رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه افزود: بر خلاف تصور برخی افراد، تحول امری نیست که با دستورالعمل و آیین نامه صرف قابل اجرا باشد. آسیب‌شناسی برنامه‌های تحولی در کشور حاکی از آن است که نگاه تحولی و گفتمان تحولی از رأس سازمان به مجموعه و بدنه سازمان منتقل نشده و بیشتر حالت ابلاغی و دستوری داشته و به همین دلیل به نتیجه نرسیده است.

به گزارش مرور نیوز، سید حجت‌الله علم‌الهدی رییس پژوهشگاه قوه قضاییه در نخستین نشست از سلسله نشست‌های «عصرانه‌های تحول؛ گفتمانی نوآورانه در حکمرانی قضایی» با موضوع «مبانی نظری تحول دیحیتال در حکمرانی قضایی» برگزار شد با بیان اینکه رهبر انقلاب بر موضوع تحول بار‌ها در سخنان خود تاکید کردند که این نشان از حساسیت موضوع است، اظهارکرد: یکی از واژه‌های پرتکرار در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحول است که باید اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران بر مبنای تحول صورت گرفت و این تحول باید ادامه یابد، افزود: در قوه قضاییه نیز این برنامه و مطالبه در راستای تحول وجود دارد تا تحول در دستگاه قضایی انجام شود در این راستا نیز از پژوهشگاه قوه قضاییه به عنوان جزئی از دستگاه قضایی انتظار تحول می‌رود.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه پژوهشگاه امروز به جایگاه ثبات با نگاه راهبردی و تحولی رسیده است، گفت: دنبال کردن برنامه تحول در پژوهشگاه قوه قضاییه به عنوان یکی از اجزای دستگاه قضایی و کشور، یک امر ضروری به نظر می‌رسد که این امر نیازمند تدوین برنامه راهبردی مشخص و مستقل است تا بتوان بر اساس برنامه تدوین شده به عنوان یک نقشه راه، به اهداف مدنظر دست یافت.

علم‌الهدی ادامه داد: به طور قطع رسیدن به اهداف و چشم‌انداز‌های تحولی تعریف شده برای پژوهشگاه قوه قضاییه، نیازمند یک تفکر کلان در این زمینه است، زیرا در این غیر این صورت، انسجام لازم شکل نگرفته و پژوهشکده‌ها به صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کنند؛ بنابراین اگر نگاه و تفکر کلان وجود نداشته باشد، دست‌یابی به اهداف تحولی مقدور نخواهد بود.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه به برخی برنامه‌های تحولی اجرا شده در گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: بیشتر برنامه‌های تحولی در گذشته در اجرا با چالش مواجه شده‌اند؛ به عبارت دیگر تدوین برنامه با سرعت صورت گرفته، اما در حوزه اجرا و عملیاتی شدن، موفقیت چشمگیری بدست نیامده است. این موضوع نیاز به آسیب شناسی دارد تا پژوهشگاه قوه قضاییه با آن مواجه نشود.

علم‌الهدی ادامه داد: برنامه پژوهشی و تحولی پژوهشگاه قوه قضاییه در سال ۹۲ مدون شد، اما اجرایی نشد و متروک ماند بنابراین باید طوری برنامه‌ریزی و اقدام شود که در اجرا دچار چالش نشویم.

وی تأکید کرد: تحول یک حرکت سطحی نیست بلکه حرکتی عمیق بوده و تغییر و تحولات در آن بنیادین است. تحول یک امر کوتاه مدت و چند ماهه نیست بلکه امری مستمر و دائمی است که همواره نیاز به بروزرسانی و بازنگری دائمی دارد.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه افزود: بر خلاف تصور برخی افراد، تحول امری نیست که با دستورالعمل و آیین نامه صرف قابل اجرا باشد. آسیب‌شناسی برنامه‌های تحولی در کشور حاکی از آن است که نگاه تحولی و گفتمان تحولی از رأس سازمان به مجموعه و بدنه سازمان منتقل نشده و بیشتر حالت ابلاغی و دستوری داشته و به همین دلیل به نتیجه نرسیده است.

 علم‌الهدی اضافه کرد: اگر بخواهیم حرکت تحولی ایجاد شود، این گفتمان و نگاه باید در تک تک همکاران پژوهشی و اداری پژوهشگاه بوجود بیاید. همچنین داشتن نگاه تحولی، متلزم وجود روحیه تحولی است. افرادی که روحیه تحولی ندارند نمی‌توانند تحول ایجاد کنند.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه تأکید کرد: ایجاد تحول در هر مجموعه‌ای نیازمند مبانی فکری صحیح است در غیر این صورت به بیراهه خواهیم رفت. برای رسیدن به مبانی فکرز صحیح، می‌توان از مطالعات تطبیقی بهره برد و بومی‌سازی کرد.