مشاور اجرایی معاونت انتظامی نظام پزشکی تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حکم انتشار تصویر بیماران در فضای مجازی چیست؟ متذکر شد: به طور کلی گذاشتن تصویر ممنوع است و ما اصلا مجوز تصویر نمی‌دهیم.

به گزارش مرور نیوز، رحمت الله توکل در خصوص این موضوع که تعدادی از پزشکان عکس و فیلم‌هایی از عمل جراحی بیمار در فضای مجازی منتشر می‌کنند، توضیح داد: ما اطلاعیه‌ای رسمی صادر کردیم مبنی بر اینکه هر گونه تبلیغ در فضای مجازی و غیر مجازی نیاز به اخذ مجوز از سازمان نظام پزشکی را دارد.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی بر اساس قوانین و مقررات بالا دستی یک گروه ۹نفره دارد جهت دادن مجوز تبلیغات به افراد شرکت کننده که آن گروه ۹ نفره همه از اعضای سازمان نظام پزشکی نیستند و برخی از آن‌ها در وزارت ارشاد، شهرداری‌ها و قوه قضائیه فعالیت دارند.

مشاور اجرایی معاونت انتظامی نظام پزشکی تهران بیان کرد: هر کس به ما اعلام کند که پزشکی با کلمه دکتر در اینستاگرام عضویت دارد و کارهای تبلیغاتی در زمینه‌های بهداشتی، درمانی، آموزشی و پزشکی انجام می‌دهد و مجوز نداشته باشد از نظر ما متخلف است و برای او پرونده تشکیل می‌شود و معمولا بار اول تعهد می‌دهند که تبلیغات را به غیر از پاک کردن کاملا محو کنند و اگر این کار را نکنند بار اول برای آن‌ها بند ب و ج اجرا می‌شود و اگر تکرار کنند ممکن است به محرومیت منجر شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر پزشکی مجوز داشته باشد و تصویر بیمار را صفحه خود منتشر کند، برای شکایت باید به شما مراجعه شود؟، اظهار کرد: بله، برای شکایت باید به ما مراجعه شود.

مشاور اجرایی معاونت انتظامی نظام پزشکی تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه حکم این کار چیست؟، متذکر شد: به طور کلی گذاشتن تصویر ممنوع است و ما اصلا مجوز تصویر نمی‌دهیم و اگر بخواهیم برای فضای مجازی مجوز دهیم هم بسیار محدود است و پزشک فقط می‌تواند بدون گذاشتن تصویر کار خودش را معرفی کند و گذاشتن تصاویر صورت و بدن حتی با اجازه مریض به دلیل مسائل اجتماعی ممنوع است چرا که اینستاگرام فقط مختص بزرگسالان نیست و ممکن است کودکان هم وارد آن شوند و به همین دلیل از نظر اخلاقی این کار ممنوع است و اگر رعایت نشود بار اول توبیخ با درج در پرونده و بار دوم محرومیت ۳ ماهه، ۶ ماهه، یکساله و حتی در بعضی موارد ۳ ساله هم داشته ایم.