در دوران مدیریت قبلی شهرداری ۲۴ درصد کل بودجه هزینه جاری بود و بیش از ۷۵ درصد صرف پروژه‌های سنگین می‌شد.

به گزارش مرور نیوز، پیروز حناچی شهردار تهران در نشست مجازی ۴ ساعته  درکلاب هاوس که با حضور خبرنگاران داخلی و همچنین خبرنگار بی سی سی و سایر رسانه های خارجی برگزار شد  به موضوعات متعددی پرداخت و تاکید کرد که شهر را نفروخته است.

یکی از موضوعات که مدام در چهار سال گذشته شنیده شده و بهانه مدیران فعلی بوده بدهی مدیریت قبلی شهرداری تهران است.

حناچی می گوید که  شهرداری یک سازمان دینامیک است نه استاتیک که اعداد آن ثابت باشد و تغییری نکند. افرادی به شهرداری مراجعه می کنند و ادعاهایی در مورد بدهی شهرداری به خودشان دارند، این ادعاها مورد بررسی قرار گرفته و اگر حق آنهاست در گزارش های مالی شهرداری وارد می شود. در ابتدای دوره برآورد گزارش های اولیه نشان می داد شهرداری به طور قطع 20هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهی دارد. بدهی های بانکی روزانه تغییر می کند. بدهی ها به بانک ها روزانه به دلیل سودی که به آن تعلق می گیرد، تغییر می کند.

رقم بدهی در ۴ سال گذشته مدام تغییر کرد/اسنادی که مدیران فعلی ارائه نکردند

البته رقم بدهی در ۴ سال گذشته مدام تغییر کرد و از حدود ۳۰ هزار به  حدود ۶۰ هزار رسید  و با وجود اینکه مدیران دوران قالیباف مدام خواستار ارائه اسناد بدهی بودند اما چیزی منتشر نشد.

همچنین معاون قالیباف مناظره ای با میرلوحی عضو شورای شهر تهران داشت و در آنجا هم موضوعاتی مطرح شد و قرار شد اسناد بدهی بیش از ۶۰ هزار میلیاردی از سوی مدیران فعلی ارائه شود که این کار هم نشد.

یکی دیگر از موضوعات که مدام از سوی مدیران این دوره مطرح می شود شهر نفروشی است که البته برخی اعضای شورا این موضوع را رد می کند اماحناچی تاکید دارد که یکی ازمگا  پروژه های این دوره مدیریت شهری، «شهر نفروشی» است و البته وی اعلام هم کرد که بزرگراهی را ایجاد نکردیم که با وجود آن حجم زیادی از عارضه ها در مناطق دیگر شهر به وجود آید. باید تعادل و عدالت اجتماعی ایجاد شود. عدالت اجتماعی راهبردی است که مدیران ارشد شهری باید در تعامل با حاکمیت آن را پیگیری کنند.

با قدرت الله گودرزی معاون مالی و اقتصادی شهری قالیباف در شهرداری تهران در باره  بدهی شهرداری و شهر فروشی به گفت‌وگو نشستیم.

پیروز حناچی شهردار تهران معتقد است که در این دوره مدیریت شهری، شهر نفروشی رخ داده است و در اداره شهر به خودشان سخت گرفتند تا شهر فروخته نشود و البته آقای حناچی اعلام کردند می‌توانستیم بدون توجه به ذخایر آینده شهر، پا را روی گاز بگذاریم و این کار را نکردیم و حال متهم به کم‌کاری شدیم و به این اتهام افتخار می‌کنیم. همچنین شهردار تهران اعلام کرد مگا پروژه‌های این دوره از جنس توسعه قلمرو عمومی،‌عدالت اجتماعی، ارزان اداره کردن شهر، ایجاد نشاط و سرزندگی با حداقل هزینه، جلب مشارکت اجتماعی و... است. در این باره توضیح می‌دهید؟

از ابتدای تاسیس بلدیه تا امروز درآمد شهرداری‌ها بیشتر از صدور پروانه، فروش املاک و سهم شهرداری در پروژه‌های مشارکتی بوده است و این امر اجتناب‌ناپذیر است.

