رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به نرخ بالای مشارکت زنان در سطوح مدیریتی هلال‌احمر گفت:‌ داوطلبان زن ایرانی در ماموریت‌های امدادی گوناگون در زمان حوادث حضور یافته و این نشان‌دهنده تنوع مهارتی با توجه به جنسیت در امور اضطراری برای زنان است.

به گزارش مرور نیوز، فرح ناز رافع در ارتباط با دوره آموزشی جنیست و تنوع در امور اضطراری که با شرکت نمایندگان جمعیت‌های ملی منطقه خاورمیانه و شمال افریقا در شهر بیروت لبنان برگزار شد،‌ اظهار کرد: تبعیض جنسیتی عامل اصلی کاهش تأثیر و نقش زنان در مأموریت‌های انسان‌دوستانه و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است و هنوز هم دیدگاه‌های سنتی که حتی در خود زنان هم نهادینه شده، یکی از دلایل کاهش حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی است.

وی افزود: همین دلیل باعث شده که زنان بیشتر به عرصه‌های اجتماعی سوق پیدا کنند و البته این موضوع خواست جمعیت هلال‌احمر ایران هم نیز است.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: در همین راستا در حال حاضر با ارائه آموزش‌های تخصصی امداد و نجات به زنان خانه‌دار علاقه‌مند، زنان امدادگر کوهستان، غریق‌نجات و خلبان در قالب تیم‌های توانا در سراسر کشور فعال بوده و همچنین 150 نفر از مدیران ارشد هلال‌احمر از بین 350 نفر از سراسر کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

رافع در مورد برنامه‌های اجرا نشده درباره توانمندسازی زنان در نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال احمر گفت: می‌توان با تدوین مدل‌های کمک‌رسانی در مناطق مختلف به صورت مکتوب نقش مؤثری در فرایند اجتماعی شدن زنان و تهیه دستورالعمل‌های واحد برای تعریف مأموریت‌های مختلف امدادی، اقدامات پیشگیرانه در برابر آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، ایدز، کمک به بازتوانی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار داشت.

وی با اشاره به شرایط دسترسی زنان داوطلب به آموزش‌های امدادی و مهارت‌آموزی گفت: در بیش از 4000 خانه داوطلب در سراسر ایران، زنان مایلند به صورت مستقیم یا از طریق سازمان‌های جایگزین مثل ان‌جی‌اوها به مشارکت در امور عام‌المنفعه دسترسی پیدا کنند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: با پیشنهادهای جمعیت هلال‌احمر ایران مبنی بر مدل‌سازی امداد و آموزش‌های عمومی امداد به نگاه خاص به زنان، کودکان و سالمندان در حوادث و سوانح، بازآموزی هفت اصل اساسی نهضت برای مربیان داوطلب با رویکرد جدید و کاربردی،‌ آموزش‌های زبان‌های منطقه به داوطلبان، همچنین استفاده از داوطلبان محلی از سوی نمایندگان صلیب سرخ و هلال‌احمر دیگر کشورها در دوره‌های مذکور با موافقت و استقبال فراوانی روبه‌رو شده است.

بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر، وی افزود: در این دوره بر اجرای چهار موضوع تعهد، حفظ شأن و کرامت انسانی، مشارکت و دسترسی برابر به اقلام و حفظ ایمنی تأکید دارد. به نحوی که در زمان وقوع هر حادثه‌ای بیش از تأمین مواد غذایی، آب و بهداشت باید مکانی ایمن برای اسکان آسیب‌دیدگان تأمین شود و به حمایت روانی و اجتماعی از آسیب‌دیدگان در زمینه‌های مختلف پرداخت.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در پایان گفت: در این دوره که 24 و 25 آذرماه جاری برگزار شده است، نمایندگان جمعیت‌های ملی ایران، بحرین، یمن، عراق، اردن، فلسطین، لبنان، مصر، تونس و مراکش حضور داشتند و بر موضوع حفظ شأن و کرامت انسانی در توزیع اقلام امدادی با استفاده از داوطلبان آموزش دیده تأکید شد.