عشقی با بیان اینکه در دوران کرونا تنها ۸ درصد کاهش در اهدای خون داشتیم، اضافه کرد:۹۰۰مرکز درمانی در کشور را تغذیه خون می کنیم و در سال گذشته یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحد خون و فرآورده ای خونی اهدا شده است.

به گزارش مرور نیوز، پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون در نشست خبری که به مناسبت چهل و هفتمین سالگرد تاسیس این سازمان با اشاره به اهمیت خون در سلامت انسانها،بیان داشت:خون داروی حیاتی است که هیچ جایگزینی ندارد.

وی با بیان اینکه کشورهایی هستند که خون را به صورت فریز شده ذخیره می کنند،افزود:در ایران این طور نیست و مردم همکاری خوبی دارند.

مدیرعامل انتقال خون اضافه کرد:در دوران کرونا کشورهای منطقه ۲۰تا ۳۰ درصد کاهش خون و در برخی کشورهای جهان تا ۶۰ درصد کاهش خون داشته اند.

عشقی با بیان اینکه در دوران کرونا تنها ۸ درصد کاهش در اهدای خون داشتیم، اضافه کرد:۹۰۰مرکز درمانی در کشور را تغذیه خون می کنیم و در سال  گذشته یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحد خون و فرآورده ای خونی اهدا شده است  که  بالاترین شاخص اهدای خون در منطقه بوده و ۲۵ درصد آن صرف بیماران تالاسمی می شود.

مدیرعامل انتقال خون با اشاره به اینکه یک چهارم خون اهدای در مراکز درمانی تهران مصرف می شود،ابراز داشت:سالهاست خون های اشعه دیده را برای بیماران سرطانی تامین می کنیم.

وی با اشاره به تاثیر تحریم ها در موضوع خون و فرآوردهای آن،گفت:اکنون در تهران و ۸شهر دیگر دستگاه های پرتودهی خون داریم ؛ضمن اینکه سیستم غربالگری کشور را ارتقا داده ایم.

عشقی با بیان اینکه ایران جزو برترین های حوزه تجهیزات و کارشناس در منطقه است،متذکر شد:چهار سال است که به عنوان مرکز همکاری سازمان جهانی بهداشت در حوزه پژوهش و طب انتقال خون انتخاب شدیم.

وی با اشاره به اهدای پلاسمای بیماران بهبود یافته کرونا ،تصریح کرد:در سال گذشته ۱۸ هزار واحد فرآورده ای پلاسما اهدا شد که از این تعداد ۱۵ هزار واحد پلاسمای بهبود یافتگان توزیع شد.

عشقی با بیان اینکه مردان در سال چهار بار و زنان در سال سه بار می توانند خون اهدا کند،خاطرنشان کرد:دو هفته کبار افراد می تواند پلاکت خود را اهدا کنند.

مدیرعامل انتقال خون با اشاره به تحریم ها علیه امکانات مورد نیاز انتقال خون د دوران شیوع کرونا،افزود:بارها کیت بدست ما نمی رسید و همکاران به صورت دستی تا نیمه شب با دست گروه خونی را تعیین می کردند.

وی  از تامین ۸۵ درصد خون خورد نیاز بیماران خبر داد و گفت:مصرف خون تا ۳۵روز پس از اهدا قابل قبول است و حتی یک ساعت پس از این مدت خون استفاده نمی شود.

عشقی با اشاره به دقت نظر سازمان انتقال خون در خرید کیسه های خون،بیان داشت:این وسواس د انتخاب برهان مرد گلایه تولید کنندگان داخلی قرار گرفت است.

مدیرعامل انتقال خون با اشاره به اینکه امسال ۹۶ درصد بیمارستانها زیر پایش انتقال خون قرار گرفتند،ادامه داد:در این پایشامام ضعف و قدرت مراکز درمانی در این خصوص کنترل می شود.

عشقی با بیان اینکه در دوران کرونا دچار کمبود جدی در خون نشدیم،یادآور شد:آیین نامه ملی بانک خون های کشور را مورد بازبینی قرار داده این.

مدیرعامل انتقال خون با بیان اینکه آمار خود حذفی در مراکز انتقال خون زیر یک درصد است،اظهار داشت:استانداردهای سخت گیرانه ای در اهدای خون در نظر گرفته ایم.

عشقی با اشاره به کیفیت بالای خون در ایران،گفت:شاخص های سلامت خون در ایران در حد کشورهای با درآمد سرانه بالاست؛ در حالی که وضعیت اقتصادی ما مانند این کشورها نیست.

وی  با اشاره به اینکه در خصوص شاخص اهدای خون در منطقه عقب تر هستیم ،افزود:ما در طول این دوسال از ۴.۳به۵.۲ درصد رسید.

مدیر عامل انتقال خون با بیان اینکه شاخص اهدای خون در ۵سال  گذشته روند رو به کاهشی داشته است،ابراز داشت عللی همچون  مسن شدن جمعیت و همچنین عمده آرین دلیل بازنشسته شدن ۲۰ درصد نیروی انسانی بوده ؛در حالی که در طول ۸ سال گذشته مجوز حتی یک نیرو را نداشتیم.

عشقی با بیان اینکه مجوز ۵۰۰ ردیف بلاتصدی از مجموع ۱۵۰۰ردیف بلاتصدی را گرفتیم،از کمبود نیرو،اعتبارات و تجهیزات مورد نیاز ناوگان این سازمان گلایه کرد.

وی با اشاره به اینکه شاخص اهدای خون درزابل ۲برابر بیشتر از کشورهای اروپایی است،گفت:این در شرایطی است که ما برای حضور و ایجاد پایگاه ثابت و سیار در منطقه نیازمند نیرو و امکانات هستیم.

مدیرعامل انتقال خون با انعقاد از دریافتی کم نیروهای انقال خون در مقایسه با سازمانهای مشابه در وزارت بهداشت،افزود:در این مدت دوسال درآمدهای سازمان را اختصاصی کردیم.

عشقی با اشاره به اینکه شاخص اهدای خون در ایران اکنون ۲۵ در هزار است،گفت:به دنبال این هستیم که پلاسما را در داخل کشور به داروهای حیاتی تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون قراداد این سازمان با بخش خصوصی در ایجاد پالایشگاه خون لغو کرده است،گفت:فرایند باز پس گیری زمین شرکت پالایشگاه فرآورده های پلاسما را انجام می دهیم.

مدیرعامل انتقال خون با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در ایجاد پالایشگاه و تبدیل پلاسما به داروهای آی وی آی جی،گفت:تا اواخر مردادماه ویال های تولید شده این داروها  در شهریور به صورت گسترده توسط بخش خصوصی در داخل در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.