صفا صبوری دیلمی بیان کرد: ما در قبال بارندگی‌هایی که داشتیم اقداماتی انجام دادیم و هیچ آبگرفتگی جدی در تهران نداشتیم و دلیل آن این بود که بودجه رسیدگی به امور ایمنی شهر در مقابله با سیلاب افزایش پیدا کرده بود.

به گزارش مرور نیوز، تعداد زیادی پروژه نیمه‌تمام از دوره قبل شهرداری تهران باقی مانده بود که برخی از آنها به اتمام رسیده و برخی همچنان بلاتکلیف است. در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌ نیمه تمام، بزرگراه شهید بروجردی، وضعیت آسفالت، باغ‌راه حضرت زهرا(س)، ساختمان بلدیه، پلازای میدان امام خمینی(ره) و... صفا صبوری دیلمی معاون فنی عمران شهرداری تهران توضیحاتی را ارائه کرد.

سالهاست که ساخت بزرگراه شهید بروجردی در منطقه 18 شهرداری آغاز شده است. یک معارض همچنان بر سر راه پروژه وجود داشت و قرار بود که شهرداری با مالک توافق کند. کار به کجا رسید؟ آیاماده 9 برای این پروژه اعمال شده است؟

توافق با معارض پروژه شهید بروجردی/واریز حدودد 53 میلیارد/بخشی از باغ تبدیل به بزرگراه و بخشی تبدیل به فضای سبز می شود

ما توافقی با معارض پروژه شهید بروجردی انجام دادیم و حتی پول را هم واریز کردیم و براساس ماده 9 عمل کردیم. فکر می‌کنم ظرف چند روز آینده مشکل برطرف شود. حدود 53 میلیارد پول واریز کرده‌ایم و این کار با دستور دادستان بوده است. باغی بر سر راه پروژه بود که ما آن را خریداری کردیم که بخشی از آن به اتوبان اضافه شده و بخشی هم تبدیل به فضای سبز می‌شود.

در پروژه شهید بروجردی به دلیل معارض کار به تعویق افتاد/بهره برداری از پروژه ظرف 2 ماه آینده

ببینید! برخی از معارضین مالک شخصی دارند و ما نمی‌خواهیم که با قوه قهریه برخورد کنیم. بیشتر می‌خواهیم که تعامل و توافق کنیم تا مردم هم راضی باشند. البته در پروژه شهید بروجردی هم به دلیل معارض کار به تعویق افتاد، اما در حال حاضر ملک خریداری شده و فکر می‌کنم ظرف دو ماه آینده پروژه شهید بروجردی باز شود. البته ما تلاش می‌کنیم که تا یک‌ونیم ماه آینده کارهای اساسی را انجام دهیم. برخی از خرده‌کارها می‌ماند که با تلاش همکاران تا دو ماه آینده آماده بهره‌برداری می‌شود. پروژه را ایمن خواهیم کرد تا مردم به راحتی از آن استفاده کنند. ابته برخی از کارهای خرده را هم شبانه برطرف می‌کنیم.

آغاز پروژه شهید برجرودی از دهه هشتاد/افتتاح 5.7 کیلومتر از بزرگراه

5.7 کیلومتر از پروژه باقی مانده که ما تا پایان تابستان بهره‌برداری از آن را آغاز می‌ کنیم. ساخت پروژه شهید بروجردی از سال 88 یا 89 آغاز شده، ما در دو تا سه سال گذشته سرعت بیشتری دادیم و فقط یک معارض مانده بود، اگر این معارض نبود، اواخر خرداد بهره‌برداری از پروژه شهید بروجردی آغاز می‌شد، اما خدا را شکر در حال حاضر مشکل برطرف شده و به زودی بهره برداری آغاز می‌شود.

یکی از پروژه‌های نیمه تمام در شهرداری تهران که از دوره قبل بر جای مانده بود پروژه 35 متری افتخاری با بیش از 90 پیشرفت فیزیکی بود. با توجه به اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه بالا بود،‌ اما سالها متوقف ماند و  بالاخره شهرداری پروژه را افتتاح کرد،‌اما چند ساعت بعد پروژه با چندین کامیون خاک مسدود شد، در این باره توضیح می‌دهید؟

توافقات شهرداری با معارض پروژه 35 متری افتخاری/افتتاح دوباره پروژه ظرف چند روز آینده

پروژه 35 متری افتخاری در محدوده دارآباد توسط شهرداری منطقه یک اجرا می‌شود. تا جایی که بنده می‌دانم، توافقاتی با مالک صورت گرفته بود، اما اختلافات کوچکی وجود داشت و وقتی که پروژه افتتاح شد، به دلیل همان اختلافات، دوباره مسدود شد. البته من شنیدم که معارض برطرف شده و چند روز آینده توافق نهایی صورت و پروژه دوباره افتتاح می‌شود. البته کار توافقات انجام شده است.

