سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه حدود ۹۵ درصد کادر بهداشت و درمان واکسینه شدند، گفت: بعید می‌دانم کادر بهداشت و درمان که به طور مستقیم با کرونا در ارتباط هستند در بخش خصوصی و دولتی واکسینه نشده باشند.

به گزارش مرور نیوز، علیرضا رئیسی با حضور در برنامه نگاه یک شنبه شب شبکه یک سیما افزود: در حال حاضر فقط سه شهر در وضع قرمز و بیشتر شهر‌های کشور در وضع نارنجی هستند، یعنی پر خطر می‌باشند که کوچک‌ترین غفلت ممکن است موجب بروز وضع قرمز شود.

آقای رئیسی گفت: سه شهر سلماس در آذربایجان غربی، پارسیان در هرمزگان و قلعه گنج در استان کرمان در وضع قرمز کرونایی قرار دارند و بیشتر شهر‌ها در وضع نارنجی و حدود ۱۶۸ شهر هم در وضع زرد هستند.

وی افزود: در موج چهارم، گونه قالب کرونا از کرونای انگلیسی بود؛ همان ویروسی که کشور انگلیس و سایر کشور‌های اروپایی را دچار مشکل زیادی کرد و در انگلیس با زیرساخت‌های بهداشت و درمان مناسب میزان مرگ و میر را به بالای هزار و ۲۰۰ نفر در روز رساند.

وی با بیان اینکه موج چهارم خیلی سنگین بود تصریح کرد: تجارب ۱۵ ماه گذشته خیلی به ما کمک کرد؛ البته روند واکسیناسیون هم به ما کمک کرد از این جهت که بر اساس اولویت بندی بیشتر کادر بهداشت و در حال واکسینه شدند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه حدود ۹۵ درصد کادر بهداشت و درمان واکسینه شدند، گفت: بعید می‌دانم کادر بهداشت و درمان که به طور مستقیم با کرونا در ارتباط هستند در بخش خصوصی و دولتی واکسینه نشده باشند.

وی افزود: واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان موجب شد این افراد با خیال راحت تری به مقابله با ویروس بروند و اقدامات خوبی انجام دادند.

رئیسی ادامه داد: در اسفند ۹۹ پیش بینی کردیم موج پیش رو بسیار بلند خواهد بود، چون رفتارشناسی این ویروس را داشتیم و قدرت سرایت در کرونای انگلیسی بسیار بالا بود و ما حدس می‌زدیم میزان ورودی به بیمارستان خیلی بالا برود.

آقای رئیسی با بیان اینکه موج چهارم چند کار اساسی انجام شد، گفت: اول اینکه پیش بینی موج چهارم خیلی مهم بود و دوم اینکه عمل‌های غیر اورژانس لغو شد و فرصتی ایجاد کرد تا تخت‌های خالی بیشتری در بیمارستان باشد تا آماده خدمات به بیماران شوند و سوم اینکه بخش بهداشت و درمان سرپایی بسیار فعال شد تا جایی که روزانه بالغ بر ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار بیمار کرونایی را در سطح یک ویزیت می‌کردیم.

وی افزود: اقدام دیگری که در کشور به عنوان یک تجربه خوب باید ثبت شود، راه اندازی درمان سرپایی بود که در قالب بستری موقت توانستیم بسیاری از بیماران را که وضع خوبی داشتند و زود تشخیص داده شده بودند با دریافت دارو‌هایی که باید در بیمارستان می‌گرفتند با مراجعه به بیمارستان دریافت و روز بعد دوباره مراجعه می‌کردند بنابراین توانستیم یک تخت را برای تعداد زیادی از افراد استفاده کنیم.

وی با قدردانی از مردم به خاطر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در ماه رمضان و با اشاره به اینکه ماه رمضان یک فرصت برای کادر بهداشت و درمان بود، ادامه داد: میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شب‌های قدر بسیار خوب بود و همچنین نماز عید فطر هم با نظم خوبی برگزار شد.

