واکسن پاستورکواک در مرحله واکسیناسیون عمومی برای 8 استان کشور مورد استفاده قرار گرفته است و تولید ماهانه 3 میلیون دُز از اول پاییز آغاز می شود.

به گزارش مرور نیوز، علیرضا بیگلری رئیس موسسه تحقیقاتی انستیتو پاستور در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران درباره وضعیت تولید واکسن پاستور گفت: فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کرونای مشترک انستیتو پاستور ایران و موسسه تحقیقاتی فینلای کوبا در کشور کوبا به پایان رسید و نتایج حاصل از آن نشان داد یکی از واکسن‌های موفق در پوشش سوش‌های واکسن‌گریزِ کرونا است.

وی افزود: مطالعات کارآزمایی بالینی این واکسن از 6 اردیبهشت آغاز شد و در 8 شهر کشور بر روی داوطلبان انجام شد. تزریق‌ها به پایان رسیده و در حال حاضر در مرحله تحلیل نتایج هستیم و امیدواریم  تا اوایل شهریور نتیجه اولیه مطالعات این فاز را اعلام کنیم. این واکسن مجوز تزریق اضطراری را دریافت کرده است و حدود 120 هزار دُز از این واکسن به طور نیمه صنعتی تولید و تحویل وزارت بهداشت شده است. این واکسن (پاستورکواک) در مرحله واکسیناسیون عمومی  برای 8 استان کشور مورد استفاده قرار گرفته است. نصب تجهیزات برای تولید صنعتی در شهریورماه انجام می شود و تولید ماهانه 3 میلیون دُز از اول پاییز آغاز می شود.

رئیس موسسه تحقیقاتی انستیتو پاستور با اعلام این خبر که واکسن پاستور برای طیف سنی زیر 18 سال هم قابل استفاده است اظهار داشت: دُز یادآور این واکسن می‌تواند به تنهایی برای افرادی که 9 ماه قبل از تزریق به کرونا مبتلا شده‌اند، ایمنی کافی ایجاد نماید.البته در شهرهای یزد و زنجان دُز یادآور برای داوطلبان تزریق شده که نتایج آن اعلام خواهد شد. نتایج نشان می‌دهد اگر در کشور سوش‌های واکسن‌گریز وجود داشته باشد با تزریق دُز سوم، ایمنی بدن به شدت افزایش می‌یابد و همانطور که مستحضرید، واکسن فایزر هم به سمتی می‌رود که دُز یادآور را 6 ماه بعد از تزریق دُز دوم برای افراد تزریق کند.

بیگلری در ادامه افزود: در شروع واکسیناسیون برای تمام دنیا مهم بود واکسیناسیون برای افراد بزرگسال و افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند واکسن تزریق شود و اغلب کارآزمایی‌ها برای بیشتر از 18 سال انجام شده و این امر در کشور ما هم مصداق دارد و کارآزمایی واکسن پاستور هم بر روی طیف 18 تا 80 سال در کشورمان انجام شده است اما چون طراحی آن به گونه ای بود که مشخص بود بر روی کودکان هم تاثیرگذار است ؛ کارآزمایی آن در کشور کوبا بر روی کودکان و نوجوانان 4 تا 18 ساله انجام شد و ما منتظر اتمام مطالعه و نتیجه هستیم.

وی تاکید کرد: فاز سوم مطالعه بالینی واکسن پاستورکواک در کوبا برای 44 هزار نفر و در ایران بر روی 24 هزار نفر انجام شد. نتایجی که از مطالعه بر روی بزرگسالان به دست آمد؛  نشان داد این واکسن بی خطر است و ما منتظر نتایج رسمی هستیم تا بتوانیم تزریق آن را برای کودکان هم انجام دهیم.

رئیس موسسه تحقیقاتی انستیتو پاستور در پاسخ به اینکه چرا کیت‌های کرونا نوع دلتا را حداقل در روزهای اول نشان نمی‌دهد؟ گفت: این مورد دغدغه پزشکان و مردم است. انستیتو پاستور ایران افتخار طراحی و راه‌اندازی شبکه تشخیص کرونای کشور را دارد. با توجه به اینکه کیت‌های کرونا به صورت مستمر بررسی می‌شود اگر جهشی در نوعی از ویروس کووید صورت بگیرد؛ مشخص خواهد شد چون تمام این کیت ها با چندین ژن بررسی می‌شود و بعید است که یک کیت نتواند جهش را تشخیص دهد. اگر جهش باعث شود کیت نتواند یک ژن را تشخیص دهد می تواند ژن‌های دیگر را تایید کند.

وی تاکید کرد: بهترین تست ما پی سی آر است و در بهترین حالت قدرت تشخیص آن 70 تا 75 درصد است. از هر 100 نفر ممکن است 25 نفر با یک تست پی سی آر جواب مثبت نداشته باشند. این امر نه تنها در مورد دلتا بلکه  برای انواع دیگر هم مصداق دارد. اگر شک بالینی زیاد باشد نکته مهم این است که تست تکرار شود.

بیگلری در پاسخ به اظهارات مجری برنامه مبنی بر گران بودن تست کرونا و افزایش قیمت روزافزون آن گفت: وقتی در جامعه ویروسی پخش شده و اپیدمی به وجود می‌آید ؛ هر فردی دو یا سه علامت از بیماری را دارد باید فرض کند بیمار است. وقتی نتیجه تست  یک نفر از یک خانواده مثبت است و 5 نفر دیگر هم همان علائم را دارند یعنی بیمارند و دیگر به تست نیاز ندارند.

وی افزود: نکته مهمتر این است که همه افرادی که پی سی آر مثبت دارند نیاز به مصرف دارو و بستری در بیمارستان ندارند. تجربه نشان داده هیچ کدام از داروهای ضد ویرال 100 درصد موثر نیستند. برای تزریق رمدسیویر به بیمار ، سرم مورد نیاز است به همین دلیل هم رمدسیویر و هم سرم کم است. اجماع متخصصان کشور بر این است که تمام بیمارانی که پی سی آر مثبت می‌شوند به داروهای آنتی ویرال فاوی‌پیراویر و رمدسیویر نیاز ندارند. کشورهای دیگر هم به همین روش عمل می‌کنند همه افرادی که پی سی آر مثبت هستند به بیمارستان نمی‌روند و داروی آنتی ویرال نمی‌گیرند مگر در مورد بیمارانی که پزشک، اندیکاسیون دارد. اصرار خانواده ها برای استفاده دارو توسط بیمار نه به نفع فرد و نه به نفع سیستم سلامت کشور است.