وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: طبق قانون پرداخت ۲۰ درصد حق السهم کارفرمایی قالیبافان توسط دولت تأمین می شود و در سال های بعد این حکم در صورت تأمین اعتبار قابل انجام است.

به گزارش مرور نیوز، محمد شریعتمداری در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس و در پاسخ به سوال نماینده تبریز درباره علت تضییع گسترده حقوق قالیبافان و بافندگان فرش و قطع بیمه آن ها گفت: ابتدا از نمایندگان که در جریان تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰ توجه ویژه ای به بخش رفاه محرومان، مستضعفان و بازنشستگان داشتند تقدیر و تشکر می کنم. تعیین ردیف برای پدخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی کار ارزشمندی بود که از فشار بی امان روی بازنشستگان تا حدی کاست. با توجه اینکه شاید این آخرین جلسه مجلس باشد که من در خدمت شما هستم همچنین از همکاری صمیمانه کمیسیون اجتماعی، اعضای هیأت رئیسه و کمیسیون های بهداشت، برنامه و بودجه و اقتصادی نیز تشکر می کنم.

وی افزود: هر چه ما از این اقشار همراه تولید کشور خصوصا جامعه هنرمندان و قالیبافان تشکر کنیم کم است. در قانون مصوب مجلس پیش بینی هایی برای آن ها صورت گرفته و براساس بیمه قالیبافان تکلیفی بر عهده ما گذاشته شده است، اما نمایندگان لازم است به متن قانون توجه کنند. طبق قانون پرداخت ۲۰ درصد حق السهم کارفرمایی قالیبافان توسط دولت تأمین می شود و در سال های بعد این حکم در صورت تأمین اعتبار قابل انجام است.

وزیر کار با بیان اینکه خدمات ارائه شده باید در چارچوب منابع باشد، گفت: سازمان تأمین اجتماعی تا پایان سال ۹۹، ۴۳۷۴ میلیارد تومان از ذخایرش را در همین راستا هزینه کرده است. از طرفی ما ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکاریم که این موضوع در بودجه ۱۴۰۰ مورد توجه مجلس قرار گرفت اما مجموعه این ها صندوق را با بدهی مواجه می کند.

شریعتمداری با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی از هر گونه پرداخت بدون پیش بینی منع شده، یادآور شد: ما مفتخریم که علیرغم عدم تأمین منابع و ایجاد پرونده برای مدیران از سوی دستگاه های نظارتی برای قالیبافان پرداخت مازاد داشتیم تا آن ها با مشکل مواجه نشوند. این ها افرادی زحمت کش و پرکارند. ما در بخشنامه صادره اجازه دادیم تا سه ماه بعد از عدم پرداخت بیمه نیز بیمه آن ها برقرار بماند و قطع نشود اما باز هم اگر تخلفی در این زمینه صورت گرفته باشد به آن رسیدگی خواهیم کرد.