عاطفه عابدینی افزود: کرونای دلتا در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد و به نظر می رسد که از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه، اولین موارد این نوع ویروس شناسایی شده، اما به تدریج افزایش یافته است.

به گزارش مرور نیوز، عاطفه عابدینی پس از بازدید از روند خدمت رسانی به بیماران کووید ۱۹ استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: چهارشنبه صبح به استان سیستان و بلوچستان سفر کردیم و برنامه داشتیم که روز اول در زاهدان و روز دوم در چابهار و ایرانشهر بازدید داشته باشیم، اما برای ساماندهی بیشتر امور، دو روز را در زاهدان ماندیم و این هفته به ایرانشهر و چابهار سفر می کنیم.

کرونای دلتا در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد

وی افزود: کرونای دلتا در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد و به نظر می رسد که از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه، اولین موارد این نوع ویروس شناسایی شده، اما به تدریج افزایش یافته است. یکی از مهمترین مشکلات ما در استان سیستان و بلوچستان، اقبال و اشتیاق بسیار کم از سوی مردم نسبت به سایر مناطق کشور برای واکسیناسیون است.

عابدینی ادامه داد: در گروه های سنی که واکسیناسیون آنها اعلام شده مانند بالای ۸۰ و ۷۵ و ۷۰ سال اگر مراقبین و کارشناسان بهداشتی به درب منازل مردم مراجعه نکنند، برخلاف سایر مناطق که مردم به مراکز واکسیناسیون مراجعه می کنند، اقبالی از سوی مردم برای تزریق واکسن وجود ندارد و با اینکه مراقبین و کارشناسان بهداشتی برای واکسیناسیون به درب منازل مردم در این استان مراجعه کرده بودند، اما باز هم ۵۰ درصد از افراد واجد شرایط، واکسن تزریق کرده بودند.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ تاکید کرد: برای افزایش اقبال و اشتیاق مردم در استان سیستان و بلوچستان، مقرر شد که اقداماتی از جمله تبلیغ و تشویق مردم از سوی ائمه جمعه و صدا و سیما انجام شود تا شاهد افزایش تزریق واکسن کرونا باشیم.

رعایت پایین پروتکل های بهداشتی در سیستان و بلوچستان

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی تصریح کرد: متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی در استان سیستان و بلوچستان خیلی پایین است، البته شاید مقداری از این رعایت اندک به دلیل وضعیت اقتصادی باشد، اما مهمتر از آن، این است که مردم به استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری، باور ندارند.

عابدینی گفت: چهارشنبه هفته قبل از مرکز واکسیناسیون ولایت در زاهدان بازدید کردیم و امر واکسیناسیون با ساماندهی خوبی در حال انجام بود، اما تعداد افرادی که برای تزریق واکسن مراجعه کرده بودند، کم بود. بعد از بازدید از این مرکز نیز به مرز میرجاوه رفتیم.

مرزهای غیررسمی و ورود اتباع غیرقانونی

وی با بیان اینکه مشکل این استان وجود مرزهای غیررسمی و ورود اتباغ خارجی به صورت غیرقانونی است که نمی توان جلوی آن را گرفت، خاطرنشان کرد: همکاران بهداشتی ما در مرزهای رسمی این استان از جمله مرز میرجاوه حضور دارند و تست های سریع کرونا از اتباع خارجی و افرادی که به پاکستان رفت و آمد دارند، می گیرند، اما در مرزهای غیررسمی ممکن است خیلی از افرادی که به صورت غیرقانونی وارد می شوند، بیمار باشند و این افراد از طریق رفتن به کرمان، در کل ایران پخش می شوند که مشکل بسیار بزرگی است که در این زمینه، هماهنگی هایی با استانداری و نهادهای نظامی و انتظامی برای تشدید نظارت ها بر مرزهای غیررسمی داشتیم.

