هواشناسی پیش بینی کرد: از بعدازظهر جمعه تا اواخر وقت شنبه بارش باران، وقوع رعد و برق، وزش باد شدید و کاهش محسوس بین ۱۰ تا ۱۵ درجه ای دما در استان‌های گیلان و مازندران دور از انتظار نیست.

به گزارش مرورنیوز، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: از بعدازظهر جمعه تا اواخر وقت شنبه بارش باران، وقوع رعد و برق، وزش باد شدید و کاهش محسوس دما بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد در استان‌های گیلان و مازندران پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی طغیان رودخانه‌ها، آب گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، برخورد صاعقه و خسارت ناشی از تندباد لحظه‌ای دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به اجتناب از تردد و اتراق در اطراف رودخانه‌ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات، اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی و اقدامات دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری‌ها و … برای پیشگیری از آب گرفتی معابر و بازگشایی دهانه پل‌ها توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ دیگری از وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج بین ۱.۵ تا ۲ متر در فراساحل تا ۲.۵ متر خبر داده و آورده است: از بعدازظهر جمعه تا اواخر وقت شنبه این شرایط جوی در نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران، گلستان پیش‌بینی می‌شود.

غرق شدن شناگران، آسیب دیدن قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و احتمال خسارت وارد شدن به قایق‌ها و شناورها وجود دارد و نسبت به ممانعت از شنا، منع تردد قایق‌های سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، منع تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط کلیه فعالان دریایی توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی در هشدار زردرنگ خود آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید جمعه در استان‌های گلستان، شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و ارتفاعات هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و شمال و شرق خوزستان و شنبه در استان‌های گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، هرمزگان، شمال استان‌های قزوین و زنجان، جنوب و غرب فارس و جنوب سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر حاکمیت این شرایط جوی احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آب گرفتگی موقت و محدود، وزش تند باد موقت، خیزش گرد و خاک وجود دارد و سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تقویت سازه‌های موقتی، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع و احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار آمده است: وزش باد شدید و کاهش دما بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، کردستان و کاهش دما بین ۱۲ تا ۱۷ درجه سانتیگراد در استان اردبیل از جمعه تا شنبه پیش‌بینی می‌شود.

از مخاطرات حاکمیت این شرایط جوی می‌توان به خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی اشاره کرد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره، تنظیم دمای گلخانه‌ها و دامداری‌ها با توجه به شرایط و مدیریت برداشت محصولات کشاورزی توصیه می‌کند.