وی گفت: در شهر‌های با وضع زرد و آبی نماز عید فطر در فضای بسته با تعداد بسیار محدود برگزار شد ضمن اینکه تهویه مناسب داشت و زمان هم رعایت شد.سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: حدود دو سال می‌شود که بیشتر مراسم معنوی به صورت مجازی برگزار می‌شود و در همین ایام هم خیلی از روضه‌ها و مراسم به صورت مجازی برگزار شده است که استقبال خوبی شده و همچنین صدا و سیما به خصوص مراکز استان‌ها هم خیلی خوب در این زمینه عمل کرده اند.

وی با اشاره به اینکه هنوز موج چهارم کرونا تمام نشده است، ادامه داد: بازوی بالا رونده این خیز بسیار بلند بود یعنی میزان سرایت به صورت آسانسوری بالا می‌رفت و انتهای آن را نمی‌دانستیم، ولی الآن که نگاه می‌کنیم در بیشتر استان‌های کشور قله‌ای که ایجاد شد نسبت به موج‌های قبلی ارتفاع بسیار بلندتری داشت و الآن در شاخه نزولی قله‌ها هستیم، اما اینکه می‌گوییم بیشتر شهر‌های ما در وضع نارنجی هستند یعنی هنوز از میزان پیش بینی شده پایین‌تر نیامده است و البته کوچکترین غفلت موجب می‌شود که این شاخه نزولی متوقف شود و بالا رود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مهمترین کاری که در کشور برای مقابله با کرونا انجام شد تشکیل ستادملی مقابله با کروناست چون از نظر ساختاری همه ارکان نظام در آنجا هستند.علیرضا رئیسی در ادامه برنامه نگاه یک درباره پیش بینی تمهیدات لازم در فصل تابستان افزود: با تحلیل بلندتر و نگاهی به تجارب گذشته چند عامل خطر را می بینم اول موضوع سفرهایی که می توانست در تعطیلات عید فطر اتفاق بیفتد که خوشبختانه مردم بسیار خوب رعایت کردند و تردد جاده ای نسبت به سال گذشته در این ایام 16 درصد کاهش پیدا کرد و دوم موضوع تعطیلات تابستان است که اگر سفرها دوباره شروع شود قطعاً دورهمی و تردد می تواند موجب شیوع بیماری شود و سوم یک هشدار به خصوص به شهرهای جنوبی و شرقی و البته کل کشور می دهم یعنی با گرم شدن هوا و روشن شدن کولرها و بسته شدن پنجره ها موجب می شود که گردش هوا در فضای بسته در صورت رعایت نکردن دستورالعمل ها در دورهمی ها باعث درگیر شدن خیلی از افراد با ویروس کرونا شود.

وی ادامه داد: نکته دیگر انتخابات است و نباید فقط به انتخابات ریاست جمهوری متمرکز شویم چون در این دوره چهار انتخابات انجام می شود به خصوص انتخابات شوراها که در بعضی مواقع محله محور می شود یعنی در روستا و شهرهای کوچک و بزرگ این دورهمی ها و تبلیغات می تواند مشکل ساز شود.

آقای رئیسی گفت: نکته بعدی ویروس جهش یافته است که استان های جنوبی و شرقی کشور را می تواند به شدت تهدید کند و در حال حاضر استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان و خراسان جنوبی جزو استان هایی هستند که روند نزولی آنها چشمگیر نیست و شهرهای آنها در معرض قرمز شدن هستند.

وی تصریح کرد: انگلیس جزو کشورهایی است که از ویروس جهش یافته انگلیسی ضربه های زیادی خورد اما از طرفی میزان قابل توجهی واکسن را تزریق کرده و در این زمینه خیلی مؤثر است و الآن میزان مرگ و میر در این کشور بسیار پایین آمده است اما بسیار می تواند آسیب پذیر نسبت به ویروس های جهش یافته دیگری باشد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تزریق واکسن در شرایط همه گیری به تنهایی ضمانت انتشار و جلوگیری از انتشار ویروس را نمی کند و حتماً باید سایر دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنیم.

وی افزود: برای مدیریت همه گیری تنها یک دستگاه مسئول نیست.

