وزیر اسبق وزارت علوم با بیان اینکه وزارت علوم باید نقش حمایت و هدایت کنندگی را داشته باشد، گفت: دانشگاه ها باید نقش آفرین اصلی در توسعه پایدار باشند.

به گزارش مرور نیوز، جعفر توفیقی که در گردهمایی سراسری اعضای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران سخن می گفت،‌ اظهار کرد: عمده فعالیت کانون باید در سیاست گذاری و ارتقاء تصمیماتی که نظام علمی کشور را به پیش می برد  باشد. در واقع همه ما ذی نفع هستیم  و باید حداکثر تاثیرگذاری را داشته باشیم.

وی افزود:  گزارش شاخص های علمی کشور را باید دائم مورد بررسی ، نقد و ارزیابی قرار دهیم و رصد کنیم که موقعیت علمی ما در شرایط فعلی در چه جایگاهی قرار دارد.

نائب رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران با اشاره به گزارش وزارت علوم در مورد آخرین وضعیت شاخص های علمی کشور، گفت:‌ از نظر میزان رشد مدارک علمی رتبه سوم را در دنیا داریم که شاخص خوبی است و همچنین از نظر میزان استناداتی که به مقالات می‌شود و تعداد دانشگاه های ایرانی که در رتبه بندی ها قرار دارند باید تلاش های بیشتری انجام شود.

توفیقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طی 38 سال پس از انقلاب چهره کمی از نظام علمی و آموزش عالی کشور شکل گرفت گفت:‌البته راهی که آمده ایم از یک طرف پر از افتخار است اما از طرف دیگر نیازها و چالش هایی دارد و ما با توجه به داشتن سرمایه انسانی یعنی جمعیت دانش آموخته کشور باید کیفیت مقاطع تحصیلات تکمیلی را هم فراهم کنیم چرا که تمام مولفه های عرضه آموزش عالی در کشور را داریم و رتبه پانزدهم دنیا از نظر جایگاه علمی و سوم از نظر میزان رشد هستیم.

توفیقی با بیان اینکه در سیاست های توسعه کمی باید در تعامل با جامعه و بازار کار بازنگری کنیم گفت: دلیلی  وجود ندارد که با عجله ای که در توسعه کمی داشتیم با همان سیاست ها مسیر آینده را طی کنیم. ما در نظام برنامه ریزی درسی مان باید تجدیدنظر کنیم.

وی با بیان اینکه نظام آموزش عالی ما دانش محور است ، گفت:‌ بین‌المللی شدن آموزش عالی ایران از جمله مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا ما بدور از مجامع بین‌المللی ، مشارکت در پروژه های بین‌المللی و تبادل استاد و دانشجو هستیم . البته فعالیت هایی طی سالهای گذشته آغاز شد اما به حاشیه رفت.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها باید بازیگر اصلی در توسعه پایدار باشند گفت:‌ متاسفانه دانشگاه ها گرفتار دیوان سالاری بسیار ناکارآمد هستند. در قانون برنامه چهارم، دولت و وزارت علوم شاهکار کرد و بند الف  ماده 49 را  تصویب کرد که بر اساس آن دانشگاه ها از کلیه قوانین و مقررات کشور مستثنی هستند یعنی از مجلس هم مستثنی هستند و هیأت امنای قانون گذار دانشگاه ها می باشند.

توفیقی خاطر نشان کرد: در واقع یک دیوان سالاری بروکراتیک غیرکارآمد مستولی شده و هیأت علمی فکرها را با این روند از دست می دهیم.

نائب رئیس صنفی کانون استادان دانشگاهی با بیان اینکه وزارت علوم باید نهاد سیاستگذار، هدایت کننده،‌حمایت کننده،‌ناظر و لاغیر باشد ، اظهار کرد: مداخله در وظایف وزارت علوم دانشگاه ها را از کارکرد اصلی خود باز می دارد و عملا آن‌ها را از کارآمدی می اندازد.

توفیقی در بخش دیگری از سخنان خودبا بیان اینکه نیاز داریم به سیاست های علم و فناوری توجه ویژه ای داشته باشیم گفت: اگر بتوانیم وضع موجود را نقض کنیم آموزش عالی باید قابل رقابت با تراز جهانی قرار گیرد و دانش آموختگانی با شایستگی هایی در تراز جهانی باشند. درواقع دانشگاه نقش آفرین اصلی توسعه پایدار ، بستر نواندیشی و نظریه پردازی و مورد اعتماد مردم و مشکل گشای چالش های کشور باشد.