معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: رستوران‌های مستقر در هتل‌ها می‌توانند مبلغی به عنوان حق سرویس دریافت و هزینه آموزش و یا هزینه‌های جاری هتل کنند.

به گزارش مرور نیوز، مرتضی رحمانی موحد ظهر امروز در حاشیه برگزاری جشنواره سفره ایرانی اظهار داشت: علاوه بر موفقیت‌های کرمان همچون ثبت جهانی کویر لوت، بخشی از پارک ملی خبر با کمک دستگاه‌های عضو کمیته ملی طبیعت‌گردی مصوب و این مصوبه در هفته جاری به مراجع ذیربط اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه حدود 100 واحد بوم گردی در استان کرمان فعال است، افزود: این خدمات به پیوستگی گردشگری استان با استان‌های همجوار کمک می‌کند و موجب رونق گردشگری کرمان می‌شود.

وی درباره توسعه گردشگری حلال‌ بیان داشت: گردشگری حلال خود یک گردشگری جداگانه نیست، بلکه نوعی از گردشگری است و باید در این راستا امکانات و ظرفیت‌ها را که متناسب با برنامه‌ریزی دنیا پیش می‌رود هماهنگ کرده و از ثمرات آن استفاده کرد.

رحمانی موحد ادامه داد: گردشگری حلال 200 میلیارد دلار از اقتصاد گردشگری دنیا را به خود اختصاص داده و در ایران هم اقدامات مثبتی انجام شده و امسال در اختتامیه جشنواره مشارکت‌های ملی در مشهد برخی مجوزها را به تعدادی از تاسیسات دادیم.

وی عنوان کرد: پنج برابر شدن گردشگران خارجی نیازمند زیرساخت‌هایی از جمله توسعه حمل و نقل شهری، هوایی و ریلی، مدیریت یکپارچه و ... است که نسبت به این موضوع اقداماتی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در سال‌های 91 تا 94 به طور متوسط سالانه 10 درصد در ورود گردشگر به کشور رشد داشته‌ایم، اظهار داشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس یکی از منابع مهم ورود گردشگر به کشور ما بود که با تحولات رخ داده طی یک سال اخیر در روابط‌مان با این کشورها ضربه خوردیم و کاهش آمار ورودی از این حوزه منجر به کاهش آمار گردشگران خارجی شده است.

رحمانی موحد کشورهای همسایه را حلقه اول جذب گردشگر دانست و افزود: 84 درصد آمار ورودی گردشگران از عراق، آذربایجان، ترکیه و افغانستان در سال گذشته بوده و همسایگان حلقه اول جذب گردشگر در دنیا هستند.

معاون سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به اختلاف بین اصناف و تاسیسات گردشگری و میراث فرهنگی در زمینه پروانه کسب اشاره کرد و گفت: پروانه کسب هزینه اضافی به هتل‌ها تحمیل می‌کند و مصوبه کاملا غیرقابل قبول است و اعلام کرده‌ایم که ما تابع نظام صنفی نیستیم.

وی تاکید کرد: هتل فقط تخت نیست و بر اساس تعریف سازمان جهانگردی هتل یک جاذبه و محل رجوع گردشگر است و باید همه جاذبه‌ها را در خود ایجاد کند تا مقصد گردشگر شود.

رحمانی موحد افزود: رستوران‌های مستقر در هتل‌ها هم می‌توانند مبلغی به عنوان حق سرویس دریافت و هزینه آموزش و یا هزینه‌های جاری هتل کنند.