وی عنوان کرد: مهمترین کاری که در کشور برای مقابله با کرونا انجام شد تشکیل ستاد ملی مقابله با کروناست چون از نظر ساختاری همه ارکان نظام در آنجا هستند و با اختیاراتی که دارد به صورت مشترک یک تصمیم گرفته می شود؛ البته در کنار ستاد یک قرارگاه هم تشکیل شد که نهاد عطف بود که در این ساختار ایجاد شد و مصوبات ستاد را قرارگاه اجرا می کند و بسیاری از موفقیت هایی که تاکنون داشتیم نتیجه این همکاری ها بوده است.

آقای رئیسی گفت: زمانی که اعلام می کنیم 70 درصد دستورالعمل ها در یکجا رعایت شده است یعنی اینکه 30 درصد رعایت نشده و تخلف صورت گرفته است و از طرفی هم این 70 درصدی که رعایت کردند افرادی هستند که در این مدت طولانی همواره رعایت کرده اند و افرادی که دستورالعمل ها را رعایت نمی کنند همیشه با آنها مشکل داریم یعنی جریمه در نظر گرفتیم با این شرایط باز هم سفر می کنند.

وی افزود: از ابتدای کرونا تاکنون حدود 8 میلیون جریمه صورت گرفته است ولی فردی هست که بیش از 50 بار مرتکب تخلف شده است.

وی ادامه داد: تاکنون نیروی انتظامی با صحبت از چهار و نیم میلیون مورد که قصد ورود به شهرهای قرمز و نارنجی را داشتند جلوگیری کرده است.

آقای رئیسی گفت: ویروس هست و ضعیف تر نشده و اگر در معرض ویروس قرار بگیرید، مبتلا خواهید شد مگر اینکه قبلاً مبتلا شده باشید یا واکسن تزریق شده باشد که به نوعی بتواند پیشگیری کند.

وی درباره طرح ترافیک هم افزود: بر اساس بررسی ها لغو طرح ترافیک اثر خیلی زیادی در پیشگیری از کرونا ندارد و باید ظرفیت ناوگان متروی تهران بیشتر شود و ممکن است افرادی که نقض قرنطینه کردند از مترو استفاده کنند که بسیار خطرناک است.

جرایم نقض محدودیت کرونا​یی اعمال می شود

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: در کمیته امنیتی اجتماعی مقرر شد جرایم به زودی اعمال شود چون خیلی از افراد نقض محدودیت را انجام می دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دکتر رئیسی در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره دستورالعمل های موجود برای انتخابات هم گفت: باید به فرایند انتخابات نگاه کنیم اول ثبت نام، دوم تبلیغات و سوم روز انتخابات است که کارها پیش بینی شده است.

آقای رئیسی ادامه داد: در ثبت نام ، رعایت شیوه نامه ها خوب بوده است و شاید خیلی از برنامه های داوطلبان در مورد بخش سلامت و مدیریت کرونا باشد و یکی از مهمترین مسئله های مدیریت کرونا، رعایت شیوه نامه هاست یعنی کاندیدا باید دقت داشته باشد که تجمع نباشد ، فاصله گذاری رعایت شود، تهویه مناسب باشد، ماسک استفاده شود، مدت زمان جلسات باید کوتاه و در فضای باز باشد و بیشتر از فضای مجازی و امکانات تصویری و صدا و سیما استفاده کند.

وی گفت: فکر می کنم شاید برای یک کاندیدا بیشترین تاثیر گذاری تعداد افراد نیست بلکه حرف ها و برنامه هاست.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: برای روز انتخابات هم شیوه نامه ها آماده شده است که باید حوزه انتخابیه نزدیک باشد، نیازی به جا به جایی افراد نباشد و در فضای باز باشد.

وی ادامه داد: در موضوع تبلیغات در انتخابات هم از مردم درخواست می کنیم شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

آقای رئیسی درباره سال تحصیلی و برگزاری حضوری یا غیر حضوری امتحانات هم گفت: برگزاری حضوری یا غیر حضوری امتحانات، تصمیم وزارت بهداشت و درمان نیست مثلا آزمون های دانشگاه های علوم پزشکی به صورت غیر حضوری انجام می شود ولی در آموزش و پرورش نظارت تخصصی آنجا وجود دارد و اگر اعلام می کنیم آزمون در تاریخ مقرر به صورت حضوری باشد به این معنی نیست که شخص تصمیم می گیرد.

