کریم همتی از کشف ۵ فقره اسناد رسمی مربوط به املاک مجهول و فاقد سند که در سنوات قبل از انقلاب اسلامی توسط خیرین به این جمعیت واگذار شده بود، خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از کشف ۵ فقره اسناد رسمی مربوط به املاک مجهول و فاقد سند که در سنوات قبل از انقلاب اسلامی توسط خیرین به این جمعیت واگذار شده بود، خبر داد و گفت: پس از این شناسایی، املاک پیدا شده به دارایی‌های هلال احمر اضافه شد و اقدامات حقوقی برای استیلای کامل و تصرف بر آن‌ها جریان دارد.

وی ارزش بعضی از دارایی‌ها و عوائد املاک تازه کشف شده را بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: این املاک در استان‌های تهران، همدان، مازندران، سمنان و آذربایجان شرقی قرار دارند و برای یک رقبه موقوفه در استان همدان عوائد بسیار بالا و قابل توجهی متصور است.

همتی در مورد نحوه شناسایی این املاک توضیح داد: با تلاش اداره کل املاک و موقوفات جمعیت هلال احمر، در ماه‌های اخیر با تعامل گسترده و هماهنگی مستمر با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و همچنین ادارات ثبت در حوزه‌های ثبتی هدف، پایش مجددی از فهرست املاک و مستغلات هلال احمر تهیه شد و در مرحله بعد اطلاعات به دست آمده با سوابق مندرج در سامانه و بانک املاک جمعیت تطبیق داده‌شد. حاصل این کار کشف سوابق برای املاکی است که تاکنون هیچ اطلاع کامل و مستندی از آن‌ها نزد جمعیت هلال احمر وجود نداشته است.

او افزود: این بررسی تاکنون به صورت متقن منجر به شناسایی رقبات مذکور شده و با پیگیری‌های صورت گرفته، در مواردی اسنادرسمی و خلاصه معامله آن‌ها از دفاتر ثبت اسناد رسمی مربوطه، تحویل جمعیت هلال احمر شده است.

او اظهار امیدواری کرد که در جریان این پایش زمان‌بر و دقیق، املاک مجهول دیگری شناسایی و به دارایی هلال احمر اضافه شود.

جمعیت هلال احمر نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ کد مجموعه ملکی در سطح کشور دارد که بیش از ۶۰۰ رقبه آن با واگذاری و بخشش خیرین به این سازمان عام‌المنفعه و غیرانتفاعی در یکصد سال گذشته به دست آمده است. پس از تاسیس سازمان شیر و خورشیدسرخ به سال ۱۳۰۱ مردم نیکوکار ایران در قالب عقود ناقله شرعی «وقف»، «صلح» و یا «هبه» املاک و مستغلات متعددی را به این جمعیت واگذار کردند. این واگذاری‌ها پس از تغییر شیرخورشیدسرخ به هلال‌احمر در تیر ماه سال ۱۳۵۹ نیز تا به امروز ادامه دارد.

مردم ایران با واگذاری املاک در قالب وقف، صلح و هبه به جمعیت هلال احمر ایران، این نهاد را در ردیف‌های نخست فهرست ارگان‌ها یا موسسات دولتی و غیردولتی قرار داده‌اند، که بیشترین دریافت کمک ملکی در کشور را داشته‌اند.