تعدادی پروژه نیمه‌تمام از دوره قبلی مدیریت شهری برجای مانده است، چه تعداد از این پروژه‌ها آماده بهره‌برداری شده است؟

پروژه نیمه‌تمامی از دوره قبل برجا نمانده است/افتتاح فاز اول باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س)

در حوزه معاونت فنی عمرانی تمام پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کرده‌ایم و پروژه نیمه‌تمامی از دوره قبل برجا نمانده است. مثلاً ما پروژه رازی را داشتیم که برای دوره‌های قبل بود، اما آن را تکمیل و آماده بهره‌برداری کردیم. البته بسیاری از این پروژه‌ها معارض داشت که ما در جهت رفع مشکل برآمدیم. البته چند پروژه نیمه‌تمام داریم که ساخت آنها در دوره خودمان آغاز شده است. یکی باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) است که فاز اول آن را افتتاح کردیم.

باغ‌راه حضرت فاطمه(س) در چه زمان به اتمام می‌رسد؟ آیا توافقات نهایی صورت گرفته است؟

180 میلیارد تومان به راه‌آهن پول دادیم/ طبقه فوقانی به صورت مادام‌العمر به شهرداری داده شد

 در دهه 80 توافقاتی با راه‌آهن صورت گرفته بود. این تکه از راه‌آهن حدود 9 کیلومتر بود که به زیر زمین منتقل شد. قرار بود که این بخش مراکز تجاری، اداری و فرهنگی ساخته شود، اما توافقات نهایی حاصل نشد. اما در دوره فعلی توافقات صورت گرفت و پیشنهاداتی داده شد. ما 180 میلیارد تومان به راه‌آهن پول دادیم و طبقه فوقانی به صورت مادام‌العمر به شهرداری داده شد و قرار است که این بخش به یکی از بزرگترین پارکهای تهران تبدیل شود.

 باغ‌راه حضرت زهرا(س) یکی از بزرگترین پرژه‌های بازآفرینی فضای شهری است/در مهر 99 و اردیبهشت 1400 پول راه‌آهن را دادیم/آغاز کار اجرایی از فروردین امسال

طول پروژه حدود 9 کیلومتر و عرض آن 30 متر است. البته عرض آن تا 100 متر هم متغیر است. راه‌آهن هم به پایین رفته است. در جاهایی که خطوط راه‌آهن است،‌ عرض حدود 35 متر است، اما در برخی جاها عرض پروژه بیشتر است. باغ‌راه حضرت زهرا(س) یکی از بزرگترین پرژه‌های بازآفرینی فضای شهری است. ما در تیرماه 99 توافق کردم و در مهر 99 و اردیبهشت 1400 پول راه‌آهن را دادیم و از فرودین 1400 کار اجرایی آغاز شد. البته طراحی این پروژه قبلاً انجام و برای آن مسابقه هم درنظر گرفته بودیم. در حال حاضر مردم از افتتاح فاز اول پروژه بسیار راضی هستند، الباقی پروژه هم تکمیل می‌شود و فکر می‌کنم ظرف دو سال پروژه کامل شود.

بازآفرینی میدان امام خمینی(ره) و احداث ساختمان بلدیه به کجا رسید؟

اتمام نمای ساختمان بلدیه/مشکل آشفتگی‌های بصری حل شد

تقریباً کارهای ساختمان بلدیه را انجام دادیم و نمای آن به اتمام رسیده است. البته بخش‌هایی از کار باقی مانده است و فکر می‌کنم تا یک‌سال آینده پروژه به اتمام برسد. مشکل آشفتگی‌های بصری حل شده است.

کاربری ساختمان بلدیه چه خواهد شد؟

کاربری ساختمان فرهنگی است و در آن آمفی‌تئاتر و احتمالاً موزه شهرداری و شهر ایجاد می‌شود و همچنین مرکز اسناد هم داریم. شاید پذیرش رسمی برخی مهمان‌ها هم در آن انجام شود.

بازسازی میدان امام خمینی(ره) به کجا رسید؟

ایجاد یادمان شهدا/رفت و آمد خودروهای از ضلع جنوب میدان امام خمینی انجام می‌شود

ضلع شمالی میدان به مساحت 5 هزار و 300 متر به یک میدانگاه عمومی تبدیل شده و از تردد ماشین جلوگیری کرده‌ایم و رفت و آمد خودروهای از ضلع جنوب انجام می‌شود. میدان را به یک پلازا تبدیل کرده‌ایم و در ضلع جنوب هم که یک آبنما بود یادمان شهدا را ایجاد کردیم. این میدان قدیمی‌ترین میدان شهر است و در آن اسامی 27 هزار شهید تهران از 15 خرداد 42 تا امروز را آورده‌ایم. در حال حاضر پلازا به اتمام رسیده و بخش یادمان شهدا هم به زودی پایان می‌یابد.

پروژه خیالستان زندگی به کجا رسید؟ در خصوص پل باغ نیایش هم توضیح دهید.

احداث چند پلازا را آغاز کرده‌ایم

خیالستان زندگی در منطقه 8، پل‌باغ نیایش در منطقه 2 و چند پلازای دیگر را شروع کرده‌ایم و اقداماتی هم در صادقیه و فاطمی رخ داده است و کار احداث چند پلازا را آغاز کرده‌ایم.