وی ادامه داد: در پایه نهم و بر اساس استدلال های اموزش و پرورش به خاطر اینکه تعیین رشته دارند و با توجه به اینکه سیستم مجازی مطمئنی وجود ندارد تا حق افراد ضایع نشود موجب شد تا آزمون ها را به صورت حضوری اعلام کنند و پایه دوازدهم یا دیپلم هم به خاطر کنکور است چون معدل در کنکور تاثیر گذار است ، آموزش و پرورش تاکید بر حضوری بودن آزمون ها دارد و در این زمینه شیوه نامه ها را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره استدلال های آموزش و پرورش مبنی بر حضوری بودن آزمون ها هم گفت: کارشناسان آموزش و پرورش اعلام کردند که آزمون ها در مدارس انجام می شود و نیازی به جا به جایی ندارد با توجه به اینکه خیلی از آزمون های کارشناسی ارشد در مراکز استان برگزار می شود و همچنین اگر برخی از آزمون ها مثل کارشناسی ارشد اگر به تعویق بیفتد تداخلی با مورد دیگر ندارد ولی اگر آزمون پایه دوازدهم را تغییر دهیم زمان کنکور را هم باید تغییر بدهیم و این زنجیره دچار اشکال می شود.

وی افزود: برگزاری آزمون حضوری فقط برای پایه نهم و دوازدهم است و بقیه پایه ها به صورت غیر حضوری است.

آقای رئیسی ادامه داد: یک بانک اطلاعاتی وجود دارد که افراد کرونا مثبت در 14 روز گذشته را با لیست شرکت کنندگان در آزمون مطابقت می دهیم تا به صورت جداگانه از آنها آزمون گرفته شود و برای برگزاری آزمون هم توصیه می کنیم فاصله گذاری رعایت و از ماسک استفاده شود، تهویه مناسب باشد و همچنین اگر فردی علائم دارد تب سنجی انجام شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره آزمون دوره های تکمیلی هم گفت: زمان آزمون های کارشناسی ارشد و غیره در ستاد ملی مصوب شد تا تغییری صورت نگیرد چون یکسری از آزمون ها چندین بار به تعویق افتاد که مقرر شد حوزه های امتحانی بیشتر شود و اگر شرایط فراهم شود آزمون برگزار می شود.

وی درباره آخرین اخبار از مبتلایان به ویروس هندی هم افزود: اولین ویروس کرونا از ووهان چین بود که بعد از مدتی دچار جهش شد و تاکنون صدها جهش در ویروس کرونا انجام شده است و جهش هایی که در شاخک های ویروس انجام می شود برای قدرت سرایت و کشندگی بسیار موثر است و جهش های ویروس کرونای انگلیسی، هندی، آفریقایی و برزیلی دقیق در شاخک ها صورت گرفته است که میزان سرایت بسیار بالایی دارد.

آقای رئیسی ادامه داد: در مقابله ویروس جهش یافته انگلیسی، واکسن کووبرکت موثر است.

وی تصریح کرد: ویروس هندی هم در دو استان جنوبی و استان آذربایجان غربی مشاهده شده است که خیلی سریع شناسایی شد و افرادی که وارد شده بودند قرنطینه شدند مثلا یک مورد از افراد که در یکی از استان های جنوبی کشور شناسایی شد از 470 نفر از اطرافیان این فرد هم تست گرفته شد.

وی گفت: در مقابل همه ویروس ها باید شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود:​ دنیا به فناوری ای رسیده است که با شناخت نوع جهش یافته ویروس بلافاصله خط تولید را طوری تغییر می دهد که در برابر جهش موثر باشد.

وی ادامه داد: اصولا در مورد واکسن دو نگاه وجود دارد اول اینکه ما یک ایمنی فردی داریم و یک ایمنی جمعی، در ایمنی فردی زمانی که فرد واکسن می زند در مقابل ویروس ایمن می شود ولی این به تنهایی کافی نیست چون زمانی که یک جمعیت بالای 70 درصد واکسن می زنند زنجیره ویروس قطع می شود بنابراین اگر در قبال یک ویروس در بدن آنتی بادی تولید شود این آنتی بادی می تواند در مقابل یک ویروس دیگر که از جنس ویروس قبلی نیست موثر باشد.

