دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: فلسطین نمایشگاه زنده و دائمی گسترده‌ترین نقض حقوق بشر در جهان است که عامل آن رژیم صهیونیستی است، اما طراح و حامی و پشتیبان آن رژیم امریکا و کشور‌های اروپایی هستند. اگر می‌خواهیم معیاری برای تشخیص حامیان و طرفداران واقعی حقوق بشر داشته باشیم باید به نوع سیاست و برنامه و مواضع آن کشور نسبت به موضعش در حمایت از فلسطین بنگریم.

به گزارش مرور نیوز، علی باقری‌کنی دبیر ستاد حقوق بشر ایران ظهر امروز در نشست با سفرای مقیم تهران و نمایندگان مجلس که در حاشیه نمایشگاه «فلسطین تنها نیست» برگزار شد، روز قدس را نماد صف‌آرایی دو جبهه‌ی خیر و شر در دنیا توصیف کرد و افزود: موضوع فلسطین برجسته‌ترین، بارزترین و شاخص‌ترین موضوع حقوق بشری در جهان است.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: فلسطین نمایشگاه زنده و دائمی گسترده‌ترین نقض حقوق بشر در جهان است که عامل آن رژیم صهیونیستی است، اما طراح و حامی و پشتیبان آن رژیم امریکا و کشور‌های اروپایی هستند. اگر می‌خواهیم معیاری برای تشخیص حامیان و طرفداران واقعی حقوق بشر داشته باشیم باید به نوع سیاست و برنامه و مواضع آن کشور نسبت به موضعش در حمایت از فلسطین بنگریم.

وی همچنین گفت: اگر کسی یا کشوری یا سازمانی بخواهد در جهان پرچم حقوق بشر را بلند کند باید زیر پرچم فلسطین این کار را انجام دهد. برهمین اساس ما روز قدس را صرفا روز حمایت از مردم فلسطین نمی‌دانیم بلکه روز حمایت از مردم فلسطین و روز حمایت از همه مظلومان جهان می‌دانیم.

باقری کنی تاکید کرد: روز قدس نماد حمایت از مظلوم و مقابله با ظالم است و باید در طول سال نیز برای این نماد بروز و ظهور عینی داشته باشیم. از همه سفرا و دیپلمات‌های کشور‌های دوست انتظار دارم همکاری برای مقابله با ظالم و دفاع از مظلوم را در تمامی عرصه‌ها شکل عینی ببخشیم.

وی در پایان پیام این نمایشگاه را پیامی ارزشمند در حمایت از ملت مردم مظلوم فلسطین بیان کرد و گفت: حضور هنرمندانی از بیش از ۶٠ کشور جهان نشانه آن است که تنفس مصنوعی آمریکا و اروپا و چند کشور عربی نمی‌تواند عمر رو به زول این رژیم اشغالگر و جنایتکار را فزونی بخشد.

انعکاس مظلومیت مردم فلسطین با هنر کاریکاتور

«محمد مهدی دادمان» رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در ادامه این نشست، گفت: برپایی این نمایشگاه می‌تواند منشاء سلسله اتفاقات خوب بین‌المللی باشد و کنش شبکه‌ای هنرمندان به مسائل حقوق بشری به خصوص مهم‌ترین مساله حقوق بشری دنیا یعنی فلسطین را به همراه داشته باشد و ما می‌توانیم همکاری گسترده‌ای در این زمینه داشته باشیم.

وی ضمن اعلام آمادگی حوزه هنری نسبت به نمایش دغدغه‌های انسانی، تاکید کرد: ما در هر نقطه‌ای ازدنیا نسبت به ظلم آمادگی دارمی وظیفه و سهم هنری خود را برای انعکاس مظلومیت مظلومان جهان ایفا کنیم. این مسابقه و حضور جمعی ۶۶ کشور دنیا یک کنش جمعی از سوی دنیا برای حمایت و کمک به مردم فلسطین برای بازستاندن حق مردم فلسطین است.

تاکید سفیر ونزوئلا بر حمایت از فلسطین و مقاومت این کشور در برابر امپریالیسم

در ادامه «کارلوس آنتونیو آلکالا کوردونس» سفیر ونزوئلا در تهران، در خصوص برپایی این نمایشگاه گفت: ونزوئلا مانند ایران مثل فلسطین و سوریه همیشه در حال مبارزه با امپریالیسم امریکا و کشور‌های دوست و همراهش بوده؛ همانطور که عنوان این نمایشگاه «فلسطین تنها نیست»، هست باید بگویم که ایران، ونزوئلا و کشور‌های تحت ظلم امپریالیسم امریکا هم تنها نیستیم و ما در یک جبهه می‌جنگیم.