 حناچی یا مطلع نیست و یا اینکه اطرافیان به وی اطلاعات غلط می‌دهند

تا سال 62  شهرداری‌ها از بودجه عمومی دولت استفاده می کردند. از سال 62 به بعد این بودجه قطع شد و قرار بود که لایحه درآمدهای پایدار در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، اما این کار رخ نداد.

آقای حناچی اعلام کردند که مگا پروژه این دوره مدیریت شهری شهر نفروشی است. من فکر می‌کنم که آقای حناچی یا مطلع نیستند و یا این که اطرافیان به وی اطلاعات غلط می‌دهند.

شهرداری سال 99،  60 درصد درآمد خود را از شهرفروشی کسب کرد

در سال 97 میزان شهرفروشی اندکی در تهران کم بوده است، اما در سال 98، 99 و  حتی در بودجه 1400 بخش عمده‌ای از درآمد به شهر فروشی اختصاص یافته است. در سال 99 شهرداری  60 درصد از کل درآمد خود را  از محل صدور پروانه و سایر آیتم‌ها همانند فروش املاک سهم پروژه مشارکتی کسب کرده و عمده درآمد از محل صدور پروانه بوده است.

امسال هم شهرداری برای شهرفروشی برنامه دارد/تامین 58 درصد بودجه از محل صدور پروانه/شعار شهرنفروشی واقعی نیست

در سال 1400 قریب به 58 درصد تامین بودجه از محل صدور پروانه است و صحبت شهر نفروشی آقای حناچی یک شوخی بیش نیست. یا دوستان ارقام ناقص دارند یا ایشان توجهی نکرده‌اند و شعار شهر نفروشی واقعی نیست و عمده درآمد شهرداری در سال 99 و 1400 از محل صدور پروانه است.

در دوره مدیریت قبلی 35 درصد درآمد از محل درآمدهای پایدار و 64 درصد و خرده‌ای از محل صدور پروانه و فروش املاک (البته املاک به عنوان تهاتر به پیمانکارانی داده می‌شد که پروژه‌هایی در شهر انجام دادند)‌ و ما به صورت غیرنقد تهاتر می‌کردیم. من همین جا اعلام می‌کنم که دوستان 60 درصد درآمدشان را از محل شهرفروشی تأمین کردند.

از ابتدا که مدیریت فعلی شهری روی کار آمده است، مدام اعلام می‌کند که ما شهر بدهکار تحویل گرفته‌ایم. آقای حناچی حال اعلام می‌کند که شهرداری 50 هزار میلیارد تومان بدهی دارد و به طور قطع 20 هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهی دارند و بدهی‌های بانکی روزانه تغییر می‌کند. شما زمانی که شهرداری تهران را بعد از 12 سال تحویل دادید بر اساس کتابچه مالی که تهیه و به شورا ارائه شد، میزان قطعی بدهی‌های 12 ساله شهر در دوران قالیباف چقدر بوده است در این باره توضیح می دهید.

26 هزار و 465 میلیارد کل بدهی 12 ساله بود/برای 10 هزار میلیارد بدهی به بانک شهر تفاهم کرده بودیم که مدیریت فعلی زیرش زد

ما زمانی که شهرداری را تحویل دادیم، کل بدهی‌های ما از املاک، بیمه، مالیات و بدهی به بانک‌ها 26 هزار و 465 میلیارد بوده است. ریز تمام بدهی‌ها در شهرداری موجود است و برای من جای تعجب دارد چرا مدیران به اسناد رجوع نمی کنند این اسناد چیزی نیست که کسی بتواند به آن دست ببرد.

