگان خواهدبود.

آغاز ماراتن تناقض گویی

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، بعد از بالا گرفتن موج انتقادها و خشم افکار عمومی در واکنش به زمزمه‌هایی پیرامون پولی شدن واکسیناسیون کرونا گفت: در این مورد دو مساله اصلی وجود دارد که باید از هم تفکیک شود. اول اینکه در برنامه ملی واکسیناسیون گروه‌های هدف در کشور مشخص  شده اند و براساس آن واکسیناسیون چه با واکسن خارجی چه ایرانی رایگان خواهد بود.

معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برخی عجله دارند و صبر نمی‌کنند تا طبق سند ملی واکسیناسیون واکسن را دریافت کنند، افزود: این افراد حتی برای دریافت واکسن کرونا به خارج از کشور مراجعه می‌کنند که ممکن است از آنها کلاهبرداری شود و یا اصلا واکسن تقلبی به آنها تزریق شود! بر همین اساس، ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز داده تا افراد و یا شرکت‌ها با ارز نیمایی، واکسن وارد کنند تا افرادی که نمی‌توانند طبق سند ملی واکسیناسیون، منتظر دریافت واکسن باشند از واکسن های وارد شده توسط این افراد استفاده کنند و پول آن را نیز پرداخت کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: طبق سیاست‌های اعلام شده، همه مردم تا پایان سال رایگان واکسینه خواهند شد اما اگر نوبت فردی برای دریافت واکسن در سند ملی واکسیناسیون به عنوان نمونه آذرماه است، می‌تواند با پرداخت هزینه زودتر این واکسن را دریافت کند.

اما همین سخنان نیز که مهر تاییدی دوباره بر فراهم شدن سازوکار فروش واکسن کرونا در ایران بود، موج جدیدی از واکنشن ها و انتقادها را به همراه داشت. حملات تند و تیزی از سوی مردم که باعث شد تا در اقدامی عجیب، برخی دیگر از مسئولان وزارت بهداشت این رویه را تکذیب کنند. سخنگوی سازمان غذا و دارو، به عنوان یکی از همین مسئولان، واکسیناسیون کرونا در کشور و در قالب پرداخت هزینه و خارج از نوبت را تکذیب کرد و گفت: هر واکسن مجاز از هرجا وارد کشور شود توسط وزارت بهداشت خریداری و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه کووید۱۹ بصورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد.

کیانوش جهانپور - رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه واکسیناسیون پولی کرونا در کشور صحت ندارد، گفت: واکسیناسیون در چارچوب سند ملی واکسیناسیون علیه کووید۱۹ بصورت رایگان تا رسیدن به نقطه هدف یعنی ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت هرگونه سیاست موازی یا دور زدن این برنامه ملی تحت هر عنوان اعم از پرداخت هزینه واکسن را که ناقض برنامه ملی واکسیناسیون باشد را تکذیب می‌کند.

وزیر بهداشت نیز همان روز در در چهاردهمین اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور در سخنان خود تلویحا به موضوع فروش واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: واکسن کووید ۱۹ را به زحمت در این اوضاع بحرانی تهیه کرده‌ایم که به افراد بر اساس اولویت‌های سند ملی واکسیناسیون کووید۱۹ تزریق شود و هر یک مورد اگر خارج از ضابطه باشد، حتما مورد بازخواست و معرفی به مراجع قضایی قرار خواهد گرفت.

اصرار بر یک ادعا!

با این حال به نظر می رسد هلال احمر و بخش های خصوصی همچنان اسب خودشان را می تازند و حتی برای واکسن های وارداتی قیمت هم مشخص کرده اند؛ کمااینکه حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران در برنامه ای رادیویی گفته که احتمالا واکسن برای شهروندان بی‌اولویت ۳۰۰هزار تومان آب بخورد.

اما این پایان سریال تکذیب و تایید فروش واکسن کرونا نبود. چه بسا معاون وزیر بهداشت دوباره درباره اخبار منتشر شده در رابطه با پرداخت ۳۰۰ هزار تومان از سوی شهروندان برای در اولویت قرار گرفتن تزریق واکسن کرونا، خواستار ارائه مدرک در این باره شد و آن را به کل تکذیب کرد.

حالا سوال اینجاست که چرا در سخنان و اظهارات مسئولان تا این حد تناقض وجود دارد؟ و اینکه اگر فروش و عرضه واکسن کرونا تخلف و غیرقانونی است، چرا برخی از مدیران وزارت بهداشت و هلال احمر که خودشان منبع انتشار این خبر بوده اند، آن را نه تنها انکار نمی کنند، که حتی برای آن قیمت نیز اعلام می کنند؟ به راستی چطور می شود که مدیری می تواند بدون آنکه خبری صحت داشته باشد، در مورد آن داد سخت بدهد و برآن اصرار داشته باشد؟ و اینکه چه کسی یا چه مرجعی برای عرضه واکسن کرونای خارجی نرخ گذاری کرده که مدیر یاد شده با این قاطعیت، قیمت آن را اعلام می کند؟! به راستی در سیستم سلامت کشور چه خبر است؟!!!