سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: دو واکسن کرونای برکت و پاستور به زودی در جمع ۷ واکسن موجود در دنیا قرار می‌گیرند.

به گزارش مرور نیوز، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص صدور مجوز اضطراری واکسن ها اظهار کرد: با توجه به اینکه دو واکسن پاستور ایران و گروه دارویی برکت ظرف چند ماه اخیر مطالعات انسانی و بالینی شده بودند بنا به دلایل نتایج موفقیت آمیزی که در فاز اول و دوم داشته اند تزریق اولیه در فاز سوم هم نتایج مطلوبی داشته است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: امیدواریم با تصمیم گیری کمیته ملی واکسن کرونا و سازمان غذا و دارو حداقل در گام اول برای مصرف زودهنگام و به صورت داوطلبانه ممکن است در روز‌های آینده بر اساس نتایج اولیه فاز سوم و نتایج مطلوب فاز‌های گذشته برای این دو واکسن مجوز اضطراری ساده شود.

جهانپور بیان کرد: دو واکسن دیگر با عنوان برکت و پاستور به زودی به جمع هفت واکسنی که در دنیا وجود دارند، می پیوندند و طبیعتاً مجوز مصرف استراتژی و عام دریافت خواهند کرد. در هفته‌ها و ماه‌های بعد با واکسن‌های دیگری که در فاز دوم مطالعات بالینی هستند شاهد صدور مجوز مصرف و تولید انبوه آن‌ها تا فصل تابستان و پاییز خواهیم بود.

جهانپور در پاسخ به این سوال که با ورود واکسن‌های ایرانی به شبکه واکسیناسیون، واردات واکسن ممنوع خواهد شد یا خیر گفت: به هیچ وجه این گونه نیست؛ کشور ما بیش از هفتاد و دو میلیون جمعیت دارد و همانطور که اشاره شد برای مقابله با این ویروس باید حداقل ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسینه شوند؛ بنابراین باید ۵۶ میلیون نفر با ۱۲۰ میلیون دز واکسینه شوند این در حالی است که تا آخر تابستان تنها ۵۰ میلیون دوز واکسن ایرانی وجود خواهد داشت که مابقی آن باید از طریق واردات واکسن‌هایی که مجوز دارند تامین شود.

او افزود: برای هیچ واکسنی ممنوعیت ورود نخواهیم داشت، بلکه واردات واکسن از طریق سازوکار کواکس انجام خواهد شد. علاوه بر این، در موسسه رازی شاهد کارآزمایی فاز دوم واکسن کوورازی هستیم و امیدواریم با موفقیت هرچه بیشتر انجام و تا پایان تابستان وارد فاز سوم شود و در نهایت مجوز مصرف و مجوز انبوه را شاهد باشیم. همچنین در مجموعه سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع واکسن فخر را داریم که آن واکسن هم در فاز دوم مطالعات بالینی قرار دارد و در فصل تابستان با پایان فاز سوم وارد مدار تولید انبوه خواهد شد.

جهانپور تصریح کرد: همچنین در شرکت دیگر و در بخش خصوصی واکسن مشترک را که فاز اول مطالعات بالینی خود را در کشور استرالیا طی کرده است از دو روز گذشته وارد فاز دوم کارآزمایی بالینی بر روی ۴۰۰ داوطلب بوده ایم و این واکسن هم تا پایان تابستان وارد فاز دو و سه خواهد شد و در صورت موفقیت آمیز بودن با رقم تولید قابل توجهی که پیش بینی می‌شود، در فصل پاییز به کمپین واکسیناسیون عمومی علیه شیوع ویروس کرونا بپیوندد. طبیعتاً با توجه به نتایج قابل قبول و پیشرفتی که بسیاری از کشور‌ها از واکسن ایرانی نداشتند، درخواست‌هایی برای خرید واکسن‌های ایرانی به صورت رسمی ارائه شده است، اما صادرات واکسن‌های ایرانی زمانی انجام خواهد شد که فرایند واکسیناسیون افراد ایرانی در داخل کشور انجام شود.