علی القاصی زمینه آزادی و یا اعطای مرخصی به تعدادی از زندانیان زن را فراهم نمود.

به گزارش مرور نیوز، علی القاصی به همراه جمعی از معاونان خود و دادستانهای شهرستانها و سایر قضات دادسراها به زندان نسوان (قرچک در شهرری) رفت و پس از دیدار و گفت‌و‌گوی چهره به چهره با زندانیان و بررسی درخواست های آنها، زمینه آزادی و یا اعطای مرخصی به تعدادی از زندانیان زن را فراهم نمود. در این دیدار وضعیت زندانیان مورد بررسی قرار گرفت.

دادستان تهران با اشاره به بازدید دوره ای از زندان های سراسر استان و تاکید رییس محترم قوه قضاییه پیرامون بررسی وضعیت زندانیان تحت قرار گفت: با توجه به تاکید و حساسیت ریاست محترم قوه قضاییه در خصوص مقوله زندان و افراد بازداشتی اقداماتی از سوی این دادستانی در حال انجام و پیگیری است و رسیدگی به وضعیت زندانیان تحت قرار بطور ویژه در دستور کار است.

علی القاصی با بیان اینکه رسیدگی به امور زندانیان تحت قرار و بازداشتی به صورت ویژه پیگیری می شود؛ از تشکیل کارگروه ویژه بررسی مشکلات زندانیان در دادستانی تهران خبر داد و افزود: این کمیته به دستور دادستان تهران و بعد از بازدید هفته گذشته از زندان تهران بزرگ با حضور معاون اول دادستان و تعدادی از معاونین مربوطه به منظور بررسی درخواست زندانیان فعال شده تا علاوه بر بررسی درخواستها، ساز وکار های نظارت بر اجرای بیشتر برفرایند اجرای احکام کیفری معمول و با استفاده از ظرفیتهای قانونی، شرایط و زمینه آزادی آندسته از زندانیان واجد شرایط و مستحق فراهم گردد.

دکتر القاصی از اهتمام ویژه دادستانی برای رسیدگی به امور زندانیان خبر داد و به بازدید از زندان قرچک اشاره کرد و ادامه داد: امروز ٢١ مردادماه 1400 به همراه ٥٢ نفر از همکاران قضایی در زندان نسوان حضور پیدا کرده که در این بازدید تعدادی از دادستان شهرستانها، قضات مربوط به پرونده متهمان و دیگر بخش های دادسرا حضور داشتند.

وی با تاکید بر ملاقات چهره به چهره با تک تک زندانیان توضیح داد: مقرر شد امروز با کلیه زندانیان بند نسوان ملاقات چهره به چهره انجام شد و خود بنده نیز با حدود ۵۰ نفر از زندانیان ملاقات و ضمن استماع عرضحال، دستورات لازم در خصوص رفع مشکل آنان صادر شد.

دادستان تهران با بیان اینکه قضات باید وضعیت زندانیان را بررسی کنند، اظهار کرد: هدف این است وضعیت زندانی کاملاروشن و مشخص شود که آیا ادامه ماندن آنها در زندان بر اساس قوانین و مقررات لازم و ضروری است یا خیر؟ و اگر ضرورت دارد مشخص شود در غیر این صورت زمینه خروج از زندان با استفاده از تسهیلات ارفاقی و ظرفیت ها فراهم شود.

القاصی با اشاره به اینکه این اقدامات در راستای دستور اخیر رییس محترم قوه قضاییه پیرامون تعیین تکلیف وضعیت زندانیان تحت قرار انجام می شود، در رابطه با دستاورد ملاقات های چهره به چهره با زندانیان نسوان اظهار کرد: در این ملاقات با همه زندانیان گفت و گو شد و به استناد بخشنامه ریاست محترم قوه قضاییه به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم به ۱۵۸ نفر مرخصی داده شد همچنین در راستای ماده ۱۴ دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری به ١٢ نفر مرخصی متصل به آزادی داده شد.

وی با بیان اینکه ۱۴۵ مورد پیشنهاد آزادی مشروط بررسی شد، گفت: به ۷۵ مورد هم استفاده از تسهیلات ارفاقی اختصاص یافت و در راستای نظام نیمه آزادی تحت نظارت سامانه های الکترونیکی نیز تعدادی جهت استفاده از پابند پیشنهاد شد و تعدادی نیز به کمیسیون عفو استان جهت بررسی معرفی شدند و همچنین تعداد ۶۵۰ مورد درخواست از زندانیان اخذ و مقرر شد در کمیته ویژه‌ای که در دادستانی تهران تشکیل شده مورد بررسی قرار گیرد.

القاصی با تاکید بر اینکه باید نسبت به موضوع بازداشت زنان نگاه و حساسیت بیشتری داشت؛ زیرا وضعیت زنان متفاوت از مردان است و بعضا در مواردی در زندگی مشترک بعضی از بانوان تابع تصمیم شوهر هستند و در اینچنین شرایط مثلا در جرایم حمل مواد مخدر تحت تاثیر شوهر همکاری و مرتکب جرم شده لذا در چنین شرایطی قضات هم در مقام صدور قرار بازداشت و سایر قرار های تامین و هم در مقام صدور حکم و تعیین مجازات حتما وضعیت و جنسیت فرد لحاظ نماید، بنحوی که با نگاه مساعد و رویکرد اصلاحی مرتکب از رافت اسلامی برخوردار شود زیرا بسیاری از زنان دارای فرزند و بعضا سرپرستی خانواده را نیز عهدا دار هستند. زنی که دارای فرزند و خانواده است و پایش به زندان باز می شود، تبعات آن علاوه بر فرد به خانواده وی تحمیل و فرزندان آن شخص چه بسا دچار بیماری روحی و روانی گردند و بعضا به مشاغل کاذب روی آورند در نتیجه چرخه ارتکاب جرم با فرستادن یک مادر به زندان برای فرزندان وی در جامعه فراهم می شود لذا اینجاست که بایستی در بازداشت متهمان زن دقت و حساسیت ویژه ای داشت و کاملا مراقب و مواظب تصمیمات قانونی در این خصوص بود.

در پایان دادستان تهران بر صدور احکام پابند الکترونیکی تاکید و اعلام کرد بهترین محل و مکان حضور زنان منزل و نزد فرزندانشان هست و با صدور بیشتر احکام پابند الکترونیکی هم فرد زندانی تحت نظارت سامانه قرار گرفته، کانون خانواده از هم نمی پاشد و از خیلی از آسیب های اجتماعی پیشگیری می شود.

در ابتدای این مراسم مدیر کل زندان های استان تهران نیز با تقدیر از دادستان تهران پیرامون ملاقات با زندانیان خواستار تدوام این موضوع شد.