پل زندگی در گیشا به کجا رسید؟

برای پل زندگی امسال به عنوان مشارکت اعتباری در نظر گرفته شد

برای پل زندگی امسال به عنوان مشارکت اعتباری در نظر گرفته شده است. اگر مشارکت صورت بگیرد کار انجام می‌شود، در غیر این صورت باید دید که در سال بعد نظر شورا چه خواهد بود.

در خصوص آسفالت در سطح شهر تهران توضیح دهید و اینکه در چهار سال گذشته چه میزان آسفالت تولید شده و چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است؟

چهار کارخانه آسفالت شهرداری از قبل 400 پرسنل داشته است/روزی 3 هزار تا 3 هزار و 500 تن آسفالت تولید می‌شود

در حال حاضر آسفالت شهرداری تهران توسط چهار کارخانه شهرداری تهیه می‌شود. چهار کارخانه شهرداری از قبل 400 پرسنل داشته است. تقریباً روزی 3 هزار تا 3 هزار و 500 تن آسفالت تولید می‌شود و یکی از کارخانه‌ها هم آسفالت پلیمری تولید می‌کند که برای نقاطی مثل بی‌آر‌تی ا ست. البته ما آسفالت را دراختیار مناطق قرار می‌دهیم و برای هر منطقه 12 تا 15 تن آسفالت به صورت رایگان برای لکه‌گیری می‌دهیم.

از ابتدای سال 98 تاکنون یک میلیون و 700 هزار تن آسفالت توزیع و پخش شده است

در حوزه فنی  عمران هم به سازمان‌ها آسفالت رایگان می‌دهیم. متوسط آمار ما بیش از 3 هزار تن است. از ابتدای سال 98 طرح شروع شده و تاکنون یک میلیون و 700 هزار تن آسفالت توزیع و پخش شده است. وضعیت آسفالت خوب است و رضایت عمومی وجود دارد. اشکالاتی هم که به وجود می‌آید سریعا مرتفع می‌شود.

در طول چهار سال گذشته چند پروژه در تهران اجرا شد.

هیچ آبگرفتگی جدی در تهران نداشتیم/بودجه رسیدگی به امور ایمنی شهر در مقابله با سیلاب افزایش پیدا کرد

بیش از 30 پل، بزرگراه، تونل و... افتتاح شد و همچنین بزرگراه شهید نجفی رستگار را تکمیل کردیم. پروژه ساخت و بازسازی محوطه ساختمان‌های تاریخی را هم داشتیم و اقداماتی هم در مقابله با سیلاب در شهر انجام شده است. ما در قبال بارندگی‌هایی که داشتیم اقداماتی انجام دادیم و هیچ آبگرفتگی جدی در تهران نداشتیم و دلیل آن این بود که بودجه رسیدگی به امور ایمنی شهر در مقابله با سیلاب افزایش پیدا کرده بود.

رویکرد خود را از یک شهر خودرومحور به انسان‌محور تغییر دادیم

ما براساس طرح جامع شهر تهران هم اقداماتی انجام دادیم و بیش از 700 کیلومتر  شبکه آبهای سطحی داشتیم. بیشتر بزرگراه‌های اصلی به پایان رسیده و برای جمع‌آ‌وری آبهای سطح هم بخش عمده‌ای از کارها انجام شده است. ما اولویت اصلی‌مان در مدیریت شهری جان و سلامت شهروندان بوده است و همچنین رویکرد خود را از یک شهر خودرومحور به انسان‌محور تغییر دادیم. همیشه برای ساخت یک خیابان، عرض بیشتر برای خودروها درنظر گرفته می‌شد و عرض کمی به عابران پیاده اختصاص می‌دادند، اما ساخت پیاده‌راه‌ها را در شهر داشتیم و برنامه‌های خوبی در این زمینه اجرایی شد.

برای ساخت مسیر دوچرخه اقدامات کارشناسی صورت گرفت/شن‌چاله‌ها به  حدود هفتاد سال پیش برمی‌گردد

در پیاده‌راه هایی که ساخته‌ایم، دسترس‌پذیری، رفع موانع، فضای سبز، مبلمان شهری و... هم در نظر گرفته شده است. ما پروژه‌های خوبی را در شهر اجرا کرده‌ایم. برای ساخت مسیر دوچرخه هم اقدامات کارشناسی صورت گرفت. البته بگذارید اینجا در خصوص شن‌چاله‌ها هم توضیح دهم. موضوع شن‌چاله‌ها به  حدود هفتاد سال پیش برمی‌گردد و بسیاری از آنها به علت ساخت و سازهایی بوده که رخ داده است. شن‌چاله‌ها به صورت طبیعی مشکل خاصی ندارند اما امکان دارد در مواقع بحران پایدار نباشند. شن‌چاله‌ها مالکیت شخصی دارند و مالکان طبق حکم دادستانی موظف هستند که خطرات آن را رفع کنند.