 در مجموع با سند و مدرک 26 هزار و 465 میلیارد بدهی داشتیم /ماجرای تفاهم نامه با بانک شهر

همان زمان ما 10 هزار میلیارد بدهی به بانک شهر بابت اجرای پروژه‌ها داشتیم. تفاهمنامه‌ای با مدیرعامل وقت بانک داشتیم و چندین جلسه برگزار شد و قرار شد که 60 درصد سهام شهروند به بانک واگذار شود و همچنین نمایشگاه شهر آفتاب، ملکی در دردشت و کرج و ملک حاشیه اتوبان چمران به بانک شهر بابت بدهی‌ها داده شود و اگر ما 10 هزار میلیارد را از 26 هزار و 465 میلیارد کم می‌کردیم کل بدهی ما 16 هزار و 465 میلیارد می‌شد که البته وقتی مدیریت جدید روی کار آمد زیر تفاهمنامه زدند .

 همین جا می‌گویم با توجه به این که مدیریت فعلی زیر تفاهمنامه بانک شهر با مدیریت قبلی شهری زد، ما در مجموع با سند و مدرک 26 هزار و 465 میلیارد بدهی داشتیم و بخش عمده‌ای از این بدهی مربوط به پروژه‌هایی بود که برای شهر اجرا کردیم.

بدهی 47 هزار میلیاردی شهرداری تهران به بانک ها/17 هزار میلیارد بدهی در 3 سال/پروژه ای اجرا نشد

در حال حاضر مدیریت فعلی شهرداری به دنبال این است که عملکرد خود را ارائه کند و این در حالی است که 47 هزار و 114 میلیارد تومان فقط به بانک‌هابدهکار است و فقط در یک فقره به بانک شهر 27 هزار و 30 میلیارد بدهکار است. دوستان یا موضوع بدهی را نمی‌دانند یا سیاسی کاری می‌کنند. ما در آن زمان تسهیلاتی که از بانک ها گرفتیم را تماما صرفا پروژه های زیرساختی و کلان در شهر کردیم حال اینها فقط به بدهی‌های بانک شهر 17 هزار میلیارد در سه سال و خرده‌ای اضافه کردند و بیشتر تسهیلات هم در پرداخت حقوق و امور جاری بوده است نه سرمایه‌گذاری. حال بدهی پیمانکاران هم که جای خود دارد.

 میزان بدهی به پیمانکاران 8 هزار و 517 میلیارد تومان بود/ به گفته خود مدیران فعلی بدهی به بالای 50 هزار میلیارد تومان رسیده است

درآخرین  جلسه بررسی  آخرین وضعیت دیون و تعهدات سنواتی در تاریخ 96/7/1 که ما هم در شهرداری در آن زمان نبودیم، میزان بدهی به پیمانکاران 8 هزار و 517 میلیارد تومان بود که البته بیمه و مالیات هم جزو آن بود، حال میزان بدهی‌های شهرداری به گفته خود مدیران فعلی به بالای 50 هزار میلیارد تومان رسیده است. من فکر می‌کنم مدیران فعلی که مدام گذشتگان می‌تازند به این دلیل است که یا اطلاع ندارند و یا اینکه با نیت تخریب این صحبت ها را انجام می دهند.

 در  12 سال مدیریت قالیباف 118 هزار میلیارد درآمد داشتیم/مدیران فعلی تا پایان 99 حدود 80هزار میلیارد درآمد داشتند

من همین جا می‌گویم در  12 سال مدیریت قالیباف 118 هزار میلیارد تومان درآمد  و 118 هزار میلیارد تومان هم هزینه داشتیم و تازه کلی هم برای این دوره منابع قابل وصول به جا گذاشته بودیم .

چرا میرلوحی اسناد بدهی را بعد از 48 ساعت ارائه نکرد/75 درصد بودجه در دوران قبل  صرف پروژه‌های سنگین و سرمایه‌گذاری می‌شد

من مناظره‌ای با میرلوحی عضو شورای شهر داشتم و ایشان قرار بود اسناد 69 هزار میلیارد  بدهی دوران قالیباف را 48 ساعت بعد از آن مناظره  ارائه کند. مدت های زیادی از آن مناظره می‌گذرد اما هنوز 48 ساعت آقای میرلوحی  تمام نشده و اسنادی ارائه نکردند. در دوران مدیریت قبلی شهرداری 24 درصد کل بودجه  هزینه جاری بود و بیش از  75 درصد صرف پروژه‌های سنگین  می‌شد.

