فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا ایرانی-کوبایی با حضور وزیر بهداشت آغاز شد.

به گزارش مرور نیوز، صبح امروز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا با حضور وزیر بهداشت و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، آغاز شد.

اولین تزریق واکسن ایرانی-کوبایی کرونا نیز به محمد مهدی گویا- رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت انجام شد و دومین تزریق هم به دکتر علیرضا بیگلری- رییس انستیتو پاستور ایران انجام شد.

گفتنی است که فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا قرار است،در هفت استان کشور و هشت دانشگاه علوم پزشکی شامل مازندران، بابل، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، همدان و زنجان مورد مطالعه قرار ‌گیرد و مجموعا در کل این هفت استان ،۲۴ هزار داوطلب وارد مطالعه می‌شوند که از هر دانشگاه علوم پزشکی، بالغ بر ۳۰۰۰ نفر پذیرش خواهند شد.

همچنین در کوبا نیز ۴۴ هزار نفر در فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن شرکت می‌کنند.

علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران نیز چندی پیش گفت: این واکسن اولین واکسنی است که در دنیا برای آن دوز یادآور هم طراحی شده است. تزریق دوز یادآور یا بوستر (Booster dose) باعث می‌شود که سطح ایمنی حفظ شود. بر همین اساس در پنج استان دو دوز واکسن تزریق می‌شود و در دو استان علاوه بر دو دوز واکسن، یک دوز یادآور هم داریم که یک ماه بعد از اتمام واکسیناسیون در دو استان زنجان و یزد تزریق می‌شود.

وی اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود که بتوانیم در دهه دوم یا سوم خرداد ماه جمع‌بندی را داشته باشیم و با نتایجی که می‌گیریم بتوانیم وارد واکسیناسیون عمومی با این واکسن شویم.

سعید نمکی در این مراسم افزود: اگر کشوری واکسن ساز شد بسیاری از فناوری های جدید را در اختیار دارد و ما از سرافرازترین کشورها در این زمینه هستیم. 

وی تاکید کرد: امروز ژنرال های عرصه تولید واکسن کار خود را کردند، ترمزی برای آن نیست و ایران، درخشان ترین کشور در عرصه تولید واکسن کووید ۱۹ در منطقه است.

وی با بیان اینکه امروز داوطلبان تزریق واکسن کرونا پاستور به دنیا نشان دادند که به این کار ایمان دارند، اظهار داشت: مرحله یک و ۲ واکسن کرونا پاستور به دقت مطالعه کردم و واکسن بسیار خوبی است و این مراحل به خوبی انجام شده و با اطمینان خاطر اجازه اجرای مرحله سوم را دادم.

وی با بیان اینکه سخت ترین لحظات را در دوران کرونا بدلیل از دست دادن همکارانمان داشتیم، افزود: ما در روزهای ابتدایی شیوع ویروس، کیت تشخیص کرونا نداشتیم و عده ای آن را از سازمان جهانی بهداشت آوردند تا اینکه از انستیتو پاستور خواستم تا کمک کردند و با کار شبانه روزی این کیت ها را ساختند.

نمکی اضافه کرد: ما یکی از ظریف ترین و علمی ترین شیوه های مدیریت کرونا را با دستان بسته و چشمان باز با وجود همه فشارها و تحریم ها داشتیم.