مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: از ابتدای سال جاری 498 هزار و 666 گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، 106626 گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است.

به گزارش مرور نیوز، حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران درباره آمار معاینه فنی اظهارداشت: از ابتدای سال تا پایان مرداد 691 هزار و 282 دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات تغییر چندانی نداشته است.

وی افزود: از آمار اعلامی، 523 هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات  اول  بوده که 14 درصد از آن در آزمون  آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز،9 درصد در آزمون همراستایی چرخ ها، 4درصد کمک فنر، 11 درصد تست ترمز و 13 درصد عیوب ظاهری مردود شده‌اند.در مجموع 31 درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده اند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد:در این پنج  ماه 498 هزار و 666 گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، 106626 گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است.در مجموع در حدود 21 درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر است.

وی گفت:در مرداد حدود 8 هزار دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبت‌دهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه و تقریبا شهروندان از 43 درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی استفاده کرده اند.

 مقدم در خصوص آزمون شدت صوت در مراکز معاینه فنی شهر تهران در مرداد اظهار داشت: در این ماه 7 هزار و 397 دستگاه خودرو آزمون شده که 134 دستگاه به دلیل شدت صوت بالاتر از حد مجاز مردود شده ا ند. فرایند این آزمون به نحوی است که اگر در زمان کنترل بخش‌های ظاهری خودرو آزمون‌گران مرتبط صدایی غیر متعارف و یا بیش از حد را از موتور وسیله نقلیه و یا سیستم‌‌های هشدار دهنده (بوق) شناسایی کند وسیله نقلیه را به قسمت آزمون سنجش شدت صوت که دارای شرایط محیطی لازم است هدایت و نسبت به انجام این آزمون در دور موتور مشخص و ثبت نتایج حاصل از آن در سامانه سیمفا اقدام می کنند.

مقدم در خصوص خودروهای دارای نوبت اینترنتی در ایام تعطیلی شش روزه مراکز معاینه فنی شهر تهران  از 25 مرداد تا 30 مرداد ماه  توضیح داد: با عنایت به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و تصمیم اتخاذ شده در شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مبنی بر تعطیلی شش روزه مراکز معاینه فنی،خودروهای دارای نوبت اینترنتی در این ایام به مدت 14 روز از زمان نوبت فرصت دارند به همان مرکز با شرایط پذیرش خودروهای اینترنتی مراجعه کنند.ضمنا برای تمامی خودروهای دارای نوبت دهی اینترنتی در این مدت شش روزه پیامک اطلاع رسانی در خصوص نحوه مراجعه به مراکز ارسال شده است.

 مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران در خصوص فعالیت واحدهای سیار کنترل کنار جاده ای وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در حال تردد در سطح شهر تهران ، امسال  1216 دستگاه خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته که 76  درصد دارای معاینه فنی و  24 درصد فاقد معاینه فنی بوده اند. همچنین پس از آزمون مجدد آلایندگی همه خودروها   23 درصد در آزمون آلایندگی مردود شده اند. البته این طرح در راستای کاهش آلودگی هوا و پایش مضاعف وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در سطح شهر با مشارکت پلیس بنا بر تدبیر مدیریت شهری از آبان ماه1397 اجرا شده و از ابتدای سال تا کنون جهت  406 دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی و یا دودزا بودن توسط پلیس جریمه صادر شده است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی در خصوص تعمیرگاه های مستقر در مراکز و نحوه نظارت بر آنها  افزود: استفاده از خدمات تعمیرگاهی در مراکز کاملا اختیاری است.این خدمات توسط بخش خصوصی ارائه می شود و با هدف ارائه خدمات سریع مانند تعویض لامپ و یا تعویض لنت ترمز راه اندازی شده است.به شهروندان توصیه می شود جهت رفع ایراد به تعمیرگاه های تخصصی خودرو خود مراجعه کنند.

وی بیان داشت: هزینه هایی که این تعمیرگاه ها بابت خدمات دریافت می کنند براساس تعرفه اتحادیه است و لیست قیمت‌ها در تعمیرگاه در دید مراجعین قرار دارد. مراجعین می توانند قیمت ها را ملاحظه و در صورت تمایل از خدمات استفاده کنند. ضمناً راهبری این تعمیرگاه ها به بخش خصوصی واگذار شده واین تعمیرگاه ها دارای صنف مجزا و مشخصی هستند ولی به رغم همه این موارد جهت تسهیل در پاسخگوئی، شهروندان در صورت هر گونه شائبه و یا مشکلی می توانند به مدیر مرکز معاینه فنی مربوطه جهت طرح موضوع مراجعه کنند.

وی در خصوص آخرین وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز معاینه فنی افزود:این مجموعه جهت حفظ سلامت شهروندان و همکاران  با قدرت و حساسیت تمام همچون ابتدای شروع همه‌گیری کرونا در حال پیگیری و رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و پروتکل‌های بهداشتی است.

مقدم گفت: ضدعفونی مستمر سطوح، استفاده همه کارکنان از ماسک و ضدعفونی کننده دست، پایش مستمر وضعیت سلامت کارکنان، رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراکز معاینه فنی، اطلاع رسانی مستمر از طریق پیامک و تابلوهای محیطی داخل مراکز، تاکید به رانندگان در خصوص باز گذاشتن همه شیشه های خودرو جهت گردش هوا و ضدعفونی فرمان خودرو قبل و پس از انجام معاینه فنی، تقویت و افزایش ظرفیت پذیرش اینترنتی و حضور کارکنان در محل کار منطبق با دستورالعمل های شهرداری تهران  بخشی از کارهایی است که انجام می شود.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی در ارتباط با وضعیت مراجعات به مراکز پس از پایان تعطیلات شش روزه گفت: با توجه به تجمیع تقاضا معاینه فنی در شش روز و مراجعه آن خودروها به مراکز معاینه فنی شهر تهران پس از 30 مرداد ماه طبیعی است دو تا سه روز پس از تعطیلی میزان مراجعات در مقایسه با روزهای گذشته افزایش یابد.البته به این مسئله تاکید می شود در حال حاضر دو یا سه مرکز در مقایسه با سایر مراکز مراجعه بیشتری دارد و تقریبا اکثر مراکز در شرایط عادی و فاقد صف هستند.

وی گفت: از شهروندان درخواست می شود از طریق سامانه مدت انتظار که در سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران قابل دسترس است خلوت‌ترین مرکز را برای انجام معاینه فنی خودرو انتخاب کنند.بدون تردید در هفته آینده توزیع و تقاضا مراجعات به مراکز به شرایط عادی باز خواهد گشت.

وی بیان داشت: شهروندان جهت اطلاع از آخرین وضعیت کاری مراکز،قبل از مراجعه به سایت رسمی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران مراجعه کنند.ضمنا در مدت زمان اداری می توانند در صورت هرگونه سئوال با سامانه پاسخگو 96006000 تماس بگیرند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران افزود: از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی های شهر تهران در پنج مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، دماوند، چمران، نیایش رایگان است. خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است ،می توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ 47 هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر 10 سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت باید هر 6 ماه یک بار و خودروهای تاکسی با عمر بالای 10 سال هر سه ماه یک بار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام نمایند.ضمنا تاکید می شود پذیرش خودروهای تاکسی در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می شود و رانندگان تاکسی در صورت تمایل به استفاده از طرح رایگان تنها باید به یکی از پنج مرکز اعلامی مراجعه کنند.