 مدیریت شهری تاکنون  عملکرد چشمگیری نداشته و مدیران با اعداد و ارقام بازی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند

مدیریت فعلی شهرداری تا پایان سال 99 ،  80 هزار میلیارد تومان درآمد داشته است که گفته می‌شود 45 درصد سهم بودجه حقوق و هزینه‌های جاری بوده و 55 درصد صرف هزینه های سرمایه ای شده است.این دوره مدیریت شهری تاکنون  عملکرد چشمگیری نداشته و با اعداد و ارقام بازی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

چرا اینقدر میزان بدهی ها رشد کرد؟

در این دوره 45 درصد بودجه صرف هزینه جاری و حقوق است و بعد شهردار تهران می‌گوید عمده مگا پروژه ماه شهر نفروشی است

وقتی از بانک تسیهلات دریافت می شود و به موقع پرداخت نمی‌کنند روی آن تسهیلات سود و جرایم می‌آید، مدیریت فعلی تسهیلات گرفته و بیشتر این تسهیلات را صرف حقوق و هزینه های جاری کرده است. من به آقای حناچی توصیه می‌کنم به کتابچه  عملکرد مالی 12 ساله مدیریت قبلی که در پایان دوره کار به  شورای چهارم شهر تهران و همچنین آقایان نجفی و افشانی(که مدتی مسوولیت شهرداری تهران در دوره  شورای پنجم بر عهده داشتند) ارائه  کردیم و تمام عملکرد، دیون و سرمایه‌های بجا گذاشته در آن ذکر شده و  مراجعه کنند. تمام اقدامات آنجا درج شده است. جالب است در این دوره 45 درصد بودجه صرف هزینه جاری و حقوق است و بعد شهردار تهران می‌گوید عمده مگا پروژه ماه شهر نفروشی است. آقای حناچی! من اعلام می کنم که شما در سال 99، 60 درصد درآمد خود را از شهرفروشی تأمین کردید.

از روز اول گفتیم  آماده پاسخگویی به همه ابهامات هستیم

من همین جا دوباره تاکید می کنم که مناظره ای با آقای میرلوحی عضو شورا داشتم و در آنجا  اعلام کردم که وقتی آقای دکتر نجفی بنده را تودیع کرد در دفتر کارش گفتم که ما قصدمان خدمتگزاری به مردم است و هر زمان که احساس کردید خطایی صورت گرفته و یا ابهامی وجود دارد و ما باید آمار بدهیم ما با جان و دل می‌آییم و توضیح می‌دهیم البته جلسه رسمی نبود و صدای ما ضبط نشد. فردای آن روز هم آقای مکارم آمد وهمان جا هم عرض کردم که ما آماده پاسخگویی به همه ابهامات هستیم البته کتاب عملکرد 12 ساله مالی شهرداری را هم به آنها دادیم. همه سوابق موجود است اگر دوستان احصاء کنند و به شما بدهند و شما هم یک کم وقت بگذارید همه چیز روشن می‌شود.

در  دوران قبل ما اصلا حرفی از مدیرت قبل خود نمی زدیم وسعی می کردیم شهر را به بهترین شکل اداره کنیم

می‌دانید چیست؟ در کشور ما اشکالاتی وجود دارد هر مجموعه ای  که می‌آید مدام بنا دارد نیمه خالی لیوان را ببیند و به جای پرداختن به عملکرد خود مدام بر گذشتگان می تازند. این در حالی است که در دوران قبل ما اصلا حرفی از مدیرت قبل خود نمی زدیم وسعی می کردیم شهر را به بهترین شکل اداره کنیم تا مردم رضایت داشته باشند از شما هم می خواهیم بیایید نیمه پر لیوان را ببینید.