رئیس بخش عفونی بیمارستان امام‌ رضا(ع) مشهد بیان کرد: مدت زمان قرنطینه کرونای قبلی ۱۰ تا ۱۴ روز بود ولی مدت زمان قرنطینه کرونای دلتا ۱۸ تا ۲۱ روز است.

به گزارش مرور نیوز، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام‌ رضا(ع) مشهد بیان کرد: به دلیل بالا بودن لود ویروس و قدرت سرایت بالای آن، مدت زمان قرنطینه کرونای دلتا بیشتر از کووید قبلی است. در واقع مدت زمان قرنطینه کرونای قبلی ۱۰ تا ۱۴ روز بود ولی مدت زمان قرنطینه کرونای دلتا ۱۸ تا ۲۱ روز است. دوران قرنطینه کرونای دلتا از روز پیدا شدن علائم شروع می‌شود.

رزیتا خداشاهی در پاسخ به این سوال که افرادی که علائم در آن‌ها بعد از ۲۱ روز هم ادامه داشته، آیا باید همچنان در قرنطینه بمانند، گفت: این مورد بستگی به این دارد که علائم چه باشد؛ هنگامی که فردی درگیری ریه دارد و ۲۱ روز از آن می‌گذرد، ممکن است پس از این مدت و تا یک ماه به تک‌سرفه‌ و بی‌حالی دچار باشد ولی بعد از ۲۱ روز نباید علائم فعال بیماری کرونا در بدن وی مشاهده شود. البته این موضوع در مورد افرادی است که درمان شده‌اند. ممکن است فردی در خانه‌اش باشد و تا ۱۰ روز علائم داشته باشد و هیچ درمانی هم انجام ندهد اما ضعف و بی‌حالی‌ در وی همچنان باقی بماند. به همین دلیل منظور از درمان، درمانی است که توسط پزشک انجام شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام‌ رضا(ع) مشهد در مورد ایمنی پس از تزریق واکسن کرونا افزود: پس از تزریق دز اول واکسن کرونا قدرت سیستم ایمنی بدن کاهش پیدا نمی‌کند. هیچکدام از واکسن‌ها عوارض خاصی نداشته‌ و اگر عوارضی هم بوده، مثل واکسن‌های معمول دیگر مانند آنفلوآنزا بوده است. کسانی بوده‌اند که دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند اما باز هم به کرونا مبتلا شدند. چنین مساله‌ای ربطی به تزریق واکسن ندارد. این افراد کسانی بودند که علائم خفیف کرونا را داشته‌اند و با دریافت واکسن، بعد از چند روز علائم کرونا خود را نشان داده است و روزی که واکسن زدند ناقل و بی‌علامت به حساب می‌آمده‌اند.

خداشاهی ادامه داد: بعد از تزریق دز اول واکسن ایمنی کامل در بدن ایجاد نمی‌شود؛ شاید ایمنی پس از تزریق دز اول در حد ۳۰ درصد باشد. به همین دلیل روی ایمنی دز اول نمی‌توان حساب کرد و باید حتما ۲ دز واکسن تزریق شود تا ایمنی لازم به دست آید.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت هدف از واکسیناسیون این نیست که فرد دچار بیماری کرونا نشود بلکه هدف این است که اگر فرد مبتلا به کرونا شد، این بیماری منجر به مرگ وی نشود یا بستری ICU نداشته باشد. ممکن است فرد بعد از تزریق واکسن ناقل بدون علامت باشد و علائم خفیفی پیدا کند و درمان شود. در واقع هدف از واکسیناسیون این نیست که فرد بعد از دریافت آن دچار بیماری نشود بلکه هدف این است که فرد در صورت ابتلا بستری نشود و نوع شدید کرونا را نگیرد.

خداشاهی بیان کرد: اینکه بعضی از افراد علی‌رغم تزریق ۲ دز واکسن باز هم به کرونا مبتلا می‌شوند، دلیل بر شکست واکسن نیست بلکه با واکسن زدن ابتلا به ویروس کرونا مساله خاصی به نظر نمی‌آید و همانند بیماری آنفلوآنزاست که در جامعه خیلی از افراد به آن مبتلا می‌شوند اما این بیماری باعث مرگ‌ کسی نمی‌شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام‌ رضا(ع) مشهد در خصوص زمان مناسب تزریق واکسن برای کسانی که مبتلا به کرونا می‌شوند، گفت: کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند، باید حداقل ۴ تا ۶ هفته از زمان درمانشان بگذرد تا بتوانند واکسن دریافت کنند ولی در مواردی که کسی علائم خفیفی دارد یا تست PCR شخصی مثبت بوده اما علائمی ندارد، چنین شخصی از ۲ هفته زودتر هم می‌تواند واکسن دریافت کند.