با وجودیکه کلیات طرح رتبه بندی معلمان چند وقتی است که به تصویب مجلس رسیده است و درحالیکه وزیر آموزش و پرورش وعده داده بود از ابتدای سال، رتبه بندی آنها براساس همین طرح اجرایی می شود اما، هنوز نه خبری از اصلاح طرح مجلس و ابلاغ آن وجود دارد و نه از رتبه بندی جدید معلمان مشاهده می شود!

به گزارش مرور نیوز، سالهاست که معلمان خواستار آن هستند که به جای رتبه بندی، درست مثل سایر کارکنان دولت حقوق و مزایا دریافت کنند. خواسته ای که در نهایت در این دوره از مدیریت آموزش و پرورش منتهی به تدوین طرحی جدید برای رتبه بندی معلمان و ارسال آن از سوی دولت به مجلس برای تصویب شد. با این وجود و درحالیکه کلیات طرح رتبه بندی معلمان چند وقتی است که به تصویب مجلس رسیده است و درحالیکه وزیر آموزش و پرورش وعده داده بود از ابتدای سال، رتبه بندی آنها براساس همین طرح اجرایی می شود اما، هنوزمعلم ها از این مساله شکایت دارند که چرا هنوز نه خبری از اصلاح طرح مجلس و ابلاغ آن وجود دارد و نه خبری از رتبه بندی جدید معلمان به چشم می خورد!    

بر اساس صحبت های فرهنگیان سال ۹۴ تا ۹۸ فوق العاده شغل که به همه کارمندان کامل پرداخت میشد به عنوان رتبه بندی در بین معلمان تقسیم بندی  شده بود؛ سرانجام در اسفند ۹۸ به صورت کامل پرداخت شد. در ابتدای سال ۹۹ باتوجه به تجزیه رتبه بندی قبلی، مقرر شد تا رتبه بندی جدیدی با عنوان جیره بندی فوق العاده ویژه مد نظر قرار گیرد. اما این پایان راه نبود، در سال ۱۴۰۰ به دلیل تورم افسار گسیخته، همزمان با آنکه کارمندان دولت به دنبال دریافت فوق العاده خاص بودند، این بار نیز برای جبران این تورم برای معلمان، رتبه بندی سوم  معلمان در قالب  لایحه ای در صحن مجلس مطرح و کلیات آن به تصویب رسید. گرچه به اعتقاد معلم ها، به این لایحه نیز انتقادهایی جدی وجود دارد.

باز هم اعتراض!

 معلمان می گویند تنها راه حلی که برای جلوگیری از رتبه بندی های ناعادلانه وجود دارد این است که نظام رتبه بندی طبق سند تحول و جداسازی نظام پرداخت همانند هیئت علمی ها ایجاد شود تا معلم از قانون خدمات کشوری خارج شده و دچار سردرگمی های آن، به اسم رتبه بندی نشود.

محمد داوری، فعال صنفی و دبیر باسابقه مدارس پایتخت در نقد این لایحه و موضوع رتبه بندی معلم ها گفت:  همانطور که بارها اعلام شده، معلم های کشورمان انتقادهایی جدی به لایحه رتبه بندی دارند و حتی طی نامه ای به مجلسی ها مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد را اعلام کرده اند. 

وی افزود: مهمترین خواسته آنها این بوده که در اجرای نظام رتبه بندی معلمان کف حقوقی متناسب، جلوگیری از سابقه محوری در اخذ رتبه ها و نظام پرداختی جدا، مشابه نظام پرداختی اعضای هیات علمی دانشگاهی مد نظر گرفته شود. جزئیات درخواست معلمان به قرار زیر است:

به گفته وی آنها در این نامه خواستار اعمال 4 محورکلی مد نظر معلمان در لایحه در دست بررسی مجلس شده اند. مواردی شامل: جلوگیری از سابقه‌محوری در اخذ رتبه‌ها و حذف شرط دوسال سابقه برای ورود به رتبه‌بندی، تغییر نحوه افزایش حقوق از ضریب درصدی به امتیاز مکتسبه، تا افزایش حقوق هر رتبه با توجه به شایستگی‌ها صورت پذیرد، در نظر گرفتن ۸۰ درصد اعضای هیئت علمی مطابق رتبه‌بندی طبق سند تحول در بازه ۳ ساله و بالاخره ایجاد نظام پرداخت جدا همانند اعضای هیات علمی( چرا که قانون خدمات کشوری پاسخگوی اجرای نظام رتبه بندی طبق سند تحول نیست).

وی افزود: در واقع ما معتقدیم که معلمان باید یک حقوق کف داشته باشند و رتبه بندی آنها در قالب تشویقی به این افراد داده می شود چون نمی شود اگر کسی نتوانست یا نخواست که به رتبه های بالاتر راتقاء پیدا کند، حقوق و مزایا نداشته باشد!

داوری با ذکر اینکه هم اینک نظام رتبه بندی داخلی آموزش و پرورش ایراداتی جدی دارد گفت: مترو معیاری که امروز برای رتبه بندی معلم ها در نظر گرفته می شود به هیچ عنوان علمی و قابل قبول نیست. برای همین فرهنگیان و معلم ها خواستار تعیین چارچوب های جدیدی برای این رتبه بندی ها هستند.   