عابدینی گفت: پس از بازدید از مرز میرجاوه، از مراکز درمانی زاهدان بازدید کردیم. در شهر زاهدان سه بیمارستان وجود دارد که در یکی از آنها ۱۳۴ بیمار، در یکی دیگر ۱۰۵ و در دیگری ۵۰ بیمار کووید۱۹ بستری بود و دو مرکز تزریق رمدسیویر سرپایی یا مراکز بستری موقت فعالیت داشت که در این سفر تصمیم به راه اندازی یک مرکز دیگر را نیز اتخاذ کردیم.

در زاهدان کمبود نیروی متخصص نداریم

وی بیان کرد: خوشبختانه در شهر زاهدان شاهد کمبود نیروی متخصص نبودیم و در این شهر ۳ فوق تخصص ریه، ۴ فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه و تعداد زیادی متخصصان عفونی فعالیت دارند، اما ممکن است از نظر کادر پرستاری، کمی مشکل وجود داشته باشد که به مدیریت نیروی انسانی نیاز است.

رفع کمبود تجهیزات و دستگاه های کمک تنفسی در زاهدان

دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹، با بیان اینکه در زاهدان از نظر تجهیزات و دستگاه های کمک تنفسی اصلا کمبودی وجود ندارد، یادآور شد: خوشبختانه میزان دارو هم در این شهر، مناسب بود و مقرر شد، در این هفته مواردی از جمله کیت های تست به این استان ارسال شود که برطرف شد.

عابدینی در پاسخ به شایعاتی مبنی بر عدم وجود فضا برای بیماران کووید۱۹ فوت شده در زاهدان، گفت: این اظهارات شایعه و سیاه نمایی بود. ساعت ۸ شب به آرامستان زاهدان یا بهشت محمد رفتیم و دیدیم که اصلا اینگونه مطالبی که گفته شده صحبت ندارد و شلوغی و تراکم و مشکلی در این آرامستان ندیدیم و با رعایت پروتکل های بهداشتی، دفن بیماران در فضایی مناسب در حال انجام بود که البته جا دارد به خانواده های این بیماران تسلیت بگویم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر گروهی که ما را همراهی می کردند، دکتر حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز چهارشنبه شب به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد و جلسه ستاد بحران را تشکیل دادیم و این جلسه تا نیمه های شب به طول انجامید که تقسیم کارها با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد و پنج شنبه هم از دو مرکز بهداشتی بازدید کردیم.

ایرانشهر با کمبود تخت بستری مواجه نیست

دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ در ادامه تصریح کرد: در ایرانشهر، تعداد تخت بستری و بخش مراقبت های ویژه در حال حاضر با کمبود روبرو نیست و ظرفیت خالی نیز وجود دارد، اما استان سیستان و بلوچستان، مساحت بسیار زیادی دارد و شهرها فاصله زیادی با یکدیگر دارند و شاید نیاز باشد که مراکز بهداشت یا درمانی شهرها را بیشتر تقویت کنیم و هفته آینده مجددا به این استان سفر و وضعیت را بررسی خواهیم کرد.

مردم سیستان و بلوچستان باید همکاری کنند

عابدینی گفت: وضعیت کنونی استان سیستان و بلوچستان علاوه بر انجام اقداماتی از سوی دولت، نیازمند همکاری بیشتر مردم است. از چند روز پیش دستور بسته شدن بازار محلی و سنتی زاهدان صادر شده بود، اما مردم همکاری نکرده بودند که البته این کار انجام شد، اما نیاز است که مردم در تزریق واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی، مشارکت بیشتری داشته باشند.

ترددهای بین استانی در جنوب و جنوب شرق کشور کنترل شود

وی تاکید کرد: به نظر می رسد که باید رفت و آمدها و تردد بین استان های جنوبی و جنوب شرقی کشور را بیشتر کنترل کنیم که این مداخله باید از سوی دولت انجام شود، چون در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و بوشهر شاهد افزایش موارد بیماری هستیم و لازم است که رفت و آمد به این استان ها کم و محدود شود و افرادی که از این استان ها خارج می شوند، تست منفی کووید۱۹ داشته باشند.