آقای رئیسی گفت: کرونا،​ یک ویروس واکسن پذیر است و قابلیت پیشگیری با واکسن را دارد.

وی افزود: واکسنی در حال تولید در دنیا است که در مقابل همه جهش های کرونا موثر است.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره پراکندگی ویروس هندی و آفریقایی در کشور گفت: در حال حاضر بیشترین نگرانی در استان های جنوبی و شرق به ویژه هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر است که خوشبختانه الان خیلی پراکندگی زیادی ندارد و تاکنون بالغ بر 60 مورد در کشور شناسایی شده است.

وی افزود: یک میلیون دز واکسن کرونا روز یکشنبه وارد کشور می شود و تا دو روز دیگر هم یک و نیم میلیون دز و در هفته بعد حدود دو میلیون دز به دستمان خواهد رسید.

آقای رئیسی ادامه داد: مقرر کردیم تا پایان خرداد بیشتر گروه هدف فاز دو را که شامل سالمندان هستند واکسینه کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: واکسیناسیون افراد بالای 80 سال تقریباً به اتمام رسیده است و افراد باقیمانده هم می توانند در سایت ثبت نام کنند؛ البته سهمیه افراد نمی سوزد.

وی افزود: افراد 80 سال به بالا که هنوز با آنها تماس گرفته نشده در سایت salamat.gov.ir ثبت نام کنند تا با آنها تماس گرفته شود.

آقای رئیسی ادامه داد: از روز یکشنبه گروه سنی 75 سال به بالا را شروع خواهیم کرد و افراد زیر 75 سال صبر کنند تا طی هفته آینده موعد واکسیناسیون آنها را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا عنوان کرد: روز شنبه 15 نفر از افرادی که واکسینه شدند بین 118 تا 119 سال سن داشتند.

وی درباره واکسیناسیون افراد با بیماری های خاص هم گفت: فاز دو واکسیناسیون دارای دو قسمت است بخش اول آن سالمندان هستند که تا 60 سال به بالا ادامه خواهد داشت و بخش دوم فاز دو افراد با بیماری های خاص هستند که شامل افراد سرطانی، پیوندی، دیالیزی، تالاسمی، هموفیلی، ام اس و سایر بیماری هایی که جزو بیماری های خاص هستند می شود که در ادامه فاز دو واکسینه خواهند شد.

آقای رئیسی افزود: اگر بر اساس گروه سنی، افراد 50 سال به بالا را واکسینه کنیم 84 درصد بیماری زمینه ای را پوشش دادیم چون بیشتر بیماری زمینه ای در افراد 50 سال به بالاست.

افراد 18 تا 60 ساله ای که دارای بیماری خاص هستند در اوایل تیرماه واکسینه خواهند شد.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه داد: افراد 18 تا 60 ساله ای که دارای بیماری خاص هستند در اوایل تیرماه واکسینه خواهند شد.

وی گفت: یکی از بهترین نقاط قوت نظام، شبکه سلامت ما در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر است و واکسیناسیون در آنجا بسیار منظم انجام می شود.

آقای رئیسی افزود: در کشور هیچ جمعیت هزار نفری نداریم که یک خانه بهداشت نداشته باشد و این خانه بهداشت به ازای هر 500 نفر یک بهورز دارد و سالمندان هدف توسط بهروز واکسینه خواهند شد و به هیچ وجه مشکلی در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر نداریم.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره واکسیناسیون عشایر هم گفت: عشایر به دو صورت هستند اول عشایری که ساکن و نزدیک یک مرکز بهداشت هستند که طبق گروه سنی واکسینه خواهند شد و گروه دوم که کوچ رو هستند بستگی به این دارد که در حال حاضر در کدام شهر باشند که حتی اگر بین استانی کوچ کنند می توانند مراجعه کنند.

وی گفت: برنامه ای هم داریم که از 15 تیر کل گروه های سنی بالای 50 سال عشایر توسط همکاران وزارت بهداشت واکسینه خواهند شد.