وی افزود: ما هم در ونزوئلا برنامه‌هایی مشابه این نمایشگاه علیه امپریالیسم داریم. ما با این برپایی این نمایشگاه‌ها اقدامات ظالمانه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی امپریالیسم امریکا و حامیانش را علیه کشور‌های مظلوم محکوم می‌کنیم. این جا بار دیگر بر حمایت ونزوئلا از کشور‌های مقاوم در برابر ظلم و امپریالیسم امریکا تاکید می‌کنم.

قدردانی نماینده فلسطین از حمایت جمهوری اسلامی ایران

نماینده مردم فلسطین در ایران نیز ضمن قدردانی از دست اندرکاران برپایی این نمایشگاه، گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار مستضعفان و فلسطین بوده و خواهد بود.

وی تصریح کرد: ملت ما به تمام کشور‌های حامی فلسطین و به خصوص جمهوری اسلامی ایران چشم دوخته و امیدواریم روزی شاهد چنین نشست‌هایی در فلسطین باشیم.

اندونزی یکی از حامیان جدی ملت فلسطین است

«رونی پراستیویولیا نتورو» سفیر اندونزی در ایران نیز در این نشست، گفت: مایلم از دولت ایران برای برگزاری این رویداد مهم قدردانی کنم. این نمایشگاه یکی از ابزار‌های مهم برای زنده نگه داشتن مساله فلسطین است، چون فلسطینی‌ها ملتی هستند که تحت اشغال و استعمارگری رژیم صهیونیستی هستند.

وی افزود: اطمینان خاطر به ملت فلسطین می‌دهم که اندونزی کی از حامیان جدی ملت فلسطین است.

سوریه مانند جمهوری اسلامی ایران حامی ملت فلسطین است

شفیق دیوب سفیر سوریه در ایران نیز با اشاره به مساله فلسطین، گفت: مساله فلسطین مساله سوریه هم هست و ما نیز مانند سایر دوستان حمایت خود را از ملت مظلوم فلسطین اعلام می‌کنیم.

وی افزود: همکاری‌های سوریه نیز برای آزادی فلسطین در سایر کشور‌های دوست بسیار مهم است و برپایی چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند در حمایت از ملت مظلوم فلسطین کمک کننده باشد.

استفاده از ظرفیت مجلس برای دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطین

زهره الهیان رییس کمیته حقوق بشر مجلس نیز در این نشست، با اشاره به پیام بین المللی این نمایشگاه، اظهار داشت: پیام این مسابقه بین المللی به جهانیان این است که ایران اسلامی همچنان در دفاع از ملت مظلوم فلسطین ایستاده و در این راستا از ابزار هنر هم برای مخابره پیام ملت فلسطین به جهان استفاده می‌کند.

وی افزود: ملت فلسطین از اساسی‌ترین حقوق خود در طول سالیان گذشته محروم شدند و امروز حتی از تعیین سرنوست خود محروم هستند. ما در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه و کمیته حقوق یشر مجلس تلاش داریم دیپلماسی پارلمانی را برای احقاق حقوق مردم فلسطین احیا کنیم.

الهیان تصریح کرد: دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین دفاع از حق و حقوق همه مسلمانان جهان است و این را وطیفه داتی خود می‌دانیم. ان شاالله در آستانه روز جهانی قدس و به برکت ماه مبارک رمضان بتوانیم گام‌های موثری در دفاع از حقوق مردم فلسطین برداریم.

فلسطین مهم‌ترین محور وحدت مسلمانان جهان است

در ادامه ابوالفضل عمویی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: موضوع فلسطین هم به جهت انسانی و هم به جهت اینکه ظلم از سوی امپریالیسم به ملت مظلوم فلسطین را نشان می‌دهد می‌تواند محوری برای وحدت مسلمین جهان باشد.

وی افزود: برای نزدیک شدن ملت‌ها مهمترین عنصر نزدیک شدن موضوع هنر است، چون می‌تواند درک مشترک میان ملت‌ها ایجاد کند برای رسیدن به یک زبان جهانی برای مقابله با امپریالیسم جهانی.

عمویی همچنین گفت: از این جهت به عنوان نماینده مردم تهران فرصت به وجود آمده در این نمایشگاه را فرصت بسیار خوبی می‌دانم برای توسعه این دیدگاه مبارزه جویانه میان تمام ملت‌های مسلمان و آزادی خواه جهان.

لازم به ذکر است بیش از ۳۰۰۰ اثر از ۶۶ کشور در نمایشگاه کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» شرکت کردند.