تیموری گفت: با توجه به اینکه برای پیشبرد فاز اجرایی طرح حساب‌های اقماری گردشگری نیاز به بررسی نتایج آماری گردشگری داخلی و خارجی کشور وجود دارد؛ لذا این طرح همچنان منطبق با جریان سفر ایمن است.

به گزارش مرورنیوز، گردشگری و صنایع‌دستی ولی تیموری در پنجمین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری حساب‌های اقماری گردشگری که با موضوع بررسی روند پیشرفت طرح با توجه به شرایط پاندمی به صورت وبیناری با حضور آقایان حسین‌زاده رئیس مرکز آمار ایران و مدیران آن مرکز، جعفری‌نژاد رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه، مدیران معاونت گردشگری و پژوهشگاه وزارت متبوع تشکیل شده بود؛ گفت: با توجه به اینکه حساب‌های اقماری گردشگری به عنوان ابزار آماری، ما را به سوی اثرات اقتصادی و درآمدهای حاصل از فعالیت‌های گردشگری در دوره زمانی مشخص هدایت می‌کند و همواره لازمه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان این حوزه به شمار می‌آید؛ از این رو پیشبرد این طرح علیرغم شرایط خاص پاندمی کرونا و شرایط فعالان حوزه گردشگری داخلی و خارجی کشور امکانپذیر است و اثرات مثبت گسترده و عمیق آن در ایام پساکرونا قابل مشاهده خواهد بود.

او با بیان اینکه اثرات بحران کرونا در صنعت گردشگری کشور تابعی از وضعیت مشابه در سطح بین‌المللی است؛ افزود: طبق آخرین گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که در ماه جولای منتشرشده است؛ سفرهای بین‌المللی در سطح جهانی به طور متوسط ۸۵ درصد کاهش داشته است و این عدد در منطقه آسیا و اقیانوسیه که جمهوری اسلامی ایران را نیز شامل می‌شود؛ با ۹۵ درصد کاهش به همراه بوده است. آمارهای جهانی نشان می‌دهد که این اعداد نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل میلادی نیز ۱۴۷ میلیون نفر کاهش داشته است.

تیموری ادامه داد: در حال حاضر ۶۳ کشور که ۳۳ مورد آن در آسیا واقع شده است؛ همچنان درهای خود را به طور کامل به روی گردشگران بین‌المللی بسته‌اند. این در حالی است که در اتحادیه اروپا نیز تنها ۷ کشور با محدودیت‌های کمتر سفر را انجام می‌دهند و این امر نیز با تدابیر و محدودیت‌های جدی پیش می‌رود.

او همچنان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت گردشگری داخلی سایر کشورها در سطح بین‌الملل نیز گفت: در این بخش وضعیت کشورها نسبت به بعد گردشگری خارجی کمی فرق می‌کند و اغلب به سرعت در حال فعال کردن سازوکار تسهیلی و محدودیت‌زدایی هستند؛ به عبارتی گردشگری داخلی در عمده مقاصد دنیا در حال احیا و ترمیم است. به عنوان مثال تعداد پروازهای داخلی در چین، روسیه و همین‌طور آمریکا حتی از زمان پیش از کرونا نیز فزونی یافته است.

تیموری همچنین با تشریح وضعیت گردشگری کشور در دو بعد داخلی و خارجی به منظور ترسیم بستر پیشرفت فاز اجرایی طرح حساب‌های اقماری گردشگری گفت: در مورد وضعیت گردشگری خارجی در حال حاضر به موجب مصوبه ستاد مدیریت بیماری کرونا، صدور روادید گردشگری ممنوع است اما در راستای حمایت از فعالان حوزه گردشگری با فعال کردن سایر اشکال سفر از جمله سفرهای تجاری و درمانی، تلاش شده است جریان ورود اتباع خارجی به جمهوری اسلامی ایران متوقف نشود.

معاون گردشگری تصریح کرد: اگرچه تا رسیدن به شرایط قبل از کرونا همچنان فاصله زیادی داریم؛ اما تلاش‌های ضابطه‌مند همزمان با حداکثر همکاری با ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در این زمینه بی‌شک راهگشای رونق گردشگری کشور در ایام پسا کرونا خواهد بود.

تیموری ادامه داد: تلاش‌ها برای رونق گردشگری خارجی ادامه دارد و این معاونت با ارسال طرح‌های متعدد ار جمله تسهیل ورود گردشگران واکسینه شده همواره در راستای گشایش‌های محدود و برنامه‌ریزی شده از طریق کمیته‌های تخصصی ستاد کرونا بوده است؛ به نحوی که رسیدگی به پیشنهاد نهایی این وزارت پس از تأیید کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی برای چهارمین بار هم‌اکنون مجدد در دستور کار ستاد ملی کرونا قرار گرفته است.

معاون گردشگری با تاکید بر اینکه بررسی وضعیت گردشگری داخلی نیز در چگونگی پیشبرد طرح حساب‌های اقماری مفید فایده است؛ گفت: در بعد گردشگری داخلی اقداماتی نظیر تدوین، ابلاغ و آموزش پروتکل‌های بهداشتی سبب اعتماد و اطمینان در سطح ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و نیز هموطنان گرامی شده است؛ لذا چنانچه ضوابط بهداشتی به طور کامل از سوی تأسیسات گردشگری و گردشگران رعایت شود جریان محدود و ضابطه‌مند گردشگری داخلی در چارچوب مصوبات ستاد ملی کرونا برقرار خواهد ماند.

تیموری همچنین با ترسیم وضعیت گردشگری خروجی کشور به عنوان بخش دیگری از اطلاعات آماری مورد نیاز برای محاسبات اقماری گردشگری گفت: در سطح گردشگری خروجی تابع شرایط و مقررات کشورهای پذیرنده گردشگران هستیم و طبق هماهنگی‌های انجام شده در کمیته‌های مختلف ستاد کرونا، سختگیری دیگری غیر از رعایت ضوابط کشورهای میزبان وجود ندارد.