رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در زمینه واکسن های کرونای تولید داخل باید به فکر بازارهای صادراتی باشیم و تعداد تولید کنندگان ما بسیار فراتر از نیاز داخل کشور است، در عین حال درباره توضیح داد.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا شانه ساز در حاشیه بازدید از نمایشگاه ایران فارما در جمع خبرنگاران، گفت: در زمینه واکسن کشور با دانش بومی به عنوان یکی از ۶ کشور سازنده و دارنده دانش بومی واکسن در این نمایشگاه که چندصد شرکت حضور دارند بیانگر سمبلی از تلاش‌ها است و امیدواریم با برطرف شدن بیماری کرونا شاهد حضور بیشتر شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه در سال‌های بعد باشیم. 

وی افزود: ما الان علی‌رغم همه تحریم‌ها و دست اندازی‌هایی که برای جلوگیری از دسترسی مردم به دارو انجام شد، صنعت داروسازی تلاش‌های زیادی کرد و در این مدت پیشرفت‌های زیادی هم داشتیم و برنامه ما این است که تا آخر سال انسولین را به طور کامل در داخل تولید کنیم. این موضوع قرار بود سال ۱۳۹۹ انجام شود که به دلیل تحریم‌ها میسر نشد.

شانه ساز ادامه داد: همچنین واکسن آنفلوآنزای تولید داخل از امسال وارد چرخه مصرف شد و این نشان داد که تحریم‌ها نه تنها نتوانسته مانعی بر سر راه شرکت‌های داروسازی شود بلکه انگیزه آنها را برای حضور هرچه بیشتر در بازارهای داخلی و بین‌المللی بیشتر کرده است.

او درباره آخرین وضعیت واکسن‌های ایرانی کرونا، اظهار کرد: الان واکسن‌های ۳ شرکت مجوز گرفته و وارد بازار شده و دو شرکت دیگر هم در شرف هستند و ظرف 20 روز تا یک ماه آینده آنها هم به بازار می‌آیند. آنچه که قطعا می‌توان گفت این است که باید به فکر بازارهای صادراتی باشیم و تعداد تولید کنندگان ما بسیار فراتر از نیاز داخل کشور است.

او در پاسخ به سوالی درباره علت عدم صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن کووپارس، تصریح کرد: اگر نتایج به ما منتقل شود مانند سایر واکسن‌ها حتما اجازه مصرف می‌دهیم؛ البته مجوز اولیه را از ما گرفتند و اگر گزارش‌هایشان به اندازه واکسنی مانند اسپایکوژن برسد به طور حتم کمیسیون موافقت خواهد کرد. مطمئن باشید ما جزو سریع ترین سازمان‌های غذا و دارو در صدور مجوزهای مربوط به واکسن هستیم. اگر انعکاس نتایجشان را تسریع کنند قطعا مجوز خواهند گرفت.

شانه ساز درباره هدر رفت ارز ترجیحی، گفت: اطلاعات کامل نزد ماست و من چنین گزارشی ندیدم. این که درست مصرف نشود به لحاظ سیستم قیمت گذاری و سامانه تیتک مطمئن هستیم کمترین هدر رفت ارز ۴۲۰۰ تومانی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است.

شانه‌ساز درباره وضعیت تولید واکسن های کرونای تولید داخلی، گفت: تاکنون چیزی که از واکسن تولید داخلی تحویل گرفتیم، بیش از ۱۰ درصد کل واکسن هایی بوده که تامین شده است. زیرا  بر اساس سیاست‌هایی که نظام قائل بود، مردم باید در اسرع وقت واکسینه می‌شدند که واردات هم رشد و سرعت قابل توجهی پیدا کرد. البته ما فکر می‌کنیم که دیگر واقعا نیازی به واردات نداریم. به جز آن محموله هایی که تاکنون قرار و تفاهماتش گذاشته شده است. بر این اساس می‌توانیم بعد از مهر ماه و اوایل آبان ماه، نیازمان را از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین کنیم.

وی گفت: بنابراین دز بوستر و واکسن برای سایر گروه‌هایی که باید واکسن تزریق کنند، از محل تولیدکنندگان داخلی قابل دسترس خواهند بود.

شانه ساز در پاسخ به سوالی درباره اقدام واکسن‌سازان ایرانی برای دریافت تاییدیه‌های جهانی، گفت: مقدمات کار واکسن برکت برای دریافت تاییدیه سازمان جهانی بهداشت انجام شده و مدارک را کامل کردند و برای اخذ مجوز از سازمان جهانی بهداشت کاندید شده اند.

شانه‌ساز در پاسخ به سوال درباره انتخاب دز بوستر نیز گفت: واکسن‌های سینوفارم، اسپایکوژن، استرازنکا برای برخی گروه ها، برکت و ... از سوی کمیته واکسن مورد بررسی قرار گرفته است. البته در تزریق دز بوستر، اینکه قبل از این چه واکسنی را دریافت کردند، یکی از مولفه‌های تعیین کننده است. مطالعات در حال انجام است و تولیدکنندگان داخلی هم مطالعاتشان را کامل می‌کنند تا ان‌شاءالله ما برای دز بوستر از تولیدات داخلی خودمان استفاده کنیم.

وی درباره وضعیت کالاهایی که در گمرک رسوب کرده‌اند، گفت: در گمرک دو مشکل برای ما وجود دارد؛ یکی اینکه بسیاری از اقلامی که میگویند، ثبت سفارش نشده و ما از وجودشان در گمرک خبر نداریم. زیرا سامانه گمرک با سامانه جامع تجارت و سامانه تیتک متصل نیست که بتوانیم آن ها را ببینیم. حال برخی اقلام که مشابه تولید داخل آن ها را داریم بدون ثبت سفارش، از سوی واردکنندگان وارد گمرک شده و اکنون با فشارهای مختلف از سوی رسانه ها، افکار عمومی و حتی دادن اطلاعات ناقص به مسوولان ذیربط، تلاش می‌کنند که اقلام مشابه تولید داخل را وارد بازار کنند. ما اجازه نمی‌دهیم به هر قیمتی که باشد، وظیفه مان حسب قانون و تکلیفی که مقام معظم رهبری تعیین کردند، حمایت از تولید است. اینکه کسی بدون مقدمات قانونی صرفا جنسی را وارد گمرک کرده، بخواهد به او اجازه ترخیص دهیم و بیاید در بازار و تولیدکننده داخلی ما را بیچاره کند، به هیچ وجه چنین اجازه ای نداده و تسلیم این فشارها نمی‌شویم.

وی گفت: در زمینه فاکتور هشت ما تولیدکننده داریم و سالهاست تولید می کند، حال این فرآورده را وارد گمرک کردند و به ما فشار وارد می کنند که این را ترخیص کنید. ما با هیچ وجه اجازه ترخیص این اقلام را نمی‌دهیم. وظیفه ما حمایت از تولید داخل است و تسلیم فشار واردکنندگان نمی‌شویم.