رئیس مرکز تحقیقت سیاستگذاری اقتصاد سلامت گفت: همانگونه که یک دولت و حاکمیت پشت سیاست‌های کنترل جمعیت بود الان باید یک حاکمیت و دولت پشت سیاست‌های افزایش جمعیت باشد، با تشویق‌ها و فرهنگ سازی و حمایت‌های مختلف.

به گزارش مرور نیوز، محمداسماعیل اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت شب گذشته در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به اینکه سیاست‌های تحدید جمعیت در خارج از کشور مطرح شد گفت: قرار بود میزان فرزندآوری در کشور به حد جانشینی برسد، اما یادمان رفت که قضیه را رصد کنیم و نرخ باروری از دهه ۸۰ شروع به منفی شدن کرد و کم کم از ۳.۷ به ۳ و ۲.۵ و ۲ رسید و الان دعوا سر ۱.۶ و ۱.۷ است.

مشاور عالی وزیر بهداشت با ابراز تاسف از این که دیگر در فاز جبران جمعیت نیستیم گفت: با وجود این که رهبر انقلاب از دهه ۹۰ به تنهایی شروع کردند به تذکر دادن، اما هیچ خبری نشد و هنوز هم خیلی‌ها هستند که حاشیه‌ها را روشن می‌کنند، اما متن مسئله را خاموش می‌کنند.

اکبری با بیان این که الان بحث جمعیت، سره از ناسره را در بحث علاقه به کشور ایران نشان می‌دهد گفت: متاسفانه گرفتاری‌های ما بیشتر از نفاق‌های درونی است.

خلیل علی‌محمدزاده رئیس مرکز تحقیقت سیاستگذاری اقتصاد سلامت نیز با اشاره به تاریخچه مهار جمعیت کشور بعد از جنگ تحمیلی گفت: ما اواسط دهه هفتاد به همه اهداف کنترل جمعیت رسیدیم و باید طرح کنار گذاشته می‌شد و سیاست تعدیل و تناسب جمعیت را دنبال می‌کردیم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری اقتصاد سلامت گفت: تا الان رهبر معظم انقلاب بیش از ۴۴ بار راجع به مسئله حیاتی جمعیت، تاکید داشته اند و تذکر و هشدار داده اند.

علی‌محمدزاده افزود: الان نرخ tfr ما از ۶.۴ درصد به ۱.۶ درصد رسیده است.

او گفت: سازمان‌های معتبر و مرتبط جهانی اعلام کرده اند که با این روند در سال ۱۴۵۰ بیش از ۵۰ درصد جمعیت ایران سالمند خواهند بود.

رئیس مرکز تحقیقت سیاستگذاری اقتصاد سلامت افزود: همانگونه که یک دولت و حاکمیت پشت سیاست‌های کنترل جمعیت بود الان باید یک حاکمیت و دولت پشت سیاست‌های افزایش جمعیت باشد، با تشویق‌ها و فرهنگ سازی و حمایت‌های مختلف.

علی‌محمدزاده با بیان این که همه کشور‌هایی که نرخ باروری شان افتاده سیاست‌های تشویقی اتخاذ کرده اند گفت: با سیاستگذاری و فهم آن توسط مدیران ارشد و میانی و قانونگذاری و تشویق و حمایت‌های جامع و فرهنگ سازی با کمک رسانه‌ها باید جبران کنیم وگرنه به تعبیر حضرت آقا با شعار و صلوات مسئله حل نمی‌شود.

صادقی مهمان دیگر برنامه هم زوج‌های نابارور را پتانسیل بالقوه افزایش جمعیت دانست و گفت: ما حداقل ۴ میلیون زوج نابارور در کشور داریم که باید برای بچه دار شدن به آن‌ها کمک شود.

رئیس پژوهشگاه و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا گفت: هزینه درمان ناباروری در ایران نسبت به کشور‌های دیگر بسیار کم است، اما به نسبت درامد مردم سنگین است.