بیشترین پرونده در تعزیرات حکومتی مربوط به قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی است که همین امر سبب شد تا مسئولان برای چاره اندیشی گرد هم بیایند باید دید این نشست تاثیر گذار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، لوازم آرایشی و بهداشتی بعد از پوشاک و لوازم الکترونیکی بیشترین پرونده‌های قاچاق را تشکیل داده و در رتبه سوم کالاهای قاچاق قرار دارد در سال 93 نسبت به سال 92، پرونده‌های قاچاق تشکیل شده، 547 درصد افزایش داشته است که بیش از 90 درصد پرونده‌های قاچاق مستقیما در تعزیرات حکومتی رسیدگی می‌شود.

هشدار نسبت به استفاده از لوازم آرایشی قاچاق

بارها متخصصان پوست نسبت به مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق که میزان سرب و آرسنیک آنها بالاتر از حد مجاز است هشدار داد، به طوری که محمد گلشنی  معتقد است ترکیبات سرب و آرسنیک که در داخل کرمهای آرایشی، رژ لب و... به کار رفته است. لوازم آرایشی که از مبادی قانونی وارد کشور می شوند و برچسب وزارت بهداشت را دارند و همچنین تولیدات داخل که با برچسب وزارت بهداشت در بازار مصرفی کشور عرضه می شوند، مشکلی برای استفاده ندارند.

این متخصص پوست و مو به لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق اشاره کرد و گفت: این قبیل کالاها چون از مبادی غیرقانونی وارد کشور می شوند و نظارت و کنترلی بر آنها وجود ندارد، قابل اطمینان برای مصرف نیستند. بنابراین، بهتر است که مردم از محصولاتی استفاده کنند که برچسب وزارت بهداشت را دارند.

وی از رژ لب به عنوان لوازم آرایشی که بیشترین تهدید را برای سلامت مصرف کننده دارد، نام برد و افزود: رژ لب چون همراه با غذا و... خورده می شود، اگر سرب و آرسنیک بهکار رفته در آن بالاتر از حد مجاز باشد، مشکلاتی را به دنبال دارد.

گلشنی تاکید کرد: محصولاتی که برچسب وزارت بهداشت را دارند توسط کارشناسان این وزارتخانه در آزمایشگاههای مجهز آزمایش شده و پس از اینکه اطمینان لازم از مواد بهکار رفته در آنها حاصل شد، مجوز عرضه در بازار داخلی را دریافت می کنند.

وی با عنوان این مطلب که آلودگی لوازم آرایشی و بهداشتی دارای برچسب وزارت بهداشت منتفی است، افزود: بهتر مردم از خرید کالاهای قاچاق و ارزان قیمت به ویژه نوع چینی آنها خودداری کنند.

رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو: ثبت ۹۵ هزار و ۸۸۱ قلم محصول آرایشی و بهداشتی وارداتی

مصطفی اسماعیلی معتقد است: محصولات آرایشی و بهداشتی وارداتی که در کشور نمونه تولید داخل داشته است واردات آنها ممنوع و یا محدود شده و بسیاری از شرکتهای وارداتی برای سرمایه گذاری در کشور اعلام آمادگی کرده اند.

اسماعیلی اظهار داشت: تعداد محصولات آرایشی و بهداشتی وارداتی ثبت شده در این اداره تا امروز ۹۵ هزار و ۸۸۱ مورد است و تعداد منابع ثبت شده نیز هزار و ۷۹۶ مورد بوده است که با برنامه ریزیهای صورت گرفته در این اداره اولویت برنامهها، حمایت از تولیدات داخلی است که تا به امروز حدود هزار و ۸۰۰ واحد تولید کننده فعال و غیر فعال در کشور وجود دارد که آمادگی داریم سرمایه گذاران را برای تولید طبق قوانین حمایت کنیم.

وی گفت: شرکتهای واردکننده نیز برنامه ریزیهای خود را برای سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت خالی شرکت های داخلی برای تولید در کشورمان انجام دهند.

وجود باند قاچاق دختران در آرایشگاهها

علیرضا جمشیدی در نشست «طرح ملی ساماندهی و نظارت بر آرایشگاههای زنانه و لوازم آرایشی و بهداشتی و دارویی سراسر کشور» گفت: بحث قاچاق به گفته مقام معظم رهبری بحث بسیار جدید و مهمی است. اقدامات ناجا در تهران خوب و قوی بود اما با توجه به خبرهایی که اخیرا به ما رسیده باید قبل از رسیدن بارهای قاچاق به تهران، لیست خریدها در انبارها و گمرک و کشتیها بازبینی شود.

وی با اشاره به اینکه به غیر از گمرک شهید رجایی، ۱۲۰ گمرک دیگر وجود دارد، گفت: باید رصدهایمان را قبل از ترخیص کالاها قوی کنیم.

این مسئول عنوان کرد: امروز در اخبار شنیدم که ما دیگر شاهد وجود کالاهای قاچاق در تهران نیستیم در حالی که مواد آرایشی و گوشی های موبایل به وفور به صورت قاچاق در کشور وجود دارد و اگر جایی جمع آوری انجام می شود دلیل نیست که جای دیگری نباشد.

وی با تاکید بر اهداف جلسه ای که امروز در خصوص کالاهای سلامت برگزار شده است، گفت: طبق تحقیقی که صورت گرفته است٬ ۱۰ هزار آرایشگاه غیرمجاز در تهران در حال فعالیت هستند. در این آرایشگاهها هم کالاهای آرایشی توزیع می شود و هم بعضا باندهای فسادی که با رهبریت آرایشگاهها دنبال می شود و حتی دختران را به خارج از ایران می فرستند در تهران به وفور گزارش داریم که مردان کارهای آرایشی را برای زنان انجام میدهند.