مجوز تزریق واکسن برای سنین بالای ۵۰ سال در سیستان و بلوچستان

دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ در خصوص شایعاتی مبنی بر برگشت داده شدن واکسن های ارسالی به سیستان و بلوچستان به دلیل عدم استفاده مردم، گفت: تاکنون هیچ واکسنی که نه تنها به سیستان و بلوچستان، بلکه به هریک از استان های کشور ارسال شده، برگشت داده نشده است. تصمیمی که در استان سیستان و بلوچستان اتخاذ شد، این بود که به دلیل اقبال و اشتیاق کم مردم، مجوز تزریق واکسن به افراد بالای ۵۰ سال صادر شد و در این شرایط نه تنها واکسنی برگشت داده نمی شود، بلکه برای گروه های سنی پایین تر نیز تزریق خواهد شد.

وی یادآور شد: ساماندهی تزریق واکسن در زاهدان به ویژه در مرکز تجمیعی ولایت، بسیار خوب بود، اما یکی از مراجعین می گفت که تاکنون سه بار به این مرکز مراجعه کرده، اما از تزریق واکسن پشیمان شده و بازگشته بوده است. یکی از نیروهای بهداشت محیط که در آن مرکز حضور داشت، برای مردم توضیح می داد که باید واکسن تزریق کنند، اما متاسفانه اشتیاق زیادی برای تزریق واکسن کرونا وجود ندارد.

تمایلی برای استفاده از ماسک و تزریق واکسن وجود ندارد

عابدینی افزود: مردم در استان سیستان و بلوچستان نه تنها برای تزریق واکسن کرونا بلکه برای استفاده از ماسک نیز تمایل چندانی ندارند. مثلا چندین گروه و انجمن خیریه و حتی برخی خانه های بهداشت به صورت رایگان به مردم ماسک می دادند، اما متاسفانه مردم این مناطق، باوری به استفاده از ماسک ندارند، یا بارها توصیه شده که رفت و آمدهای قبیله ای، مراسم ها، عروسی و مهمانی ها را کم کنید، اما با مراقبین بهداشت، برخورد شده و نسبت به آن، مقاومت می کنند.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ خاطرنشان کرد: در این سفر دیدارهایی با رییس و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر داشتیم و مقرر شد که این هفته به این منطقه سفر کنیم. تصمیم ما بر این شد که تعداد مراکز بهداشتی منتخب ۱۶ و ۲۴ ساعته در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر را افزایش دهیم و ساعات خدمات دهی این مراکز، بیشتر شود. در زاهدان نیز تصمیم بر این شد که نظارت هایی بر روی مراکز بهداشتی منتخب و ساعات فعالیت آنها با توجه به گرمای هوا در ساعات پایانی روز، انجام شود، چون باید مطمئن شویم که خدمات به مردم ارائه می شود.

در زاهدان، داروهای ضد ویروس مانند رمدسیویر و فاویپراویر کمبودی ندارد

نظارت مستمر بر سیستان و بلوچستان

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، عابدینی در پایان تاکید کرد: در زاهدان با معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و مدیران گروه های عفونی و بخش مراقبت های ویژه جلسه داشتیم و پروتکل های درمانی را مرور کردیم و قرار شد مجددا جلساتی با این گروه ها داشته باشیم. خوشبختانه در زاهدان، داروهای ضد ویروس مانند رمدسیویر و فاویپراویر کمبودی ندارد و حتی ذخیره هایی از این داروها وجود دارد. در این هفته هم بنده و دکتر جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت به استان سیستان و بلوچستان سفر می کنیم و وزیر بهداشت، نظارت و دقت بسیار زیادی بر امور این استان دارد و موارد را با جزییات، پیگیری می کند.