معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی از آمادگی بنیاد برای ایجاد ۵۰۰ هزار شغل در سال ۱۴۰۱ با اختصاص بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، جعفر صباغیان معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد اظهار کرد: فلسفه تاسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) رسیدگی به امور نیازمندان و محرومین است که توسط حضرت امام در ۱۴ اسفند سال ۱۳۵۷ یعنی ۲۲ روز پس از تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایجاد شده است.

وی افزود: کمیته‌ی امداد امام خمینی دارای سابقه‌ای است که ایشان در سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ و زمان تبعید از انقلابیون و افراد نزدیک معتمد خود درخواست می‌کردند تا به امور معیشتی زندانیان و خانواده هایشان رسیدگی شود.

صباغیان در خصوص ارتباط بین کمیته امداد و مجلس شورای اسلامی گفت: کمیته امداد امام خمینی مدافع حقوق محرومین در مجلس شورای اسلامی در وضع قوانین، بودجه و تعیین بودجه‌های سنواتی کل کشور و سایر اموری که مربوط به لوایح و موضوعاتی که در مجلس شورای اسلامی پیگیری و رصد می‌شود، هستیم.

وی ادامه داد: کمیته‌ امداد امام خمینی به عنوان نماینده و وکیل مدافع محرومین کشور مداخله می‌کند و نظرات کارشناسی خود را به کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی ارائه می‌دهیم که این یکی از تعاملات خوبی است که مجلس شورای اسلامی با کمیته‌ امداد برقرار کرده است.

صباغیان بیان کرد: اصولی که می‌تواند برقراری روابط میان کمیته‌ امداد و مجلس را تقویت کند در چند مولفه از جمله ایجاد اعتماد دسته بندی خواهد شد، همچنین برای نمایندگان مجلس بسیار مهم است که بودجه‌های دریافتی در کجا و به چه نحوی هزینه خواهند شد، این مسئله از موضوعات اساسی است که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: رسیدگی به درخواست‌های ارسالی از سوی نمایندگان به عنوان اصول موثر در برقراری روابط میان کمیته‌ امداد و مجلس خواهد بود که در سال ۹۹ بالغ بر ۲۹ هزار و ۶۰۰ مکاتبه از سوی نمایندگان مجلس به کمیته‌ امداد صورت گرفته است و با بررسی دقیق و کار گروه رسیدگی به مکاتبات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیته‌ی امداد به ۲۸ هزار مکاتبه رسیدگی و پاسخ مثبت داده شده است.

صباغیان افزود: بند ب ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه کشور کمیته امداد و بهزیستی را جهت توانمند سازی افراد موظف به ایجاد سالانه یکصد هزار شغل برای افراد کند، همچنین دولت طبق بودجه سنواتی تسهیلات قرض الحسنه لازم را جهت تحقق این مسئله در اختیار کمیته امداد قرار داده است.

وی گفت: کمیته امداد در سال گذشته برای ایجاد اشتغال حدود ۳۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده است و امید داریم تا در سال جاری ۵۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم و از آن عنوان نکات برجسته در کمیته‌ی امداد امداد یاد خواهیم کرد.

صباغیان ادامه داد: مسئله معافیت‌های خانواده‌های تجت پوشش کمیته امداد از هزینه‌های صدور انشعابات برق، آب، گاز و هزینه پروانه ساختمانی برای یکبار، ساماندهی سکونتگاه‌های روستایی در جهت تامین مسکن برای اقشار کم درآمد که در بودجه‌ی سال ۱۴۰۰ سه هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده که در این مسئله کمیته امداد پیشرو است و اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی گفت: بحث اشتغال در سال گذشته بودجه تبصره ۱۶ کار و اشتغال، ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است که با افزایش اعتمادی بین کمیته امداد و مجلس شورای اسلامی ایجاد شده این رقم در بودجه ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است که می‌توان از برکات در حوزه‌ی اشتغال در کمیته‌ی امداد از آن یاد کرد.

صباغیان افزود: مجلس انقلابی و دلسوز برای پیگیری امور محرومین و نیازمندان داریم و امیدواریم که در عمل نیز برای بودجه ۱۴۰۱ دغدغه‌ای که وجود دارد باعث ایجاد بودجه‌ی مناسب و قابل قبول برای رفع محرومیت نیازمندان تحت پوشش کمیته امام خمینی شود.

وی گفت: تبصره ۹ بند ج مازاد بیان می‌کند که هزینه تحصیل دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی نسبت به اعتبارات مندرج در این قانون در قالب وام از طریق صندوق رفاه دانشجویان در اختیار این افراد قرار گرفته است که به صورت اقساط پرداخت خواهد شد.