با این وجود محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش به نظر می رسد همچنان مخالف این اظهار نظر معلمان باشد کمااینکه چند روز قبل در سخنانی گفته بود: فرهنگیان با مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری توانایی یکسان ندارند برای همین رتبه بندی فرهنگیان می خواهد معلمان را متناسب با ظرفیت‌ها و تحرک علمی‌شان، شبیه قوانین دانشگاه‌ها، رتبه‌بندی کند. 

وی با ذکر اینکه هدف از رتبه بندی معلمان امتیاز بندی آنها نیست گفت : هدف ما ارتقای صلاحیت ها آنهاست. وی همچنین اعلام کرده بود که اجرای رتبه‌بندی از ابتدای فروردین۱۴۰۰پیش‌بینی و منابع مورد نیاز بر اساس این لایحه در بودجه ۱۴۰۰ اختصاص داده شده است. 

با این وجود تا این لحظه هنوز نتایج این رتبه بندی در پرداخت حقوق معلمان تاثیری نداشته است که همین یکی از مهمترین دلایل اعتراض معلمان به آموزش و پرورش است. همچنین چندی پیش محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفته بود رتبه بندی معلمان فقط مربوط به معلمان شاغل است و شامل بازنشستگان نمی شود. این در حالی است که پیش از این یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که رتبه‌بندی معلمان باید شامل حال کلیه فرهنگیان شاغل و بازنشسته و کلیه واحدهای آموزش و پرورش اعم از اداری و آموزشی شود. این سخنان وزیر در مورد رتبه بندی هم منتقدانی داشت ؛ چنانچه علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس در واکنش به سخنان حاجی میرزایی با بیان اینکه دلیلی بر کارآمدی معلمان با سابقه از معلمان جدید تحصیل کرده در دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد گفت: معلمان تازه وارد و نومعلمان از بدو ورود شامل طرح رتبه بندی می شوند. وی همچنین براین نکته نیز تاکید کرده که پرسنل ستادی آموزش و پرورش که تدریس دارند و معلم هستند نیز شامل رتبه بندی می‌شوند و این مسئله نباید برای معلمان شاغل در کادر اداری آموزش و پرورش نگرانی ایجاد کند. 

نگرانی معلمان

لایحه رتبه بندی معلمان طی هفته های گذشته در کمیسیون آموزش مجلس به تصویب رسید. بر اساس مصوبه این کمیسیون قرار است این لایحه به صورت دو شوری در مجلس بررسی می‌شود. با این اقدام کمیسیون آموزش اگر پیش از پایان دولت دوازدهم این لایحه به تصویب نرسید نیازی به ارجاع دوباره آن به دولت نیست.

همچنین هفته گذشته جلسه ای با حضور وزیر آموزش و پرورش و فراکسیون فرهنگیان مجلس برگزار شد و نتیجه این جلسه این بود که نظام رتبه بندی معلمان باید جدا از قانون مدیریت خدمات کشوری قلمداد شده و به صورت یک نظام مجزا در نظر گرفته شده و بر اساس نظام همسان که در دانشگاه ها اجرا می شود به اجرای درآید. همچنین براساس دیگر نتایج این مذاکرات، باید مبنای لایحه رتبه بندی براساس مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم واستاد معلم انجام شود.

با این حال تعلل نمایندگان مجلس در تصویب این لایحه باعث افزایش نگرانی معلمان شده است. بسیاری از معلمان نگران این موضوع هستند که دولت آینده توجهی به اجرای این لایحه نداشته باشد گرچه گروهی دیگر نیز براین باورند که وزیر بعدی برای به دست آوردن دل معلمان نیز که شده، حتما در اولین فرصت این لایحه را اجرا خواهد کرد!. 

لایحه، در زمین دولت بعدی! 

به هر تقدیرطرح رتبه بندی معلمان که قرار بود فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود به خاطر طولانی شدن  پروسه تدوین و تصویب آن در دولت و مجلس همچنان معلق مانده است چرا که به گفته کرسی نشین های خانه ملت این لایحه ایرادهایی جدی دارد. یکی از این ایرادها این است که به اعتقاد نمایندگان مجلس  طرح رتبه بندی معلمان باید در ابتدای شروع دولت دهم آغاز می‌شد، اما هم اکنون یک لایحه حداقلی که پر از ایراد بوده، تقدیم مجلس شده است. با این حال همزمان با روز معلم محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین مالی اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد. او در توئیتی نوشت: با تأمین مالی صورت گرفته پس از تصویب لایحه رتبه بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان سازی از اول فروردین 1400 اجرایی می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر به هنگام تصویب لایحه بودجه کل کشور اعلام کرده بود مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در ارتباط با رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منظور شد که جای هیچ نگرانی نیست.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا دولت آینده، چه برخورد و واکشنی نسبت به این لایحه خواهد داشت؟ آیا آن را بایگانی خواهد کرد یا به سرعت آن را پس از تصویب ابلاغ می کند؟! سوالی که به نظر می رسد برای یافتن پاسخ آن حداقل باید چند ماهی معلمان منتظر بمانند.