حدود یک و نیم میلیون کلاس اولی فرایند ثبت نامشان از امروز آغاز شد.

به گزارش مرور نیوز، در هفته گذشته اعلام شد که ثبت نام دانش آموزان در تمام پایه‌های تحصیلی به جز کلاس اولی‌ها غیرحضوری است. البته غیرحضوری بودن این ثبت نام در عمل چندان نزدیک به واقعیت نیست. این روزها باید والدین با رفت و آمد به مدارس و رو به رو شدن با انواع چالش‌ها غول ثبت نام فرزندانشان در مدارس را بشکنند که البته بیشترین سختی را والدینی که فرزندانشان ورودی پایه جدید هستند (اول، هفتم، دهم) تجربه خواهند کرد و البته آنهایی که با جا به جایی محل سکونت حالا باید به دنبال جای جدید برای تحصیل فرزندانشان باشند. با قوت گرفتن احتمال حضوری شدن آموزش و بازگشایی جدی مدارس حالا والدین بیش از سال گذشته روی انتخاب مدرسه حساس خواهند بود. به اینها اضافه کنید برگزاری آزمون‌های ورودی مدارس مختلف از جمله برخی غیردولتی‌ها، سمپاد و همچنین طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به مدرسه که همگی از همین امروز پروسه‌های خود را کلید می‌زنند.

به طور مشخص از امروز ثبت نام پایه اولی‌ها آغاز شده است. خانواده‌ها برای ثبت‌نام پایه اول در کنار پیش ثبت‌نام، باید مراجعاتی نیز به مدارس داشته باشند. مهمترین دلیل شروع زودهنگام ثبت نام پایه اولی‌ها این است که باید نامشان وارد سامانه شود تا برای غربالگری نیز نوبت دهی صورت بگیرد. امسال حدود یک و نیم میلیون دانش آموز کلاس اولی ثبت نام خواهند کرد. اعلام شده است هیچ مدرسه‌ای خصوصاً برای کلاس اول نباید آزمونی برگزار کند اما می‌دانیم که در حقیقت اینگونه نیست.

در هر صورت اگر فرزند کلاس اولی دارید از طریق سامانه‌های پادا و سیدا از امروز می‌توانید فرزنداتان را ثبت نام کنید. این پیش ثبت نام تا ۲۵ خرداد امکان پذیر است. قرار است تا مردادماه ثبت نام‌ها به پایان برسد. پایه هفتمی‌ها از ۲۲ خرداد تا ۱۵ تیر و پایه دهمی ها از اول تیر تا ۲۵ تیرماه در نوبت ثبت نام خواهند بود. برای پایه اول از ۲۶ خرداد والدین باید آماده باشند تا با ارسال پیامک یا از طریق سامانه نتیجه ثبت نام را دریافت کنند که البته غیرقطعی خواهد بود و منوط به شرکت در طرح غربالگری است. در نهایت تا ۲۰ تیر فرایند مشخص شدن ثبت نام دانش آموزان پایه اول صورت می‌گیرد تا طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به مدرسه کلید بخورد.

در یک جمع بندی والدین دانش‌آموزان باید به ۲ طریق حضوری و الکترونیکی از سامانه پادا و سیدا، فرایند ثبت نام فرزندانشان را به انجام برسانند که قطعاً با انتخاب مدرسه مورد نظر آغاز می‌شود. اگر مدرسه دولتی باشد باید در محدوده آن مدرسه سکونت داشته باشید در غیر این صورت با مشکل در ثبت نام رو به رو می‌شوید. برای مدارس غیردولتی این شرط وجود ندارد.

پیش ثبت‌نام مدارس شاهد نیز به صورت الکترونیکی در سراسر کشور در پایه اول ابتدایی از امروز شنبه اول خردادماه آغاز و تا ۲۵ خردادماه ادامه دارد.

پیش ثبت نام در مدارس شاهد از طریق سامانه سجا به نشانیsaja.medu.ir انجام خواهد شد و خانواده‌ها می‌توانند با ورود به این سامانه نسبت به پیش ثبت نام فرزندان خود در پایه‌های اول ابتدایی، پایه هفتم و دهم، اقدام کنند.

پس از اتمام مهلت ثبت نام، دانش‌آموزانی که امتیاز لازم را کسب کرده‌اند با اطلاع رسانی که از طریق مدرسه صورت خواهد گرفت، برای ارائه مدارک و تکمیل مراحل ثبت نام به مدرسه مراجعه خواهند کرد.