آقای رئیسی درباره ثبت نام بیماران خاص هم افزود: بانک اطلاعات این افراد در بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت و معاونت درمان وزارت بهداشت در دسترس است البته موارد خاص دیگر هم باگواهی و مستندات می توانند به مراکز معرفی شوند و واکسن دریافت کنند.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه داد: در روز شنبه حدود 164 هزار واکسن در سطح کشور تزریق شده است و این ظرفیت ایجاد شده تا روزانه تا 300 هزار واکسن طی اواخر هفته آینده انجام شود و همچنین مراکز تجمیعی مثل ورزشگاه یا سالن های بسیار بزرگ ورزشی را ایجاد کردیم.

وی درباره تجمع در مراکز تزریق واکسن هم گفت:​این تجمعات چند علت داشت اول اینکه معتقدیم مراکز بهداشت و درمان را باید به سایر خدمات اختصاص دهیم و برای واکسیناسیون مراکز تجمیعی ایجاد کنیم.

آقای رئیسی افزود: اطمینان می دهم که واکسیناسیون کشور را تا قبل از پایان سال 1400 بر اساس برنامه ریزی و توان تولید داخل و واکسن های وارداتی تمام کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: دنیا به 16 میلیارد دز واکسن نیاز دارد و شاید حداکثر تولید در سال 2021 حدود 5 تا 6 میلیارد دز باشد، در حال حاضر 84 درصد واکسن های دنیا در پنج کشور تزریق شده است.

وی افزود: مراکز خودرویی و بزرگ برای واکسیناسیون اضافه شده و در سطح کشور 426 مرکز تجمیعی ایجاد شده است که ظرفیت واکسیناسیون را تا آخر هفته آینده روزانه به 300 هزار دز می رساند و برنامه داریم 500 هزار تا یک میلیون دز روزانه واکسیناسیون به شرط تامین واکسن انجام دهیم.

آقای رئیسی ادامه داد: اگر فردی تاکنون به کرونا مبتلا نشده باشد و دز اول واکسن را دریافت کند بعد از یک تا سه ماه فاصله باید دز دوم واکسن را دریافت کند و اگر فردی فقط یک دز واکسن را دریافت کرده است اتفاق بدی برای او نخواهد افتاد فقط سطح ایمنی مورد انتظار واکسن کمتر می شود.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: کل واکسن وارداتی به کشور حدود سه میلیون و یکصد هزار دز بوده است و تا الان هم حدود دو میلیون و دویست هزار نفر واکسن دریافت کرده اند.

وی افزود: واکسن ها دارای دو دز هستند یعنی اگر یک میلیون واکسن وارد می کنیم باید 500 هزار نفر را واکسینه کنیم و بقیه برای دز دوم است و دلیل اینکه تاکنون بیشتر از تعداد مشخص شده واکسن تزریق شده این است که واکسن آسترازنکا فاصله بین دو دز آن سه ماهه است و همه این واکسن آسترازنکا را در دز اول تزریق کردیم چون مطمئن هستیم طی سه ماه آینده دز بعدی واکسن وارد می شود.

آقای رئیسی ادامه داد: برای تک تک واکسن ها،کد ملی وجود دارد و بر روی واکسن ها یک کد 20 رقمی ثبت می شود و امکان وجود یک و نیم میلیون واکسن در ناصر خسرو کذب است.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مسئولان کشور واکسن فایزر دریافت کرده اند؟ گفت: مسئولان کشور تاکنون واکسن نزدند و با اطمینان می گویم رئیس جمهور و بقیه مسئولان واکسن نزدند و امکان ورود واکسن فایزر به کشور بسیار سخت است چون نیاز به نگهداری در دمای منفی80 درجه دارد.

وی افزود: با اینکه جزو کادر درمان هستم ولی تاکنون واکسن دریافت نکردم.

آقای رئیسی درباره واکسن های ارائه شده در ناصر خسرو هم گفت: با اطمینان به مردم می گویم که به این واکسن ها اعتماد نکنید چون حتی اگر واکسن اصلی هم باشد زنجیره سرما در انتقال واکسن بسیار مهم است و این زنجیره سرما حفظ نخواهد شد چون امکانات آن وجود ندارد و یادمان باشد 200 میلیون دز واکسن تقلبی در دنیا وجود دارد.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه داد: سالمندان تا پایان مرداد واکسینه می شوند و جوانان هم با کمی تحمل و رعایت شیوه نامه ها طی دو تا سه ماه آینده واکسن خواهند زد.