جمشیدی عنوان کرد: بحثهای پزشکی که بدون نظارت پزشک در آرایشگاهها دنبال می شود اتفاقات خاموشی است که دختران جوان را هدف قرار دادهاند و امیدواریم در طرح «ساماندهی و نظارت بر آرایشگاههای زنانه و لوازم آرایشی و بهداشتی و دارویی» که به صورت کشوری برگزار می شود، مشکل را کمرنگتر کنیم و اگر نیاز به برخورد بود برخورد جدی انجام بدهیم.

وی به نرخهای بسیار بالای فعالیتهایی که در آرایشگاههای زنانه و مردانه ردوبدل میشود نیز اشاره کرد و گفت: باید نظارت جامعی بر فعالیت و نرخ های آرایشگاهها وجود داشته باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو : ۵۰درصد لوازم آرایشی قاچاق است/ ورود برخی کالاهای قاچاق از گمرک

 رسول دیناروند نیز صبح چهارشنبه در نشست سازمان تعزیرات حکومتی گفت: درباره فرآوردههای آرایشی باید دقت کنیم زیرا بازار جهانی این فرآوردهها حداقل ۴۰۰ میلیارد دلار است چون شرکتهای زیادی در این حوزه فعالیت می کنند و بازار لوازم بهداشتی جدا از لوازم آرایشی است.

وی با انتقاد از اینکه گفته می شود ایران بزرگترین مصرف کننده لوازم آرایشی در دنیا است، گفت: البته رشد مصرف لوازم آرایشی در کشور زیاد است و در خاورمیانه دومین رتبه را داریم که ۲.۵ میلیارد دلار برآورد میشود که از این میزان ۵۰ درصد آن قاچاق است و از راه های غیرمجاز وارد میشود.

دیناروند ادامه داد: قاچاق و تقلب برندهای معتبر محصولات آرایشی به قدری جدی است که برخی از این برندها حتی ۷ نوع تقلبی دارند.

رئیس سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که اقشار متوسط و کم درآمد جامعه هدف محصولات قاچاق آرایشی هستند، گفت: متاسفانه از رنگها و مواد غیرمجاز در این محصولات تقلبی و قاچاق استفاده می شود که سلامت جامعه را تهدید می کند.

وی با اشاره به تاکید رئیس سازمان تعزیرات حکومتی بر نظارت دقیق گمرک ها، افزود: متاسفانه در مواردی خود گمرک مسیر ورود کالای قاچاق به کشور است و این سوال در ذهن تداعی می شود که آیا قاچاقچیها در گمرک هم نیرو دارند. سعی داریم توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی مثل دارو بشود که جلوی قاچاقچیان را بگیریم.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ: فعالیت آرایشگاه‌های زنانه زیر ذره‌بین پلیس

سردار حسین ساجدی نیا همچنین دراین نشست که با محوریت فعالیت آرایشگاه‌های زنانه گفت: در این جلسه مبنا بحث مبارزه با قاچاق کالاست و بهویژه لوازم آرایشی و بهداشتی مجموعه پلیس آمادگی کامل دارد با تعاملات بین دستگاهی در برخورد با قاچاقچیان کالا دخالت و همکاری کند.

وی گفت: در طول سال چندین مرحله آرایشگاهها را به صورت دورهای بازرسی میکنیم میزان تخلفات در آرایشگاههای مجوز دار به مراتب پایینتر است و کمتر با تخلف روبه‌رو میشویم مگر در موارد استفاده از داروهای غیر مجاز و غیر استاندارد از نظر صنفی کمتر شاهد تخلفات هستیم بیشتر تخلفات در آرایشگاههای غیر مجاز انجام می‌شود.

سردار ساجدی نیا تصریح کرد: فروش کالاهای قاچاق در مغازهها و آرایشگاهها برای پلیس معضل است در حالی که ورود این لوازم به خاطر حجم اندکشان بسیار راحت تر است.

وی گفت: ورود این اقلام قاچاق به کشور در انبارهای اطراف تهران با بدترین حالت ممکن دپو میشوند مجموعه پلیس امنیت و پلیس اماکن و پلیس آگاهی به صورت ویژه این کالاهای بهداشتی و آرایشی قاچاق را رصد می‌کنند و جلوی ورود شان به بازار برای مصرف را میگیرند.

ساجدی نیا به تعامل بین بخشی در امر مبارزه با قاچاق کالا به ویژه کالاهایی که با سلامت افراد طرف هستند اشاره کرد و گفت: خواهش میکنم آرایشگاه های غیرمجاز حتما نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند هر آرایشگاهی که خارج از حوزه و مجوز قانونی فعالیت میکند با جدیت با آن برخورد شود و برخورد بازدارنده باشد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: بازرسی در غیر زمانکاری باید انجام شود برنامه ما این است بعد از ظهر ها هم بازرسی کنیم که هیچ تخلفی انجام نشود مجموع پلیسهای تخصصی این آمادگی را دارد که با تعزیرات همکاری کند تا جلوی این تخلفات که سلامت خانمها و جوانان را تهدید میکند را بگیریم.

ساجدی نیا درباره فعالیت‌های غیر مجاز آرایشگاهها در شبکههای اجتماعی گفت: از ماه پیش پلیس اماکن و پلیس فتا فعالیت آرایشگاه ها را در فضای مجازی رصد میکنند و با آنها برخورد خواهند کرد.

فرمانده انتظامی تهران گفت: انجام تتو و خالکوبی در آرایشگاهها غیر قانونی است و در حوزه وزارت بهداشت است ما برخورد می کنیم اما وزارت بهداشت هم باید ورود کند. در بحث مدلینگ هم بسیار فعالیت های خوبی انجام شده و برخورد با متخلفان در این حوزه ادامه دارد.