مشکلات منطقه 17 تهران روی میز بررسی شورای شهر تهران قرار گرفت.

به گزارش مرور نیوز، پورعباسی دبیر دبیران شورایاری منطقه 177 تهران صبح امروز با حضور در صحن علنی شورای شهر با اشاره به مشکلات این منطقه گفت: بودجه اختصاص یافته به منطقه 17 تنها برای نگاهداشت منطقه است و فاصله شمال و جنوب همچنان به قوت خود باقی است.

وی گفت: خواهش می کنیم برای حل معضل راه آهن که هشت سال میلیاردها تومان بودجه شهری را گرفته، دولت و مجلس تعامل کنند. راه آهن منطقه را به دو تکه تبدیل کرده و انشقاق اجتماعی ایجاد کرده است.  منطقه 17 از تعدد فضاهای بی دفاع شهری رنج می برد. برخی از محلات حتی یک متر هم فضای سبز ندارد.

پورعباسی با اشاره به سه راه آذری و پاسگاه نعمت آباد به عنوان ورودی منطقه عنوان کرد: این محدوده با سه منطقه درگیر است که باید با پل های روگذر و زیرگذر ساماندهی شود.

دبیر دبیران شورایاری منطقه 17تهران از تعدد زورگیری و خفت گیری در منطقه هشدار داد و گفت: در محله زمزم 4 قهوه خانه وجود دارد که جوانان را تهدید می کند.

در ادامه این گزارش، رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به بازدیدهای متعددش از منطقه 17 گفت: متاسفانه تعداد قهوه‌خانه‌ها در این منطقه بسیار زیاد است به گونه‌ای که در یک بازدید چند ساعته ما با 300 قهوه‌خانه در این منطقه روبه‌رو شدیم که باید این مساله ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه تعدادی از محلات این منطقه، سرای محله ندارند اما تعداد زیادی قهوه‌خانه در آن وجود دارد، افزود: این قهوه‌خانه‌ها موجب می‌شود تا قشر جوان جذب آسیب‌های اجتماعی شده و انتظار داریم مسوولان امر نسبت به ساماندهی این مراکز اقدام کنند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به عدم رعایت حریم دکل‌های فشار قوی در این منطقه نیز گفت: متاسفانه ساختمان شهربانو این منطقه سال‌هاست که رها شده و حتی مورد بهره برداری نیز قرار نگرفته است.

در ادامه، محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه اگر این مشکلات در شمال تهران بود، به سرعت حل می‌شد، گفت: جای سوال است که اگر درصدی از مشکلات منطقه 17 را در منطقه شمال داشتیم، باز هم این مشکلات باقی می‌ماند؟.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه اشکال عمده محروم ماندن این منطقه این است که ساکنان محلات جنوبی تهران ذی‌نفوذ نیستند گفت: مشکل اینجاست که مسوولان در مناطق جنوبی زندگی نمی‌کنند که این مشکلات را ببینند و برای حل آن چاره‌ای بیندیشند.

همچنین علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه هرکسی شهردار منطقه 17 می‌شود به سرعت پله‌های ترقی را طی می‌کند، خطاب به عباسی شهردار منطقه گفت: کاری که برای خداوند انجام شود، قطعا دیده می‌شود، اما مشکل منطقه 17 اعتبار نیست، بلکه تخصیص اعتبار است چرا که ما بودجه تامین می‌کنیم اما شهرداری در تخصیص کوتاهی می‌کند که باید این مساله حل بشود البته باید شورا در این مساله نیز نظارت لازم را داشته باشد.

همچنین احمد مسجدجامعی با بیان اینکه باید یک نفر از اعضای شورای شهر تهران برای حل مشکل راه‌آهن خط تهران ـ تبریز انتخاب شود ادامه داد: ابوالفضل قناعتی بچه محله منطقه 17 است و بهتر است این فرد برای پیگیری مشکلات این محل انتخاب شود.

وی با اشاره به اختلاف شرکت راه‌آهن و شهرداری در مورد کاربری زمین خط راه‌آهن تهران تبریز گفت: این مساله املاک نجومی نیست که بخواهیم بر روی آن حساس باشیم بلکه شهرداری اگر کوتاه بیاید به جایی برنمی‌خورد و بهتر است شهرداری اجازه یک کار بزرگ را بدهد چراکه در منطقه 17 با کارهای کوچک شاهد بهبود اوضاع نخواهیم بود و باید کارهای بزرگی در راستای محرومیت زدایی انجام بگیرد.

در ادامه مجتبی شاکری رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران نیز با اشاره به بازدیدهای اخیرش از این منطقه گفت: منطقه 17 ، 4000 شهید تقدیم کرده است و رتبه اول تعداد شهدا را در بین مناطق دارد و جای سوال است که چرا این افراد باید برای جان دادن در خط مقدم باشند اما در بودجه برای‌آنها کم گذاشته می‌شود و باید در بودجه‌ریزی‌ها به این مساله دقت کنیم.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه این منطقه 4000 شهید داده اما از امکانات اولیه برخوردار نیست، اظهار کرد: تعداد زیاد قهوه‌خانه‌ها در این منطقه سوال‌برانگیز است و باید جلوی آنها را از الان بگیریم نه اینکه بعدا برای حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بودجه تعیین کنید.

 معصومه آباد با بیان اینکه حل برخی از مشکلات این منطقه کار سخت و پیچیده‌ای نیست، گفت: در شورای شهر سوم مصوبه‌ای داشتیم که براساس آن حمام‌های قدیمی باید با تغییر کاربری به فضای تفرجگاهی تبدیل می‌شدند اما این مهم محقق نشد.

وی با اشاره به فضاهای گسترده بی‌دفاع شهری در این منطقه ادامه داد: سال گذشته مفقود شدن دختری 4 ساله گزارش شد که این حادثه در فضای بی‌دفاع شهری رخ داده بود و تاکنون نیز اطلاعی از سرانجام این فرد یافت نشده است و باید بگویم که حل مشکل فضاهای گسترده بی‌دفاع شهری در این منطقه کار سختی نیست که نیاز به ارتباطات بین بخشی داشته باشد.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه باید نقش دولت و همه دستگاه‌های مربوط در عقب‌ماندگی منطقه 17 دیده شود، گفت: متاسفانه شاهد هستیم که بودجه‌ها به منطقه 17 تخصیص داده نمی‌شود و این در حالی است که شورای شهر نیز باید بر تخصیص اعتبارات به مناطق کم‌برخوردار به شهرداری تاکید کند.