عضو شورای شهر تهران گفت: توجه به نیاز‌های افراد دارای معلولیت در حمل و نقل شهری از ضرورت‌هایی است که شوراى اسلامی شهر تهران به آن توجه ویژه دارد.

به گزارش مرور نیوز، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در یادداشتی به مناسبت روز جهانی معلولان در صفحه اینستاگرام خود اظهارداشت: زمانى که در جرگه افرادی که از سلامت جسمی کامل برخوردارند، در فضاها و معابر کلان‌شهر تهران آمد و شد مى‌کنیم، دریافت و درکمان از رنج و مشقتى که افراد داراى معلولیت و توان‌یاب براى تردد در گذرگاه‌هاى سخت زندگى در شهری متحمل می‌شوند که میزبان مهربانی برای شهروندان معلول خود نیست، از زمین تا آسمان است.

وی افزود: ما هر سال همزمان با روز جهانى معلولان، با جملات و کلمات کلیشه‌اى، یادآور مى‌شویم که شهر و معابر شهری باید براى همه اقشار جامعه مناسب‌سازی شود اما فقط کافى است یک روز چشمانمان را ببندیم و در جایگاه یک فرد دارای معلولیت یا کم‌توان با ویلچر از خانه خود خارج شویم. آن‌وقت است که شاید به عمق محدودیت‌ها و محرومیت‌ها پی ببریم، موانعی که پیش ‌رویِ جسم شهروندان معلول قرار دارد، اما روحِ آنها را می‌خراشد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: سهم ۱۰ درصدی معلولان از کل جمعیت جوامع گوناگون بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، نگران‌کننده و قابل تأمل است که البته در جوامعی مانند کشورمان که تعداد معلولان به دلایلی همچون آمار بالای مجروحان و مصدومان تصادفات رانندگی به مراتب بالاتر از متوسط جهانی است، حادتر و بغرنج‌تر به نظر می‌رسد.

وی گفت: به رغم اقدامات صورت گرفته در سالیان گذشته مانند راه‌اندازى سامانه حمل و نقل ویژه جانبازان و معلولان، تجهیز اتوبوس‌هاى تندرو به رمپ ویژه و مناسب‌سازى نسبی معابر از جمله پیاده رو سازى و نصب آسانسور در مترو، پلاک ویژه برای خودروهای معلولان، وضعیت موجود تا رسیدن به نقطه مطلوب و آنچه این عزیزان از مدیریت شهری انتظار دارند، فاصله فراوانى داریم.

تشکری هاشمی بیان داشت: بى شک، توجه به نیاز‌های افراد دارای معلولیت در حمل و نقل شهری از ضرورت‌هایی است که شوراى اسلامی شهر تهران به آن توجه ویژه دارد. در این راستا، کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، کارگروه ویژه‌ای را تحت عنوان جانبازان و  معلولان"با حضور نمایندگانى از این قشر تشکیل داده است تا با همفکرى و همدلی و با شناخت بیشتر از خواسته‌ها و نیازهای این عزیزان در سایه تعامل با مدیریت شهرى، احصاء و اجرای راهکارهاى علمى و کارشناسى را در موضوع مناسب‌سازی فضاها و معابر شهری و حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار داده و به صورت جدی پیگیری نماید.

وی افزود: روز جهانی معلولان گرچه تلنگری است به  تمامی ما مسئولان که شاید ناخواسته در هیاهوی امور روزمره، این بخش بزرگ از جامعه را به فراموشی سپرده و از مسائل و مشکلات این عزیزان غافل مانده‌ایم اما باور دارم در این دوره فعالیت مدیریت شهری تهران، با عزم والا، همت بلند و تعامل حداکثری همه دستگاه‌های مسئول و با پرداختن به درخواست‌ها و مطالبات آنها با این اعتقاد که «معلولیت، محدودیت است نه ناتوانی» می‌توانیم آن روشناى نهفته در این شهر را به درستی و در عرصه عمل، به منصه ظهور برسانیم و رضایت شهروندان معلول پایتخت را جلب کنیم.